Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Canon 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

GGFoto

Aktiv medlem
Hej.

Är det någon som orkar hjälpa/förklara för en nybörjare när det gäller att välja objektiv till min nya Canon EOS 350D?

Jag väljer just nu mellan ett Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM och ett Canon EF 75-300/4-5,6 IS USM.

Det jag skulle vilja veta är:
* Fördelar och nackdelar mellan dessa?
* Finns det likande objektiv av annat märke som är lika bra men billigare?

Själv är jag en amatörfotograf som köpt min första systemkamera nyss. Det jag känner just nu är att behovet för ett zoomobjektiv ökar.

Det jag fotograferar i första hand är naturbilder (fiske) och sportbilder (fotboll & hockey) dvs. mestadels motiv i rörelse.

Förklara gärna på ett enkelt sätt...

Jag kan i alla fall säga något som kanske kan vara till nytta. Tänker mest på att du vill fota sport och saker i rörelse/action.

Här finns en grundläggande sak att fundera på. De värden som står efter brännvidden är bländartalet (F). Vi kan ta Canon EF 75-300/4-5,6 IS USM som exempel. 4-5,6 betyder att när du har zoomen inställd på max vidvinkel (75mm) kommer max bländaröppning vara 4 och vid tele (300mm) kommer max bländaröppning vara 5,6. Bländaren är praktiskt sätt både ett mått på ljusstyrkan (dvs hur mycket ljus som släpps igenom objektivets längd) och bestämmer även skärpedjupet. Större bländaröppning (längre F-tal) ger kortare skärpedjup. Skärpedjupet bestämmer hur mycket framför och bakom fokuspunkten som är skarpt.

Om du t ex vill fotografera saker i rörelse och inte vill ha för mycket rörelseoskärpa (suddigt) måste du använda en kort slutartid. Men för att använda kort slutartid måste också tillräckligt med ljus fångas in under denna tid. Därför är du egentligen ute efter ett objektiv med stor bländaröppning. Stor bländaröppning är alltså = med lågt bländartal. Objektiv med större bländaröppning är i regel dyrare.

Bländartalen på de objektiv du räknade upp är inte helt att rekommendera egentligen för dina krav men som glad amatör får man ju ibland kompromissa.

Och till sist. En stor skillnad mellan de två objektiven är att det senare har intern bildstabilisering vilket gör att något längre slutartider kan användas och det kan nog behövas med det bländartalet i exempelvis en ishall.

/Joel

ANNONS
Götaplatsens Foto