Annons

Det här med att köpa och sälja begagnad fotoutrustning.

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpt och sålt drösvis med begagnat, med 99 % goda resultat.
Senaste näsbrännan var ett C-stand (vad heter det på svenska?), som visade sig vara felaktigt ihopbyggt från fabrik, något tidigare ägaren inte uppmärksammat (jag köpte på distans, utifrån bilder som såg bra ut)
Ett av benen hade fel fästen, så benen låste inte i varandra i öppet läge, vilket gjorde att de kunde fällas ihop om man råkade komma åt dem. Summa summarum: 1000 kr för stativet, 400 kronor för ett par fästen från leverantörens reservdelslager...
 
:)
Startar den här tråden då jag känner ett stort behov av att vädra och diskutera det här med att köpa och sälja fotoutrustning på diverse annonssidor.

Bakgrund

Min personliga erfarenhet med att köpa och sälja begagnat är till 99% väldigt positiv, jag har använt mig av Blocket, Tradera och här på fotosidan med den överväldigande majoriteten på den förstnämnda.
Jag har på äldre dar insett att jag drivs minst lika mycket av det tekniska intresset som av det konstnärliga i fotograferandet vilket har gjort att jag har gått igenom ca 5 olika kamerasystem genom åren. Nikon DX -> Nikon FX -> Olympus 4/3 -> Fujifilm X -> Canon R.
Jag har nog sålt minst 50 artiklar, kamerahus, objektiv från 1000:- - 33 000:- i värde och för inköp har jag nog köpt 30% begagnat och 70% i butik. Aldrig blivit lurad, har aldrig blivit kontaktad av någon som köpt min utrustning efter själva köpet, tolkar det som "nöjda köpare".

Reflektioner av att sälja olika fabrikat

Att sälja Nikon, Fujifilm, Olympus har varit otroligt enkelt, frågorna inför köpen har som mest sträckt sig till, "Har du kvitto?" och "Hur gammal är kameran/objektivet?"
Men att sälja Canon utrustning verkar vara mer som att sälja en bil, noggrann kartläggning av miltal, (shutter count), antal ägare, svensksåld etc. Lite ironiskt det här med shutter count eftersom Canon verkar vara det fabrikat där det är svårast att ta reda på shutter count och Canon har väl också ryktet att vara ett av de mest robusta / pålitliga fabrikaten rent mekaniskt.

Det här med begagnat i fotobutik

Det här med att våra stora fotobutiker erbjuder inbyte och slår sig för bröstet och säger på sina webbsidor "Vi köper gärna din/ditt begagnade kamera / objektiv". När man tar kontakt med butiken i fråga så får man oftast beskedet:
"Njjaaaa, jag ska vara ärlig, du vet du får mera på blocket eller tradera så jag rekommenderar att du säljer privat."
Likväl så dignar deras hyllor med begagnade kameror / objektiv där priset är 90% av nypris.


Vilka är era erfarenheter / förhållningssätt till begagnad handel med fotoutrustning?

- Handlar ni begagnat?

- Några dåliga erfarenheter?

- Vad tror ni är grejen detta med Canon shutter count besatthet, är det helt enkelt så att det är traders som ska köpa och sälja vidare?

- Vad är grejen med detta, att alla fotobutiker erbjuder inköp/inbyte men dom vill egentligen inte, är det en "lockvara-grej"?
Hej,
Jag har inte handlat något begagnat.
Men har däremot sålt två st kamerahus och ett objektiv till Cyberphoto och har varit väldigt nöjd med vad dom har betalat för sakerna.
 
ANNONS