Annons

Objektiv köp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikz87

Medlem
Fundetar på att köpa ett Nikon AF-S DX 35/1,8 G objektiv till min D90.

Är det ett bra köp då jag vill ha ett fast objektiv?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Oj vilken öppen fråga. Här får du nog snart många olika svar. Några kommer att leda till diskussion om du hellre borde byta till Fuji eller Sony. Eventuellt hamnar vi också i en miljödebatt. :)

Skämt åsido. Du behöver precisera din fråga mer. Vad menar du med bra, och vad har du för referensramar.

Är det en bra brännvidd för ditt fotograferande?
Kommer du någon gång gå över till fullformat och vill redan nu skaffa objektiv som är beredda för det?
Är det bara optisk prestanda du vill ha jämförelsedata om?
Betyder bra något om dess hanterbarhet och stryktålighet?
Vårdar du din kamera som en bebis, eller hänger den över axeln tillsammans med två andra kameror och allihop slår i varandra ibland?
Är ”bra” ett relativt ord och du egentligen menar ”prisvärd”?
 

Nikz87

Medlem
Oj vilken öppen fråga. Här får du nog snart många olika svar. Några kommer att leda till diskussion om du hellre borde byta till Fuji eller Sony. Eventuellt hamnar vi också i en miljödebatt. :)

Skämt åsido. Du behöver precisera din fråga mer. Vad menar du med bra, och vad har du för referensramar.

Är det en bra brännvidd för ditt fotograferande?
Kommer du någon gång gå över till fullformat och vill redan nu skaffa objektiv som är beredda för det?
Är det bara optisk prestanda du vill ha jämförelsedata om?
Betyder bra något om dess hanterbarhet och stryktålighet?
Vårdar du din kamera som en bebis, eller hänger den över axeln tillsammans med två andra kameror och allihop slår i varandra ibland?
Är ”bra” ett relativt ord och du egentligen menar ”prisvärd”?
Ja absolut full format har jag tänkt skaffa i framtiden. Är ute efter ljusstyrkan har läst mig till att fast objektiv ska va bättre i mörkare miljöer. Sen tänkte jag 35mm då för att jag inte ha full format så förstorar ju den så blir vel som ett 50 på min ?
 

horvendile

Aktiv medlem
Fundetar på att köpa ett Nikon AF-S DX 35/1,8 G objektiv till min D90.

Är det ett bra köp då jag vill ha ett fast objektiv?
Ja.

Normalt ställer jag också följdfrågor om vad man vill uppnå, men har man Nikon DX så är svaret i stort sett alltid "ja" för just detta objektiv. No-brainer, rent generellt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Håller med alla andra, hade också en 35/1,8. Jag gick senare över till Nikons 28/1,8 som för mig hade en något bättte brännvidd både för DX och även senare FX (fast dyrare). Fördelen med dessa fasta 1,8 är att de är så lätta, ett väldigt bra och flexibelt objektiv till DX är Sigmas 18-35/1,8 men det kan falla på vikten (även priset är högre). Om du köper 35/1,8 så titta på ett begagnat de ligger på 900-1100:- och du hittar det troligen på ScandinavienPhoto, Mattssons etc i deras begagnadlistan, dör har du också 6mån garanti och är ett säkert köp
 

Brix

Aktiv medlem
Ja absolut full format har jag tänkt skaffa i framtiden. Är ute efter ljusstyrkan har läst mig till att fast objektiv ska va bättre i mörkare miljöer. Sen tänkte jag 35mm då för att jag inte ha full format så förstorar ju den så blir vel som ett 50 på min ?
Nja, det är ju inte pga. att det är fast som det är bättre i mörkare miljöer utan pga. den stora bländaren. Fasta objektiv kan dock ha större bländare, även om det finns zoom-objektiv med stor bländare också. Du får ju dock tänka på att större bländare också betyder kortare skärpedjup vilket man såklart inte alltid vill ha, så en stor bländare är inte alltid lösningen på att fota i dåligt ljus.
 

Cope1

Aktiv medlem
Jag hade det till min D90 men gillade aldrig den brännvidden på FX då den blev för snäv för mig. Men gluggen är det inget fel på :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja absolut full format har jag tänkt skaffa i framtiden. Är ute efter ljusstyrkan har läst mig till att fast objektiv ska va bättre i mörkare miljöer. Sen tänkte jag 35mm då för att jag inte ha full format så förstorar ju den så blir vel som ett 50 på min ?
Ok, och du är medveten om att detta objektiv inte går att använda för fullformat?
Funkar såklart toppen på din DX, men är inte en del av ditt framtida FX-system.
 

afe

Aktiv medlem
Ok, och du är medveten om att detta objektiv inte går att använda för fullformat?
Funkar såklart toppen på din DX, men är inte en del av ditt framtida FX-system.
Just 35/1,8 fungerar enligt uppgift rätt så bra också på FX, även om den förstås vinjetterar lite. Detta enligt allas våran testare Martin Agfors som använt gluggen mycket på båda formaten.
 

Ventures

Aktiv medlem
..och vill man bara prova så köp en begagnad och sälj om du inte gillar den. Förlusten blir på sin höjd portot om den behöver skickas.
 

PMD

Aktiv medlem
Just 35/1,8 fungerar enligt uppgift rätt så bra också på FX, även om den förstås vinjetterar lite. Detta enligt allas våran testare Martin Agfors som använt gluggen mycket på båda formaten.
Jag köpte ett begagnat Nikkor AF-S 35mm f/1.8 DX efter att ha läst Martin Agfors påpekande att det objektivet går utmärkt att använda på FX, och han hade rätt!

Visst vinjetterar det en del, men det blir bättre om man bländar ner (som vanligt).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kanske, men det beror alldeles på vilket fokusavstånd och vilken bländare. När detta var mest i ropet var alternativet AF 35/2D, om man inte ville gå på 35/1,4G, och då är DX-objektivet bättre på stora bländare. Idag finns det dock 35/1,8G för FX, även om det föga förvånande är dyrare än DX-objektivet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag köpte ett begagnat Nikkor AF-S 35mm f/1.8 DX efter att ha läst Martin Agfors påpekande att det objektivet går utmärkt att använda på FX, och han hade rätt!

Visst vinjetterar det en del, men det blir bättre om man bländar ner (som vanligt).
Ja, det blir helt fritt från vinjettering när man bländar ned ordentligt:
https://cdn.photographylife.com/wp-content/uploads/2014/02/10_35mm_far_f22_uncorrected.jpg

Eller kanske inte... ;)

Mer här:
https://photographylife.com/using-nikon-dx-lenses-on-fx-cameras
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, med för mycket nedbländning blir det nog inte så bra. Jag har inte provat f/22 faktiskt. :)
Det där är en bra genomgång av hur 35/1.8 DX fungerar på FX.
 
ANNONS