Annons

Objektiv till Canon 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

larssa99

Aktiv medlem
Har ganska nyligen bytt upp mig till Canon 70D. Hade tänkt att filma med den och undrar vilka objektiv som är att föredra?

Har läst att Canons STM objektiv skall fungera bäst, men dom är ju inte så ljusstarka. Några andra objektiv som fungerar bra? Andra märken?

Jag har:

* Sigma 17-70mm f/2,8-4 DC HSM OS Macro
* Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD
* Samyang 14mm

Har bara testat lite och det har varit + och -

det beror ju helt på vad du ska filma, jag har skippat hela hysterin om att ha en massa fancy dyra objektiv från kamerahustillverkaren och kör med m42:eek:r istället, dessa kan man köpa 20 stycken för samma pris som ett lågbudget canonobjektiv.

men det beror ju helt på vad man ska filma.

kan nämna vilka objektiv jag har också
75-150mm med fast bländare på 3.5, kostade mig typ 50 spänn.
50mm 2.0 kostade mig 100 kr
28 mm 2.8 kosta mig 60 kr
28 mm 2.8 ombyggt för macrofilm, kosta mig 80 kr.
35 mm 2.8 kosta mig 90 kr.
200 mm 3.5 kosta mig 100 kr.
135 mm 2.8 kosta mig 80 kr.

tillsammans kanske jag betalade 1000 kr för dessa inräknat med frakt. hade inte ens fått ett 50mm 1.8 canon för det. och dessa objektiv är inte plastiga och har riktiga fokusringar med fint flyt i.
dessutom följde det med filter till alla som bara de kostar mer än vad jag betala för objektiven.

utöver detta behöver man givetvis ett variabelt ND filter som man kan bygga ett eget för 200 kr och skaffa stepupringar till alla objektiv så ett och samma passar alla.

Jag filmar mest min dotter på 6år, men har även planer på att filma natur och kitesurfing. Har aldrig hört talats om M42. Är det nåt bra eller bara billigt?
Har ganska nyligen skaffat ett ND8 filter.

m42:eek:r är gamla objektiv från förr, vanliga på tex pentax asahi och andra äldre analoga hus.
de har varken AF eller någon annan data till huset utan är fullt manuella.
man ställer bländare på objektivet och inte i kameran dvs. för att använda dessa krävs en adapter som kostar kanske 100 spänn. adaptern skyddar även kameran från damm då det sitter en lins i adaptern för att korrigera så man får oändlig fokusmöjlighet.

på tradera hittar du oftast m42:eek:rna i avdelningen övrigt under objektiv.

ND 8 fungerar ju bra för att filtrera ut just den mängd ljus det är designat för, ett variabelt kan du snurra på för att öka ljusinsläppet.
det är byggt av 2 st Cirkulära polfilter med det ena modifierat så det sitter "bakåfram".
finns utförliga guider på vimeo eller youtube om hur du bygger ett sånt när du känner att du behöver det, om du känner att du behöver det.

i filmens värld använder man ND för att få ner shutterspeed till 1/50 för den där sexiga filmlooken man är van vid från just spelfilm. annars kan man ju alltid öka till 1/4000 vid en solig dag om man absolut inte bryr sig om filmlook, eller blända ner kraftigt och köra 1/50.

ett hemmabyggt ND eller eventuellt köpa ett på tradera kan vara det enda du behöver kompletera till det du har nu tycker jag. de objektiv du har är kanske inte ljusstarka och har inte fast bländare men det är väldigt sällan man i film använder zoom, man ställer in vilken brännvid man vill ha för en viss scen och kör på den, så ljusstarka objektiv är lite onödigt om man inte spelar in skräck eller mycket kvällsfilm. oftast måste man endå tona ner för att bilden är överexponerad.

Jag filmar mest min dotter på 6år, men har även planer på att filma natur och kitesurfing. Har aldrig hört talats om M42. Är det nåt bra eller bara billigt?
Har ganska nyligen skaffat ett ND8 filter.

till det du ska filma skulle jag rekommendera någon stabilisering iställt för att komplettera med objektiv.
dottern rör sig och du måste röra dig efter henne utan att skaka kameran, en glidecam eller något liknande är att rekommendera, även för naturfilmandet och kitesurfing antar jag.
handhållen dslr filming är det som gör dålig film, inte kameran eller objektiv.

Hmm, det sitter väl inte någon lins i m42-adaptrar? Behövs ju inte, och skulle försämra bildkvaliteten väsentligt. Enbart om man vill använda t ex Canon FD-objektiv, men det avrådes ifrån.

Hmm, det sitter väl inte någon lins i m42-adaptrar? Behövs ju inte, och skulle försämra bildkvaliteten väsentligt.

i min gör det det, behövs för att få fokus till oändlighet. kanske är annorlunda med canon.
(jag kör nikon), försämrar kanske bild vid fotografi men för film är det skitsamma då man endå inte ska in och croppa.

ja, då är ju m42 även grymt för foto på canonhus.
men de fungerar som sagt sjukt bra och ger även sjukt bra bilder på min nikon även croppat med grym skärpa och "fina färger"

jag har jämnfört min m42a 50mm 2.0 mot min nikon 50 1.8D och jag tycker m42:an spöar nikons även fast det sitter ett extra glas framför sensorn på m42 adaptern.
och nikons 50 1.8 D är ju känt som ett av de skarpaste gluggarna så.

Behövs och finns inte till Canon, tack och lov. Men ändrar inte korrektionslinsen brännvidden?

om den ändrar brännvidden vet jag ej, har inte så intränat öga utan jag designar mina scener efterhand och tar det objektivet jag tycker passar bäst för en speciell scen.

jag köpte min DSLR för film och dessa objektiv levererar ett resultat som jag är otroligt nöjd med.

sålde alla mina nikongluggar till förmån för m42 när jag insåg att hypen med nikons plastiga objektiv inte gav mig någonting, små fokusringar, speciellt dåligt var kitobjektivet som hade focus på frontdelen som också rör sig framåt och bakåt när man snurrar på den.
otroligt lite snurr också. och att man inte kan ställa bländare på objektivet var otroligt obehagligt.

Har ganska nyligen bytt upp mig till Canon 70D. Hade tänkt att filma med den och undrar vilka objektiv som är att föredra?

Har läst att Canons STM objektiv skall fungera bäst, men dom är ju inte så ljusstarka. Några andra objektiv som fungerar bra? Andra märken?

Jag har:

* Sigma 17-70mm f/2,8-4 DC HSM OS Macro
* Tamron AF SP 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD
* Samyang 14mm

Har bara testat lite och det har varit + och -

Jag rekommenderar ett fast sigma 30mm f1.4 och en zoom med inbyggd stabilisering och stor bländare tex Sigma 17-5/2.8 OS eller Tamron 17-50/2.8 VC.

Jag skulle absolut titta på Canons 18-135 med IS och STM eftersom det är så flexibelt. Stabilisering är ett måste vid filmning. STM eliminerar hackande autofokus. Och f/3,5 vid 18mm är rätt OK ändå. Därutöver kanske något mer exotiskt och ljusstarkt glas för situationer där du har mer kontroll? Hur dessa situationer oftast ser ut får då styra vilken brännvidd du väljer.

Jag skulle absolut titta på Canons 18-135 med IS och STM eftersom det är så flexibelt. Stabilisering är ett måste vid filmning. STM eliminerar hackande autofokus. Och f/3,5 vid 18mm är rätt OK ändå. Därutöver kanske något mer exotiskt och ljusstarkt glas för situationer där du har mer kontroll? Hur dessa situationer oftast ser ut får då styra vilken brännvidd du väljer.

Tycker 3.5 vid 18mm inte är ok. Speciellt eftersom det blir mörkare när han ska zooma in dottern sin vilket kommer se skräpigt ut.
Nej max 2.8 över hela brännvidden om man ska filma annars kan det va.
Stabilisereing är bra men inget måste.

