Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv service (Nikkor DX 17-55 f2.8)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Det här blir första inlägget här på ett bra tag tror jag. Jag hoppas fortfarande någon skulle kunna hjälpa mig i mina små frågor.

Jag har haft mitt objektiv ett bra tag (ca 3år) nu och det håller fortfarande superb kvalité.
Nu efter många resor och kameran med överallt har gummit runt zoom- och fokusstyrning börjat bli så lösa att de snart trillar av. :(
Jag har hört att man egentligen borde lämna in sina objektiv och hus ca en gång i året för service så nu är det alltså hög tid!

Till frågan förutom det uppenbara att byta ut gummit runt de nämnda vred, vad görs mer i objektivet?
Finns det olika grader av service, vilken lönar sig mest?
Vad gör de egentligen under servien och ?
Hur mycket kan en objektivservice kosta?
Lönar det sig att göra en service tillsammans med huset (D300 inköpt i augusti -08 (4000exp.)) För fokusering osv...

Objektivet har gått ca 40000 exponeringar.

Tack på förhand!
/Robban

Nikon i Solna och Lasses kameraservice gör service på nikonoptik, 17-55 är värd att serva, dom ger ett förslag på åtgärder och pris, sedan kan du välja vad dom ska göra, det är ingen dum ide att lämna både kamera och optik när det gäller AFS-optik, då kan fokus justeras både i kamera och optik för att få 100% skärpa.

mvh jan

Tack Jan för ditt svar!

Jag bor inte i Sverige och därför är det tyvärr inte aktuellt med just den verkstaden..

Jag skall lägga det där med kameran och optiken bakom örat! =)

Någon som låtit utföra service på sitt objektiv kanske skulle gärna kunna få dela med sig av sina erfarenheter.

Tack!

Lasses fixade mitt 35-70 när det gick i golvet.
Det var väldigt rent & fint när det kom hem.

Mitt 80-200 har aldrig servats och det är över 20 år gammalt.
F5an går som en klocka.
801s är i nyckick.
OM1an funkar alltid även efter 25år.
Pentaxen skulle jag gärna serva men det görs endast i tyskland och tydligen är det dyrt och då får den nog gå tills den pajar om sisådär en 20 år till.

ANNONS