Annons

Det här med att köpa och sälja begagnad fotoutrustning.

Produkter
(logga in för att koppla)
En gång på 30+ år. Jag lade handpenning på ett DSLR-hus, en kalkylerad risk och pengar som jag kunde ha och vara utan. Det visade sig att säljaren var yrkeskriminell och hade sålt samma kamera till tjugofem personer. Inte ett öre tillbaks men vi fick åtminstone glädjas åt att killen satt häktad över jul och nyår och sedan satt inne några månader.
I övrigt bara positiva erfarenheter.
Hade bedragaren inte en enda ägodel som gick att sälja på exekutiv auktion?
 
Alla kameror jag sålt så har jag gett info om hur många exponeringar de gått. Det är ju ett tecken på hur använd den är vilket jag tycker är rimligt då slutaren går sönder en vacker dag men jag har själv aldrig varit med om det.

Det har varit något tillfälle då jag skall sälja på tradera och vinnaren svarade att han tryckt på fel knapp och inte vill köpa, så har man fått göra om aktionen.
 
Senast ändrad:
Jag fick faktiskt bra betalt ( lika mycket som om jag skulle ha sålt privat ) för ett XF18-55 i inbyte när jag köpte ett nytt XF16-55 på Scandinavian Photo. Smidigt och enkelt. XF18-55 är utmärkt som reseobjektiv så jag kommer dock att köpa tillbaks ett begagnat.

Lite off. Men varför ser man så ofta att det som säljs har en defekt men som enkelt går att åtgärda. Då undrar jag varför det inte redan är åtgärdat när det nu är så enkelt.
 
Nix. Yrkeskriminell och nolltaxerande på existensminimum sedan flera år = inget säljbart som var hans eget. Åklagaren hade bra koll på både gärningsmannen, hans syskon och hans föräldrar...
Trist för alla drabbade. När man sitter i finkan behöver man inte ens existensminimum i egna resurser, så där finns det ett hål i lagen.
Ett par månaders fängelse är dessutom en alldeles för milt straff för det brott han begick.
 
Lite off. Men varför ser man så ofta att det som säljs har en defekt men som enkelt går att åtgärda. Då undrar jag varför det inte redan är åtgärdat när det nu är så enkelt.
Har du lämnat in något på märkesservice så vet du att det kostar. Med andra ord försvinner vinstmarginalen snabbt. Bättre att låta nye ägaren ta smällen.
Om du som köpare kan fixa felet själv så kan du göra ett klipp.
 
För övrigt känner jag flera yrkesfotografer som bara köper begagnat och har utrustning som är betydligt äldre och i sämre skick än många medlemmars utrusningar här på FS.
Det händer att folk glor på mina prylar och undrar om jag är yrkesfotograf.
Jag brukar svara att i så fall hade jag inte kunnat ha så många prylar, för då måste verksamheten gå ihop sig.
 
Har både sålt och köpt mycket begagnat och hittills har det varit rätt problemfritt. Enda gången jag blivit lurad var vid köp från nätbutik. De hade bytt ägare och de körde en riktig fuling. Sänkte priserna på de populäraste produkterna inför Jul. Recensionerna var bra när jag beställde men sen började det komma flera där kunderna inte fått grejerna. Butiken skyllde på överbelastning i deras system och att vi alla skulle få leveranser. Så blev det inte och eftersom jag gjort en direktbetalning fick jag inga pengar på någon försäkring. Några målvakter blev dömda och jag har en fordran på 7000kr som kronofogden försöker driva in fortfarande. Killen lär aldrig äga något igen så har räknat bort pengarna sen länge.

Jag har en känsla att många nybörjare tittar på Canon som är störst. Vid första köpet av en 30d var jag riktigt tjatig med allt. Stackars säljaren fick lämna in och betala för kontroll av shuttercount mm. Numera kollar jag lite allmänt skick och 20-30k klick + eller - spelar ingen roll.
 
Har både sålt och köpt mycket begagnat och hittills har det varit rätt problemfritt. Enda gången jag blivit lurad var vid köp från nätbutik. De hade bytt ägare och de körde en riktig fuling. Sänkte priserna på de populäraste produkterna inför Jul. Recensionerna var bra när jag beställde men sen började det komma flera där kunderna inte fått grejerna. Butiken skyllde på överbelastning i deras system och att vi alla skulle få leveranser. Så blev det inte och eftersom jag gjort en direktbetalning fick jag inga pengar på någon försäkring. Några målvakter blev dömda och jag har en fordran på 7000kr som kronofogden försöker driva in fortfarande. Killen lär aldrig äga något igen så har räknat bort pengarna sen länge.

