Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

alster

Medlem
Tjo!

Är inne på en 350D. Men! Är kitobjektivet något att ha? Jag är bara nybörjare så jag vet inte vilka allternativ som är bra?

Kitobjektivet kanske räcker som nybörjar optik?

Tack på förhand!

alster skrev:
Tjo!

Är inne på en 350D. Men! Är kitobjektivet något att ha? Jag är bara nybörjare så jag vet inte vilka allternativ som är bra?

Kitobjektivet kanske räcker som nybörjar optik?

Tack på förhand!

Du kommer långt med et objektivet och efter en tid kommer du att komma underfund med vad du saknar. Mitt råd blir när den insikten inträffar att inhandla objektiv med bildstabilisering, snabb och tyst autofokus med bra glas. I Canons värld kan detta sammanfattas med objektiv som innehåller beteckningarna "L", "USM" och "IS" helst i kombination. Ljusstyrkan på objektivet är alltid trevligt om den inte är sämre än 4 eller ännu hellre 2,8. Lägre tal kostar mer.

Plåta en stund och känn efter vad det är du saknar och vad i optiken du vill förbättra. Stativ och blixt är trevliga redskap att fundera över. När det gäller stativ kan jag redan nu rekomendera att du skippar allt som väger mindre en 1 kg, som t ex de som finns att köpa på Clas Ohlson. Ett rejält stativ ska orka bära en kamera och stå stabilt i fält med en telelins och bör väga upp mot 2 kg.

Köp kitobjektivet. Det går att ta kanonfina bilder med det också. Sen är det självklart så att ett dyrare objektiv är bättre. L objektiv, USM och IS är alla bättre. Men köp objektivet. Det är ju busbilligt. Och använd det ett halvår eller så tills du vet vad du är ute efter. Och sälj det. Du får garanterat åtminstonde 500 spänn för det. Och det kostar ju bara 800 mer att köpa kameran med det. Och köp sedan det du är ute efter. För då lär du veta om du behöver ljusstyrka, tele, mer vidvinkel osv. Så gjorde jag. Jag hade aldrig klarat av att välja rätt redan när jag köpte min 300D. Men nu, 9månader senare, vet jag vad jag är ute efter.

ANNONS
Götaplatsens Foto