Kolla på ett forum som dvxuser.com eller liknande där det bara diskuteras utifrån ett film-perspektiv. Ingen där kommer rekomendera några 3,5 o uppåt objektiv.

Behövs och finns inte till Canon, tack och lov. Men ändrar inte korrektionslinsen brännvidden?

Jo, linsen fungerar som en teleförlängare. Gissningsvis 1.2x ungefär.

Nikon F har längre registeravstånd än Canon EF vilket gör att det inte går att ha linslösa adapters till lika många fattningar för Nikon som för Canon.

Jag tackar för alla svar!

Samyang objektivet skall vara rätt bra på nära håll och Sigmat har bildstabilisering och bländare 2.8-4 så det funkar väl rätt ok. Har dock läst att till Canon 70D så är STM objektiv att rekommendera för filmning, men frågan e om det blir bättre/jämnare filmning än med vad jag har idag?

Kitesurfing

För filmning av bl.a. Kitesurfing skulle jag tro att ett 18-135 stm är ett mycket bra val. Genom att använda mittdelen av sensorn och 100/200 iso, vilket inte är något problem utomhus med en slutartid på 1/50, 1/100 eller 1/200 så får du med 70D automatiskt om du väljer den inställningen i kameran ett 56-400 mm objektiv (cropfaktorn ej inräknad). Tror att det skulle passa bra för Kitesurfing om du står vid strandkanten. vet inte hur många som testat att filma med denna inställning för jag hör inte så ofta om det. Har dock gjort det själv på fågel, både från gömsle och fritt i fätt. Jag kan bara säga att resultatet är häpnadsväckande bra. Och då har jag använt t,o,m längre objektiv som 70-300 och 400/5,6. 400:at motsvarar då 1200x1,6 mm ekvivalent småbild. Ett STM objektiv bör klara det än mer galant tack vare den fina följande autofokusen. Försök köra objektivet på 8-11 om det går utan ND-filter så ska du se på bra teleresultat för en liten peng.
Tilläggas ska att jag använt 3x cropinställningen på 600D och 70D - De två Canonkameror som har den (eller finns det fler modeller?)

Ohh! Jag överdrev. Tyvärr är det så att den följande AF vid filmning försvinner när man använder mittdelen! Man får förfokusera som på de gamla modellerna då. Bra följande AF har du bara om du använder hela sensorn. Ursäkta!

Senast ändrad:
Jag tackar för alla svar!

Samyang objektivet skall vara rätt bra på nära håll och Sigmat har bildstabilisering och bländare 2.8-4 så det funkar väl rätt ok. Har dock läst att till Canon 70D så är STM objektiv att rekommendera för filmning, men frågan e om det blir bättre/jämnare filmning än med vad jag har idag?

Nej, 2.8-4 blir inte särskillt bra, eftersom det då blir mörkare när du zoomar. Du vill ha 2.8 hela vägen.

zoomande i film ger en oerhörd amatörkänsla på filmen, det ska man spara på.
utomhus fungerar det toppenbra med ett zoomobjektiv som har tex 3.5 - 5.6 om man har ett nd filter för att kompensera vid större bländare. inomhus är ett vidvinkel och ljusstarkt objektiv att föredra,
helt onödigt att spendera pengar på fasta pro zoomar om man inte har de till yrket att filma, amatör och indie film duger bra med kitzooms, bättre lägga krut på bra ljud och ljus.
givetvis är det här bara mina synpunkter på det hela.

Nej, 2.8-4 blir inte särskillt bra, eftersom det då blir mörkare när du zoomar. Du vill ha 2.8 hela vägen.

Det anses väl förstås vara riktigt B att använda exponeringsautomatik när man videofilmar, men om ljuset är jämnt och fint, dvs varierar inte, så går det utmärkt bra och då kompenserar ju automatiken för att objektivet blir ljussvagare när brännvidden blir längre.

ANNONS
Götaplatsens Foto