Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv som släpper in mycket ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

hooney

Ny medlem
Hej!

När det kommer till objektiv så känner jag mig väldigt grön på det. Så nu behöver jag er hjälp. Fotar mycket bröllop, så skulle vilja ha ett objektiv som släpper in mycket ljus, samt ger det där fina skärpedjupet.

Jag har en canon, så förslag? Gärna något som inte kostar halva månadslönen :)

Mvh
Sandra

Beror ju lite på vad du har för objektiv nu. Canon 50 1.4 och Canon 85 1.8 (den senare är det rea på hos Cyberphoto idag) är skarpa, ljusstarka och välbyggda objektiv som ger en fin bakgrundsoskärpa. Båda funkar bra för olika typer av porträtt och kostar inte skjortan.

Alla objektiv som heter nåt med XXX/1.2 - XXX/2.8 är "ljusstarka" (släpper in bra med ljus") och ger korta skärpedjup. När objektiven börjar heta nåt med XXX/4.0 - XXX/5.6 är dom ljussvagare

EF 50/1.8 är ett exempel, billigt oxå...

Hej!

När det kommer till objektiv så känner jag mig väldigt grön på det. Så nu behöver jag er hjälp. Fotar mycket bröllop, så skulle vilja ha ett objektiv som släpper in mycket ljus, samt ger det där fina skärpedjupet.

Jag har en canon, så förslag? Gärna något som inte kostar halva månadslönen :)

Mvh
Sandra
Sandra, här kommer begreppsförvirringar i svaren att hagla.Jag antar att du menar ett ljusstarkt objektiv som ger bra bakgrundsoskärpa, det är väl det du menar med "fint skärpedjup", och då är det mycket riktigt som några här anger i svaren med ett objektiv med fina f:1,8 eller t.o.m 1,4 i som största öppning på gluggen.Med dom värdena riktat på objektet(bröllopspar etc) så hamnar bakgrunden i oskärpa.

ANNONS
Götaplatsens Foto