Annons

Besviken på Dustin, har jag rätt eller fel? (Halvlångt..)

Produkter
(logga in för att koppla)

Snö

Aktiv medlem
Hej,

Jag blev lite bevsiken på Dustin, krävde en enligt mig rimlig kompensation och blev erbjuden hälften. Är jag ute och cyklar?

Till historian..

Jag köpte ett Sigma 24-70/F2.8 objektiv för 5500 kr i juli 2009. Jag använde objektivet väldigt lite, fram till en skidresa i mars 2010 då jag använde det flitigt (hundratals bilder). I samband med det upptäckte jag att objektivet led av bakfokus i ändlägena, 24 och 70 mm.

Aningen bitter över en hel del förstörda porträtt-bilder påbörjade jag ett ärende med Dustin i slutet av mars. Efter 10 långa dagar väntan fick jag svar att en retursedel var på väg. Jag drog ut lite på tiden (var lite upptagen) så jag fick inte iväg objektivet förrän två veckor senare. Men..sen hörde jag ingenting..och väntade. I juni (!) fick jag reda på att även kameran ska skickas in (så att objektivet kan justeras därefter). Aningen fasad över 2 månaders väntetid på det förra svaret frågade jag vad handläggningstiden skulle tänkas bli (skulle jag bli av med kameran över hela sommaren?). Det fanns såklart inget svar på det, men det skulle gå ganska fort för
"Så fort dom fått in huset så börjar dom med ärendet då din service nu ligger först i kön."

Alright, jag skickar in huset (och är nu kameralös..prime time, sommaren, härligt!) och sen blir det tyst igen.

Sen gick hela juli, hela augusti och vi kom in i september innan fick jag tillbaka prylarna. Mars-september alltså. Och nu pågår ärendet fortfarande, eftersom jag tycker att de kan kompensera mig för den långa servicetiden (egentligen väntetid, hur länge tar en sån där service?) Att mitt ärende "stod först i kö" bidrog definitivt till att jag skickade in objektivet under sommaren. Jag behövde ett par mejl och ett telefonsamtal för att ens väcka idén om kompensation hos Dustin.. Och till slut frågade Dustin mig om vad jag tyckte var en rimlig kompensation.
Jag räknade fram till 50 kr/vecka försening efter första månaden, och sedan lite plåster på såren (200 kr) för den tid jag ägnat åt att driva ärendet, totalt 1000 kr. (Jag lät det vara osagt om det skulle vara kontant eller värdecheck eller annat, det är upp till Dustin.) Jag blev erbjuden hälften, men jag är helt enkelt inte nöjd. Borde jag vara det?

Det är inte heller ett alternativ att hyra en kamera under tiden, det kostar 800 kr/dygn och Dustin ersätter inte det.

Sammanfattat:
*5 månader servicetid, och ärendet pågår fortfarande med diskussion om kompensation.
*Kameran har varit på service 1/3 av tiden jag ägt det.
*Dustin tycker inte att det är en defekt på objektivet, utan "I det här fallet så handlade det ju inte heller om en defekt vara utan att objektivet behövde kalibreras mot din kamera." Är det kutym?
* Ca 20 mejl fram och tillbaka, om inte mer.. Och telefonsamtal med obligatorisk kö.

Slutligen, är jag ute och cyklar? Jag har gett Dustin ett par chanser att reparera det aningen sargade förtroendet jag nu har för dem, men de har inte riktigt tagit den än. Jag är inte förbannad, bara besviken.

Jag behöver tips, råd eller kanske en slap-in-the-face för att vakna till. Vad säger ni?
 
Senast ändrad:
Allt kan gå fel för alla leverantörer.

Har haft väldigt bra erfarenhet av Dustin i andra lägen. Senast bytte de ut en UPS som totaldött mot en sprillans ny EFTER att garantitiden gått ut.

Nu har de helt säkert inte egen verkstad för justering och kontroll av kameran så en gissning är att det finns en annan part inblandad här.

När det gäller kommunikationen är det klart att den kunde funkat en hel del bättre.
 
ANNONS