Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Objektiv när det gäller fullformatssensor

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar apropå detta varifrån "35" kommer? 135 heter det väl egentligen. Har nån bara trollat bort ettan? Det finns ju inget mått på filmrutan som är 35 mm, däremot 36. Sen kommer mellanformat som heter 120?! Logiskt värre.

135 är det filmformat som bildas när man klipper korta remsor av 35 mm-film och spolar upp den på kassett.

35 mm-film är gjord för rörlig bild.

Den är 35 mm bred.

35 mm

det kommer av att filmen är 35 mm bred!!! Inte höjd formatet som är 24 mm utan hela filmen (höjdformat + kanterna)

Re: 35 mm

Tonyeagle skrev:
det kommer av att filmen är 35 mm bred!!! Inte höjd formatet som är 24 mm utan hela filmen (höjdformat + kanterna)

35mm film, sådan dom gör biofilm med. Varför 1:an tillkommit vet jag inte.

120, fanns ju även 620. Och 127, för 4x4cm t.ex. Och en himla massa sorter till... ;-)

Red/ Slagen på mållinjen ;-)

jimh skrev:
135 är det filmformat som bildas när man klipper korta remsor av 35 mm-film och spolar upp den på kassett.

35 mm-film är gjord för rörlig bild.

Den är 35 mm bred.
Aha! Snacka om att krångla till det, hehe. Men då är alltså både 35 och 135 på sina sätt korrekt.

Nåja, har man läst det en gång så vet man sen. Kunskap är bra:)

Makten skrev:
Aha! Snacka om att krångla till det, hehe. Men då är alltså både 35 och 135 på sina sätt korrekt.

Nåja, har man läst det en gång så vet man sen. Kunskap är bra:)

Å, vad jag blir avundsjuk. Själv får jag banka in saker i skallen tills jag blir gul och blå. Har problem med mitt minne. Men jag har i alla fall antecknat det. :)

rebecca.bergsland skrev:
Å, vad jag blir avundsjuk. Själv får jag banka in saker i skallen tills jag blir gul och blå. Har problem med mitt minne. Men jag har i alla fall antecknat det. :)
Jag tror att det mest handlar om hur intresserad man är av det man ska lära sig. I det här fallet bara rent tekniska termer:-D Om du kollar hur många inlägg jag har i forumet så kanske du inser min läggning;-)

Jag är övertygad om att vem som helst kan lära sig nästan vad som helst ganska kvickt om man verkligen tycker att det är kul:)

Edit: Att banka in saker går sällan bra.

*host* Jag har visst gjort 4620 inlägg:-O

Magnus W skrev:
Japp.

Och det finns (fanns) massor med olika ologiskt numrerade filmformat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Film_format
APS-film var alltså 240-format, till exempel.

Mycket förbryllande alltihop.
Om man använder en vanlig 24x36-rulle på "fel ledd" så får man också APS-C, med två bilder på samma bredd som en vanlig filmruta:-S [Edit: Det heter visst halvformat]
Sen finns det ju andra APS-format än "C". 1,3x-sensorn heter APS-H t ex.

Edit2: Auuuh, APS-H är tydligen inte alls ekvivalent med 1,3x-sensorn egentligen, eftersom det formatet ska hålla proportionerna 16:9, medan kameror som EOS 1D väl har 3:2?

Jösses.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto