Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

BlackR0se

Ny medlem
Hej, tänkte fråga er som är lite mer "haj" på objektiv..

Köpte i våras en Canon EOS 400D med kitobjektivet, men börjar nu titta mig efter nya.

Vad har ni att rekommendera på en bugdget på max 3000-4000/ objektiv
Intresserad av att fota macro, djur och natur. Skulle gärna vilja prova på lite fågelfotografering också, teleobjektiv?

Tacksam för alla svar! Mvh/Heidi

Jag gjorde samma upptäckt efter ett tag med min 400D också. Så för någon månad sedan köpte jag ett Sigma 17-70 mm. Det är jag väldigt nöjd med, fungerar utmärkt för natur och makro fotografering.

Jag gjorde väl iofs inte någon ingående undersökning av alla möjliga objektiv, men enligt dom rescensioner som jag läste verkade det vara ett prisvärt objektiv, och än så länge har jag inte blivit besviken.

Det känns betydligt mer gediget än kit-objektivet.

(fast det här är bara mina egna väldigt subjektiva åsikter)

/ jonas

jantoni skrev:
för någon månad sedan köpte jag ett Sigma 17-70 mm. Det är jag väldigt nöjd med, fungerar utmärkt för natur och makro fotografering.

Ljusstyrka? Pris?

Låter som ett bra allround objektiv, värt att kollas upp vidare ialf, tack :)

Hej Heidi!

För naturfoto i allmänhet och fågelfoto i synnerhet, behöver du teleobjektiv med riktigt stor brännvidd. I den prisklass du anger skulle jag föreslå antingen Canon EF 100-300/4,5-5,6 USM, eller om du vill komma billigare undan, Tamron AF 70-300/4-5,6. Inte särskilt ljusstarka kanske, men båda borde vara tillräckligt bra i dagsljus och kostar inte skjortan. Bra att starta med kanske om du vill experimentera lite och inte ruinera dig på kuppen. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto