Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv + skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

abbi

Avslutat medlemskap
Någon märklig inställning måste ha råkats göra på kameran då det helt plötsligt blir på det här sättet:

När jag ska fotografera och tittar i sökaren är skärpedjupet OTROLIGT litet. Hur mycket jag än vrider på fokus så är det samma problem eller värre. Det är totalt omöjligt att fokusera ordentligt pga. detta. Skärpan är minimal i sökaren och resten är suddigt.

Vad kan jag göra för att åtgärda detta?

Objektivet har jag testat i en annan kamera och det funkar utmärkt så det är inget fel på objektivet utan det är nånting med kameran.

PS. Kamerorna är Canon 350D och objektivet är Sigma 70-300mm.

det är inte så att du har kommigt åt dioptri-reglaget?

Det är definitivt inte macroläget som spökar eftersom det inte ändrar på skärpedjupet utan på närgränsen

harryett skrev:
det är inte så att du har kommigt åt dioptri-reglaget?

Det är definitivt inte macroläget som spökar eftersom det inte ändrar på skärpedjupet utan på närgränsen

Jag som trodde att skærpedjupet blev mindre om man fokuserade nærmare, som i macrolæge till exempel. Det var några veckor sen jag anvænde 70-300:t, men det finns væl en omkopplare på sidan som hindrar den från att fokusera på mer æn "fuskmacroavstånd"?

Jag tror att den kan vara instælld i fel læge, men ær det som du skriver att du provat på en annan kamera och inte ændrat något på objektivet så bør det snarare vara något med kameran.

Om det syns skærpa i søkaren, men skærpedjupet ær litet, ær det nog inte dioptrin som står fel, då skulle hela søkaren vara suddig. Hoppas det løser sig tills i morgon, annars felsøker vi vidare! Med reservation før nattsudd ;-)

hmm jag kan inte riktigt tänka klart av diverse anledningar sp lita inte allt för mycket på det jag skrev i mitt förra inlägg

Har inte kollat på en 350d, men nog borde det finnas lite siffror eller tecken i sökaren? Är dessa också suddiga? Isåfall är det skärpan i själva sökaren som är fel. Alltså dioptri-reglaget som Simon nämnde. Är siffrorna skarpa så är det såklart nått annat.

Samma bekymmer, tror jag.

Smiter in och lånar tråden då jag tror att jag har samma bekymmer.
Jag har också en 350D med orginal 18-55mm objektivet.
Efter att jag hade provkört ett Tamron 55-200mm och bytt tillbaka till orginalet så får jag ingen bra skärpa i sökaren när jag ska ta kort.
Men när jag tittar på korten i datorn så är allt tipptopp. Kan tillägga att siffrorna i sökaren är suddiga. Är det då dioptri fel?

ANNONS