Annons

Objektiv till A75

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandJ

Ny medlem
Jag är en nybörjare som har funderat lite på att köpa något/några av objektiven till Canon Powershot A75. Vad jag har läst så finns det tre stycken:
- Vidvinkel (0.7x)
- Tele (2.4x)
- Närbildslins

Jag är lite sugen på att börja fotografera lite mer i naturen så därför är teleobjektivet det som jag är mest intresserad av.
Först har jag en riktig nybörjarfråga, vad betyder egentligen 2.4x (jag pratar alltså om teleobjektivet) betyder det att jag kan multiplicera den ordinarie zoomen som är på 3x med 2.4x så att jag totalt får ca. 7x zoom?

Sedan undrar jag ifall det är någon som har någon erfarenhet av dessa olika objektiv? De kostar mellan 1000-1500kr, är det prisvärt?

Mvh
Roland

RolandJ skrev:
Först har jag en riktig nybörjarfråga, vad betyder egentligen 2.4x (jag pratar alltså om teleobjektivet) betyder det att jag kan multiplicera den ordinarie zoomen som är på 3x med 2.4x så att jag totalt får ca. 7x zoom?
Nej, det innebär att du ska gångra 2.4 med längsta brännvidden på objektivet, vilket är 105mm, det ger alltså 252mm.

Hur mycket man kan zooma med telekonvertern vet jag inte (utan att vinjettera), men garanterat så kan man inte zooma hela vägen, tanken med en telekonverter är att i första hand använda den på de längsta brännvidderna.
RolandJ skrev:
De kostar mellan 1000-1500kr, är det prisvärt?
Prisvärt, ja, det finns iaf inget bättre alternativ om du vill använda konverters.

ANNONS
Götaplatsens Foto