Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv med osäker autofokus - feltänkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Jag undrar över en sak: Inte så sällan ser man anmärkningar om objektiv att de ger dålig autofokus i svagt ljus. Jag undrar hur (om) detta kan vara möjligt??? Jag, menar autofokussensorer etc sitter ju i kameran och objektivets fokusrörelse kan väl inte bli sämre för att det är mörkt - det är ju en helt elektrisk och mekanisk process. Lite som att klandra däcken för att en bil har klen acceleration alltså - det kan vara sant att de rör sig för sakta, men felet sitter i en svag motor.... Eller har jag fel? Däremot är det klart att en mörk optik (liten bländare) eller en optik med väldigt dålig bildkvalitet (t.ex. sjukt mycket ströljus) kan göra det svårt för kamerahuset att tänka ut hur det ska ställa in objektivet. Är jag på rätt spår eller har jag fattat fel?
Trevlig fotohelg!
/JK

Felet som uppstår när det är mörkt är att kmaeran/objektivet inte har tillräkligt med kontraster att mäta med. Fokus ställs in jusst emd kontraster. Det kan vara dagsljus men om du försöker fokusera på helvit yta får du samma problem.

Sen finns det ju självklart olika känsliga objektiv.....

AF brukar vara utan återkoppling, så det hänger lite på hur objektivet reagerar på kamerans instruktion att att ändra fokus. Det gäller nog bara objektiv med inbyggd fokuseringsmotor.

Per Danielsson skrev:
... Det gäller nog bara objektiv med inbyggd fokuseringsmotor.
Har jag svårt att tänka mig. Det är ju kameran som gör AF-mätningen, inte objektivet. Är kontrasten för låg ( vit vägg ), eller ljuset för svagt, får kameran problem. Vilken metod som används för att veva runt glaset är sekundärt enligt min uppfattning.

Jag syftade på hur bra eller dåligt objektivet är på att flytta glasen enligt kamerans instruktioner efter att AF-mätningen i kameran har räknat ut hur mycket ur fokus objektivet är.

ANNONS
Götaplatsens Foto