Annons

Objektiv till 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

LittleBoy

Ny medlem
Kan börja med att presentera mej som amatör utan extrema krav som vill börja fota lite mer seriöst :)
Har skaffat mig en begagnad 7d och letar passande optik till den! Det ända jag har hemma är ett halvdant tamron-vidvinkel-tele som sitter på min flitigt användna 500d...

Det jag tänkt mej är två vettiga objektiv, ett normal och ett tele. Normalzoomen ska vara ett bra objektiv att fota allt möjligt med och tele till sport, typ cross, bilar och hästar som springer omkring i dåligt upplysta ridhus, därav ljusstarkt!

Mina två val efter att ha kollat diverse resensioner är sigmas 18-50 och 70-200, båda f2,8.

Säkert prisvärda grejjer, men finns ju dyrare varianter av båda, så nu är frågan om jag borde satsa på något värre?
Vad får jag tex. om jag köper canons 17-55 eller 70-200 för dubbla priset som inte sigma-varianterna har?

Säkert prisvärda grejjer, men finns ju dyrare varianter av båda, så nu är frågan om jag borde satsa på något värre?
Vad får jag tex. om jag köper canons 17-55 eller 70-200 för dubbla priset som inte sigma-varianterna har?

Du får framför allt snabbare och mycket mer pålitlig autofokus. För mig är det en "deal breaker". Jag har ägt flera Sigma-objektiv, och de med HSM i namnet (indikerar att de har autofokus som ska motsvara Canons USM) har hyfsad autofokus. Sigma 18-50 f/2.8 är annars en ganska trevlig bekantskap och väldigt prisvärd. Kolla också på Tamron 17-50 f/2.8 som ligger i samma prisklass och som kan prestera mycket bra bilder.

Canon EF-S 17-55mm är ett objektiv nästan i proffsklass med suverän autofokus, bra bildstabilisering och fin bildkvalitet. Men det kostar mer än de billigaste L-objektiven...

Ett väldigt bra "budgetval" för telezoom är Canon EF 70-200 f/4 L. Den äldre varianten utan bildstabilisering kan man hitta ny för under 6000kr och begagnad runt 4000kr. Fantastisk bildkvalitet, snabb och precis autofokus och proffsig byggkvalitet. För den nyare med bildstabilisering får man hosta upp över 10kkr och det är ju då inget budgetalternativ längre, men den ska enligt vissa ha ännu bättre bildkvalitet.

Ett objektiv som jag personligen tycker nästan är ett måste för oss med APS-C-sensor är Sigma 30mm f/1.4. Mitt har alltid fungerat felfritt i de fyra år jag ägt det, med säker autofokus (dock sämre i dåligt ljus, precis som för alla objektiv) och väldigt bra prestanda med tanke på priset. Vid bländartal över f/2.0 är det knivskarpt och lämpar sig mycket väl som allroundobjektiv eller inomhusglugg.

Hej, jag har också varit i valet och kvalet över vad jag ska skaffa som efterträdare till min 400D som jag känner att jag vuxit ur. Nu har jag äntligen bestämt mig för att köpa en 7d. Till den har jag tänkt ha mitt Tamron 17-50/2,8 som jag tycker är mkt bra och har tänkt mig införskaffa ett 70-200/4,0 (utan IS). Det är två "budgetalternativ" när det gäller objektiv. Är mkt nöjd med Tamronet och 70-200/4,0 utan IS är ju ett bra alternativ till dyrare storebrorsorna 4,0 med IS och 2,8. Kan säga att jag mest fotar inredning, barn och djur (hästar) så för mig kommer den snabba 7:an (gentemot 5d Mark II som jag haft brýderier om om jag skulle satsa på) att passa bra med en normalzoom och en telezoom. Jag har inget behov av större vidvinkel än vad 17 mm är och inte längre telezoom heller. Har dessutom ett fast objektiv 50/1,8 II och kommer ev satsa på något mer fast objektiv runt 85-100 så småningom.

ja, så resonerar jag... ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto