Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv kontaktar inte med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

_Emmus_

Medlem
Har en Nikon D800 och ett samyang 8/3,5, dessa två har funkat fint tillsamman ända tills nu. Här om dagen började kameran plötsligt visa Fee när jag satte på objektivet. Objektivet är inställt som de ska alltså på f22,så det är inte promblemet. Besökte en fotoaffär här om dagen för rådfrågning och han påstod bara att jag hade för bra kamera till objektivet, så de fick inte kontakt. Men de har ju funkat fint ihop i flera månader. Dessutom funkar objektivet på min syrras kamera (också d800) och mina andra objektiv funkar med min kamera, så det är varken fel på kamera eller objektiv, det är bara kombinationen av dem som inte funkar. Har ni något svar på mitt problem, kan det vara en inställning t.ex?

Kanske kontakterna både på objektivet och kameran är helt enkelt smutsiga. Ta en sådan där trasa för glasögon och putsa båda. Jag har så med mitt 120-300 sigma att den ibland slutar kontakta men funkar perfekt efter putsandet.

ANNONS
Götaplatsens Foto