Annons

Objektiv sitter fast

Produkter
(logga in för att koppla)

Axie

Aktiv medlem
Hej.

Fick idag fel på mitt objektiv. Har en Nikon d7100 och nikon 200-500.

Upptäckte under dagen idag att jag ej kunde vrida zomringen mellan ca250-200mm. Första bilderna var inga problem och zoomen var låst på 200mm.
Nu kan jag som sagt ej vrida tillbaka det till 200 utan tar stopp kring 250mm

När jag fortsatte undersöka saken idag upptäckte jag att jag ej kan ta loss objektivet från kameran. Jag trycker in knappen och vrider men sista cm går ej att vrida till.
Någon som har någon idé hur jag löser detta?

mvh
Axie
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
det låter som att några skruvar i objektivet har skruvat ur sig en bit.
Jag skulle prova att vända på kameran i alla möjliga riktningar och skaka det hela då och då samtidigt som jag skulle hålla in knappen och försöka vrida loss objektivet.
Det som sitter vägen borde kunna ”hoppa loss” på det viset
 

Axie

Aktiv medlem
det låter som att några skruvar i objektivet har skruvat ur sig en bit.
Jag skulle prova att vända på kameran i alla möjliga riktningar och skaka det hela då och då samtidigt som jag skulle hålla in knappen och försöka vrida loss objektivet.
Det som sitter vägen borde kunna ”hoppa loss” på det viset
Tack.
Efter mycket vändande och vridande fick jag loss objektivet.
kan dock inte skruva in det.
blir att kontakta säljaren för att se om det blir garantiärende.
 

frwe

Aktiv medlem
Kolla skruvar i bajonettfattningen både på kameran och objektivet. Jag har haft det någon gång med en telekonverter. Bara att skruva fast om du har en tillräckligt liten stjärnskruvmejsel
 

Ventures

Aktiv medlem
Åker pinnen in helt och hållet på kameran (bajonetten) när man trycker in knappen? Om inte, montera inget objektiv innan det är fixat. Fastnar ett objektiv har man stora problem.
Angående zoomringen på 200-500 är det ett vanligt problem att spärrknappen vid 200 mm går sönder då spärren är av plast. Den riskerar sedan att hoppa in i tid och otid.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Åker pinnen in helt och hållet på kameran (bajonetten) när man trycker in knappen? Om inte, montera inget objektiv innan det är fixat. Fastnar ett objektiv har man stora problem.
Angående zoomringen på 200-500 är det ett vanligt problem att spärrknappen vid 200 mm går sönder då spärren är av plast. Den riskerar sedan att hoppa in i tid och otid.
Det sistnämnda har hänt mig 2 gånger.. finns en 'svaghet' där..
Hälsn!
 

Stonos

Aktiv medlem
Vessel verkar vara det som man skall ha när det gäller JIS-skruvmejslar:
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Notera att japanska tillverkare ofta använder JIS-skruvar. Risk att förstöra skruven om man använder de här vanligare Philips eller Pozidrivemejslarna.
En skruv med JIS-spår har en liten prick i ena vinkeln mellan spåret.
Det fungerar utmärkt att använda JIS-mejslar i Philips-spår men som sagt ovan inte tvärt om.
Skillnaden är att JIS inte är så djupa som Philips. Nödlösningen är att slipa ned lite av spetsen på en Philips-mejsel.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Jag kan inte vrida tillbaka till 200mm, stannar som sagt kring 250mm. Blir stumt där. Fick du samma symptom?
Som jag minns det nu så gick det inte att få i spärren för att låsa zoomningen.. och gick det ändå ibland, så var det som att något hamnat i kläm när jag zoomade.. det gick att vrida zoomringen men den kärvade kraftfullt! Efter andra reparationen så har det inte varit några problem.. det är minst 3 år sen nu.
Hälsn!
 
ANNONS