Jag har en känsla att många nybörjare tittar på Canon som är störst. Vid första köpet av en 30d var jag riktigt tjatig med allt. Stackars säljaren fick lämna in och betala för kontroll av shuttercount mm. Numera kollar jag lite allmänt skick och 20-30k klick + eller - spelar ingen roll.
Tur man handlar nikongrejer då där det är enkelt att kolla "miltalet". 😉
Den där julhandelsmällen för några år sedan är ju känd. Dom tänkte inte hela vägen bara. Det var nästan likadan situation när den där nätbutiken för vitvaror konkade. Dock inget olagligt. Folk hade beställt kompletta kök och betalat i förskott. Electrolux gick visst in och hjälpte kunden i något fall. Hur många kollar ekonomin på nätföretag de handlar ifrån innan de betalar i förskott?
Själv undviker jag företag som kräver förskottsbetalning. Bara det kan vara tecken på en ostadig ekonomi hos företaget.
 
Tur man handlar nikongrejer då där det är enkelt att kolla "miltalet". 😉
Den där julhandelsmällen för några år sedan är ju känd. Dom tänkte inte hela vägen bara. Det var nästan likadan situation när den där nätbutiken för vitvaror konkade. Dock inget olagligt. Folk hade beställt kompletta kök och betalat i förskott. Electrolux gick visst in och hjälpte kunden i något fall. Hur många kollar ekonomin på nätföretag de handlar ifrån innan de betalar i förskott?
Själv undviker jag företag som kräver förskottsbetalning. Bara det kan vara tecken på en ostadig ekonomi hos företaget.

Det var första och sista gången jag använde direktbetalning. Iallafall gällande större belopp. Det som gjorde att jag valde det var att min bank varnat för kortbetalning och rekommenderade direktbetalning i ett utskick. Kan nämna att jag inte var helt nöjd när de sedan berättade att korten hade försäkring för nätbedrägerier men att jag fick stå mitt kast då jag direktbetalat😏. Dyra läropengar.
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet är att man kan mer eller mindre bekosta sitt eget beroende genom att köpa och sälja begagnad utrustning. Ofta går det att hitta paket som säljs under marknadspris för att säljaren bara vill bli av med grejerna. Å andra sidan kan man också gå back när det visar sig att grejerna är dåligt skötta eller helt enkelt inte är så populära som man tror. Men i långa loppet så är begagnat det bästa sättet för oss amatörer att köpa utrustning.
Dock så börjar det bli lite svårt att hitta köpare till DSLR idag. Många av de yngre förmågorna vill ha spegellöst, och det har inte riktigt kommit igång någon ordentlig andrahandsmarknad på de grejerna.
 
Begagnat köper jag sällan då det många ggr varit billigare att köpa helt nytt på E-infinity. Men de få gånger jag gjort det så har jag åkt hem till säljaren och köpt fysiskt.
Begagnat har jag sålt mycket och varit tydlig med att jag föredrar fysiskt möte och vill de ändå ha skickat så gäller fullt förskott innan jag ens packar det. Påfallande många går med på det, något jag själv inte skulle ha gjort.
Jag kommer inom kort sälja min A7s3 för 30k och sannolikheten att någon betalar innan jag skickarr ganska hög.
Det har handlat om Canon och Sony-hus och dess kringutrustning.
Inte uppmevt någon skillnad i frågor på Canon och Sony köpare.
 
Det var första och sista gången jag använde direktbetalning. Iallafall gällande större belopp. Det som gjorde att jag valde det var att min bank varnat för kortbetalning och rekommenderade direktbetalning i ett utskick. Kan nämna att jag inte var helt nöjd när de sedan berättade att korten hade försäkring för nätbedrägerier men att jag fick stå mitt kast då jag direktbetalat😏. Dyra läropengar.
Helt absurt! Jag hoppas att du bytte till en vettigare bank. Kreditkort är den bästa betalningsformen eftersom konsumentkreditlagen ger ett ganska bra skydd för den som använder kreditkort. Observera att det gäller kreditkort och inte betalkort.
Jag använder av det skälet nästan uteslutande kreditkort.
 
Helt absurt! Jag hoppas att du bytte till en vettigare bank. Kreditkort är den bästa betalningsformen eftersom konsumentkreditlagen ger ett ganska bra skydd för den som använder kreditkort. Observera att det gäller kreditkort och inte betalkort.
Jag använder av det skälet nästan uteslutande kreditkort.
Ja verkligen. Hamnade faktiskt i lokaltidningen när de frågade om jag ställde upp på att berätta, mest för att jag ville få fram hur dubbelt lurad jag kände mig och varna andra. Idag är det kreditkort eller faktura som gäller vid större belopp.
 
