Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Djarven

Aktiv medlem
Jag har just köpt en Canon 400D med 18-55mm objektivet.

Nu har jag börjat fundera på vilket zoomobjektiv och macroobjektiv jag ska komplettera med.
Vilket märke ska jag satsa på canon/sigma/tamaron? Är det mer värt att köpa ett beg eller helt nytt? Är det något speciellt jag skulle köpa om ni fick bestämma?

Jag har väl tänkt ett objektiv bra men billigt objektiv, alltså ett objektiv där jag får mycket valuta för pengarna.

Tacksam för all hjälp jag kan få...

Använd sökfunktionen, svaren finns redan i otaliga diskutioner, samma frågor dyker upp varje dag.

/kent.

Tamron 90mm Macro 1:1 eller Sigma 105mm Macro 1:1 anses som bland de skarpaste Macro objektiven på marknaden, båda ligger i 4000 kronors klassen.

Kom ihåg att bilden ligger till väldigt stor del i objektivet. Det lönar sig ofast att lägga ett par tusen extra och köpa ett bra objektiv istället för att småfjutta med flera billiga objektiv.

http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

Läs gärna där, har precis lagt den länken i en annan tråd också. Finns en hel del att lära om objektiven, förstår ni all teknisk information så kan de vara värt att i alla fall läsa texten (framför allt slutsatsen) om objektivet.

Mvh

Rasmus Mattsson

ANNONS
Götaplatsens Foto