Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för safari

Produkter
(logga in för att koppla)
jensnilen skrev:
...Undrar också om ett 100-400 L är lite "overkill" till en eos 450d? eller får jag mer ut av objektivet med en 40d trots att den har mindre pixlar?

Mvh/Jens

Visst är 100-400 stort på en 450d, men inte så stort att det skulle motivera att du köper en 40d bara för det tycker jag. Koncentrera dig på att skaffa bra objektiv!

De flesta bilderna jag tog på safari var på rätt så stilla djur så den bättre autofokusen på 40d hade inte hjälpt mig nämnvärt. Men man vet ju aldrig förstås... Var på en annan safari där det var så mörkt att endast ISO 3200 och största bländaröppning (4.0) räckte för att få skarpa bilder när tigern behagade komma fram. Då var jag glad att jag hade bytt upp mig till ett hus med ISO 3200...

Många av bilderna jag tog i Kenya tog jag med stöd av en beanbag på bilens tak, eller på ryggstödet på nåt säte, men hade då tur att åka ensam för det mesta så jag slapp andra som rörde sig i bilen. Motorn måste slås av om man använder bilen som stöd för att slippa vibrationer. Bilen jag åkte var öppen längs hela sidorna så det gick även bra att ha ett stativ på golvet utan att fälla ut benen för att få så lågt perspektiv som möjligt. Men det förutsätter ju att man har tur/råd att ta en egen bil...

Jag hade ett 100-300 och en 1,4 konv. Det funkade bra äv om fler mm skulle varit bra i en del lägen. Använde bara konvertern för ett fåtal bilder, både för att jag inte alltid behövde den och men även för att det ibland var så mörkt att jag inte kunde vara utan det där bländarsteget man förlorar med en konv. 10-22 använde jag mest för att få med bilen/andra safarifordon och på en "bushwalk".

Kanske jag bara rörde till det nu...

Lycka till!

Senast ändrad:
Kan oxå instämma, 100-400 är super vid safari. Har varit i Madikwe, Sydafrika, och 100-400 satt på hela tiden under dom turerna vi gjorde.

Trevlig resa!
Åke

Låter klokt, tycker jag (som kom fram till samma beslut för ett halvår sedan!). Köper du huset från t ex www.warehouseexpress.com och gluggen från www.bhphotovideo.com så blir det löjligt billigt.

Skulle du hitta en beg 1,4x-konverter också, så slå till! Det är inte en perfekt lösning, men kan vara väldigt trevligt att ha vid speciella tillfällen -- och för en tusenlapp är det prisvärt.

Ok vad jag förstått gäller världsgarantin för objektiv och europagaranti för hus?

Ngn som vet om det alltid blir moms på grejor från usa eller är det bara om man har otur och grejorna fastnar i tullen som man får betala moms? Ngn som klarat sig utan att få pröjsa moms?

jensnilen skrev:
Ok vad jag förstått gäller världsgarantin för objektiv och europagaranti för hus?

Ngn som vet om det alltid blir moms på grejor från usa eller är det bara om man har otur och grejorna fastnar i tullen som man får betala moms? Ngn som klarat sig utan att få pröjsa moms?

1. Det stämmer.

2. Beställer man från någorlunda respektabla företag i USA måste man alltid betala moms och tull. Det debiteras av fraktföretaget (ofta UPS): moms 25 procent, tull 8 procent (på optik).

ANNONS
Götaplatsens Foto