Nätbutiker som inte har fakturabetalning handlar jag inte från om det inte bara gäller någon enstaka hundralapp. Att ange kreditkortets cvc-kod till diverse udda betallösningar känns heller inte optimalt.
Nu handlar jag uteslutande begagnat när det gäller foto och då öga mot öga eller från "kända" personer. Någon med 10+ års medlemskap på fotosidan kan också vara ok. 😀
 
Vilken bank var det som lurade dig?
Det fanns väl inget uppsåt att lura utan de varnade för att lämna ut kortuppgifter vid näthandel. Det var då istället säkrare med direktbetalning. Visst är det säkrare ur aspekten att någon kan komma åt dina kortuppgifter med lite otur. De glömde dock att nämna skillnaden vid situationer liknande den jag hamnade i. Jag var lite väl insyltad för att lätt byta bank och de har fortsättningsvis skött sig fint så vill inte lämna ut dom mer än vad jag redan gjort vid tillfället. Det är en av de stora drakarna dock. Hade du frågat i samband med händelsen skulle du fått bankens namn i versaler :).
 
Jag har bra erfarenhet att köpa beg. MF kameror och manuella MF optik privat. Dålig erfarenhet att köpa AF zoomar privat så sedan dess så köper jag enbart nya. Bra erfarenhet att köpa beg. AF optik och kameror via affär men kontrollera priset de kan ta för bra betallt. Har inte köpt begagnad AF Zoom ännu utan föredrar att köpa dessa nya speciellt om de har VR. Kommer köpa AFS 24-70mm E VR och AFS 70-200mmF2.8 E VR så småningom och få se vad nypriset är när jag har råd att köpa dem.Köper hos Cyberphoto och Kameradoktorn men undviker Scandinavianphoto grund av dålig kundvård.
 
:)


- Handlar ni begagnat?

- Några dåliga erfarenheter?

- Vad tror ni är grejen detta med Canon shutter count besatthet, är det helt enkelt så att det är traders som ska köpa och sälja vidare?

- Vad är grejen med detta, att alla fotobutiker erbjuder inköp/inbyte men dom vill egentligen inte, är det en "lockvara-grej"?

1. Köpt fem begagnade supertelen, en beggad proffskamera och en beggad semiprokamera, och ett nytt objektiv men 3 nya kameror. Minneskort etc köper jag också nytt.

2. Dåliga erfarenheter; Inga. Då har jag lagt handpenning, betalat i förskott etc, men alltid kollat upp säljaren så att denne är den hen utger sig för att vara. Har även sålt begagnat, men bara sålt på plats till fysisk person där inga behov av att skicka uppstod, men det är mer en slump att det löst sig så alla gånger.

3. Ser det som miltalet på en bil. En bil som gått 30k mil kan vara i bättre skick än en som gått 15k mil, men sannolikheten att den förra börjar närma sig sin tekniska livslängd är betydligt högre.
Att jag köpt 3/5 av de kameror jag ägt nya är mer för att modellerna då var så nya att det inte fanns just någon att hitta på begagnatmarknaden än.

4. Konsumentpsykologi, det känns bättre att köpa ett objektiv för 40k om man får 12k för sitt gamla, då blir nettot "bara" 28k. Typ som cash-back när man köper nya modeller.
Det kan vara drivande för att få fler kunder, att de kan byta in överhuvudtaget.

Om de inte är intresserade tror jag det beror på att det antingen är en inte så efterfrågad vara som riskerar att bli en hyllvärmare. Eller att de redan har ett par ex på hyllan de inte blir av med i närtid. Eller att 6 mån garantibiten blir besvärlig, t ex om man vill byta in en Canon 300 f/2,8 IS, där Canon inte längre tillhandahåller service och reparationer utifall garantin skulle behöva användas av kunden.
Eller om kunden bara vill sälja en vara utan att samtidigt köpa en annan vara. Jag tror verkligen inte de har höga avanser på begagnathyllan trots prisskillnaden.

Daytraders finns, det finns minst en kille på Fotosidan som har registrerad affärsverksamhet att köpa och sälja fotoutrustning. Jag har sålt ett Canon supertele till honom, och det var inga konstigheter. Betalade begärt pris och snabb affär. Antagligen har de som kan gå runt på det redan väldigt bra koll på vad de kan sälja för innan de köper.
 
ANNONS