Annons

Objektiv till 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Jag är fortfarande lite förvirrad i Canons värld gällande objektiv. Ska byta från Nikon.
Kikar jag på Canons hemsida finns det en kolumn som heter "EF Objektiv". Kan samtliga användas på ett 5D hus?

Anledningen till min petighet är för att jag ska skicka bud med en släkting som skall över till USA.
Men ger jag rätt beteckning borde han inte köpa fel.

Vad jag förstått så fungerar inte FD objektiv heller. Men dessa fanns tydligen innan 1987 och då var jag knappt född ;-)

Senast ändrad:
Linis skrev:

Vad jag förstått så fungerar inte FD objektiv heller. Men dessa fanns tydligen innan 1987 och då var jag knappt född ;-)

Ja, ge en känga till oss gamlingar som var med på FD objektivens tid :)

Skämt o sido, stämmer bra, undvik FD objektiven som inte passar dagens kameror utan adapter (och då med starka begränsningar).

Bara det står EF (och inte EF-S, som Daniel också skrev) fungerar det bra på 5D.

Om man ska vara petig finns dock ytterligare två objektivtyper som också passar 5D, TS-E och MP-E (behöver du antagligen inte bry dig om, då det rör sig om 4 väldigt speciella objektiv).

Vilka olika batterier kan man ha till 5D? Tänkte köpa mig något/några extra batterier.
Hur pass bra är piratbatterier? Var har ni iså fall köpt era?

Det finns väldigt bra och det finns väldigt dåliga piratbatterier.
Jag handlar mina hos Zebra media och Kaffebrus.
Båda är mycket bra på att hantera reklamationer om man skulle få ett ruttet ägg istället för ett bra batteri;)

Ur minnet tror jag de heter BP-511A men det finns en sort till som passar. Kolla på bhphotovideo.com

Jag antar att du menar dessa?

BP-511A Lithium-Ion Battery (7.4v 1390mAh)
BP-511A Lithium-Ion Battery (7.4v 1500mAh)

Betyder 1500mAh att dom är starkare eller?

Tror att ett BP 512 oxo passar, men 511 ska iaf passa.
Högre mAh gör att batteriet räcker längre.

Objektivråd: Canon 5D har en fullstor sensor vilket ställer ganska stora krav på optikens förmåga att återge kantskärpa.

Vet inte vad för objektiv eller brännvidd du tänkt köpa, men ska man dra nytta av 5D.s utmärkta egenskaper och använda vidvinkel kan det vara på plats att gå in och kolla recensioner på exv FS.

Zoomar som går från vidvinkel till mindre tele och har hög ljusstyrka är generellt sett rätt kinkiga på en kamera med fullstor sensor.

Om det är ett sådant du är ute efter kan följande rekommenderas: EF 24-70/2.8L usm (dock förekommer viss ojämnhet i produktionen så exemplaren varierar och kan behöva justeras i efterhand på verkstad) och senare ex av 24-105/4L is usm med bildstabilisator. EF 16-35/2.8 L usm kan jag inte rekommendera. har ett stort skärpebortfall mot kanterna. Alla L-optiker är ganska dyra,

Fast optik att rekommendera: 50mm/1.4 usm, 50mm/2.5 macro, 85/1.8 usm, 100mm/2.0 usm. 100mm/2.8 macro Dessa optiker är som regel skarpa och bra. Dessutom i prislägen mellan 2.800-5.000:-.

Telezoom: 70-200/4L is usm är riktikt bra. Vill man inte ha bildstabilisator och komma billigare undean med bibehållen kvalitet sparar man några tusenlappar på att välja versionen utan bildstabilisator.
Behöver du högre ljusstyrka finns 70-200/2.8L is usm. Nästan dubbelt så dyrt och inte skarpare men ssv ljusstarkare. Finns med eller utan is (image stablisation).

Glöm inte heller att det finns många utmärkta optiker från tredjepartstillverkare som Sigma och Tamron. Gäller bara att se upp med beteckningen på dem eftersom en del bara är avsedda för kamera med mindre sensor.

Kan rekommendera Tamron 28-75/2.8 XR Di för c:a 3.500, Sigma 70-200/2.8 EX DG, Tamron 90/2.8 macro för att nämna några.

Mvh/Lennart

Tack Lennart,

Jag har beställt ett 50mm 1,4 och ett 100mm macro. Var dock intresserad av ett 16-35mm, har läst mycket bra om detta även på en FF. Men lättast är nog om jag går in och testar själv. 24-70 låter klart också intressant. Vi får se.

70-200mm är en dröm, det får bli ännu längre fram. Lånade ett Nikon förra sommaren och fotade lite sport. Gud va kär jag blev trots dess tyngd.

BHPHOTOVIDEO i NYC är mekat och bästa stället för att köpa tillbehör och objektiv till din 5D.

Jag har själv:
50mm 1.4
100mm 2.8
24-70 2.8
16-35 2.8 (II)
samt
70-200 2.7 med IS (Image Stabilizer)

De mest använda är 24-70 och 70-200.
De är alltid med i väskan (och tungt är det).

Med full format får du en ganska bra vidvinkel med 24-70 objektivet.

Köpte också på mig minne, batterier och lite annat skoj när jag senast var över.

Lycka till!

Patrick

Det är dej man ska vara bästis med ;) Förresten har du en släkting som heter Malin.

Hur e 16-35mm på 5D?

Linis skrev:
Tack Lennart,

Jag har beställt ett 50mm 1,4 och ett 100mm macro. Var dock intresserad av ett 16-35mm, har läst mycket bra om detta även på en FF. Men lättast är nog om jag går in och testar själv. 24-70 låter klart också intressant. Vi får se.

70-200mm är en dröm, det får bli ännu längre fram. Lånade ett Nikon förra sommaren och fotade lite sport. Gud va kär jag blev trots dess tyngd.

Låter som ett utmärkt val. 100mm macro är dessutom ett väldigt bra porträttobjektiv. Du gör rätt i som går in och testar. Tidningen FOTO testade 2 ex av 16-35/2.8 II och inget bedömdes vara vara helt okej. Ändå var version II just avsett att korrigera de tidigre sämre egenskaperna på version I.

24-70/2.8 är väl en av världens bästa optiker OM man hittar ett perfekt byggt ex. Många har fått testa 2-3 st innan de hittar ett som är kanon. Jag själv fick garantijustera mitt.

Både 17-40/4 L usm och 16-35/2.8 L usm gick bort för mig. Till en billigare slant hittade jag ett Sigma 15-30/3.5-4.5 EX DG Aspherical. Anser mig inte behöva ljusstyrkan på sådana brännvidder vid fullsizesensoranvändning. Sigmat hade bättre kantskärpa och var bra raktecknande. Använder det på en 1DsMkII utan problem. Kostnad idag c:a 4000:-.

70-200/2.8L is usm är tyngre än Nikons motsvarande glugg men är jättefint. Har dock lite sämre motljusegenskaper i direkt solsken. Blir lätt s k "flares".

Lycka till! /Lennart

apersson850 skrev:
Borrat upp den?

Självklart! Gör inte du det? Han blir ju tvungen att sätta gluggarna i svarven och öka innerdiametern så att det stämmer med specarna som hans olydiga tangentbord fixar.:):)

PS. Jag har förresten en infopanel i en av mina rawkonverterare som envisas att visa ljusstyrka 2.6 fast gluggen nominellt har 2.8. I Exifdata blir det dock rätt. DS

ANNONS
Götaplatsens Foto