Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Canon R10

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonnyh93

Avslutat medlemskap
Hej alla,

Jag är på jakt efter ett bra allroundobjektiv med zoom till min R10. Jag tittar främst efter fullformat då jag planerar att byta kameran i framtiden. Jag fotograferar mest porträtt, resor, natur. Viktiga egenskaper är bra autofokus och pålitlighet. Jag är mest inne nu på RF 24-105 eller RF 28-70. Vilket hade ni köpt?

Jag väljer mellan:
Canon RF 24-105mm f/4L IS USM (begagnat),
Canon RF 28-70 f/2,8 IS STM (nytt),
Canon EF 24-70mm f2.8 USM ii (begagnat med adapter),
Sigma 24-70 f/2.8 DG OS HSM Art - Canon EF (begagnat med adapter)

Ska du ha kvar R10 under några år så blir millimeterna mellan 24-28 extra viktiga. Tyvärr är det ju 28-70 som passar bäst gällande vikt/storlek på en R10 så förstår att valet inte är så lätt.
Personligen hade jag köpt 24-105 om inte byte till FF varit nära förestående och annars 28-70.
EF 24-70 2.8 ii med adapter och även art objektivet blir lite otympligt att ha som allt i allo objektiv.

Eftersom du har med f4 objektiv bland kandidaterna så kan jag även rekommendera EF 24-70 4L is. Det är inte så tungt med adapter och kan hittas billigt. Det har också halvmakro för närbilder.

Senast ändrad:
Hej alla,

Jag är på jakt efter ett bra allroundobjektiv med zoom till min R10. Jag tittar främst efter fullformat då jag planerar att byta kameran i framtiden. Jag fotograferar mest porträtt, resor, natur. Viktiga egenskaper är bra autofokus och pålitlighet. Jag är mest inne nu på RF 24-105 eller RF 28-70. Vilket hade ni köpt?

Jag väljer mellan:
Canon RF 24-105mm f/4L IS USM (begagnat),
Canon RF 28-70 f/2,8 IS STM (nytt),
Canon EF 24-70mm f2.8 USM ii (begagnat med adapter),
Sigma 24-70 f/2.8 DG OS HSM Art - Canon EF (begagnat med adapter)

Jag har ganska många EF objektiv. Med adapter fungerar det alldeles utmärkt. Funderade själv på att skaffa ett nytt RF 24-105/4 IS. Sedan tittade jag lite mer på många olika tester där man jämför alla 3 modeller av det objektivet som finns. Så gott som samtliga kommer fram till ungefär samma sak. Att 2 modeller är något bättre på tele och ett är bättre på vidvinkelsidan.
Då ligger man på 400% och pixelpeeparför att se någon skillnad. Min slutsats är att jag inte vinner något vad gäller bildkvalité. Vad som eventuellt är bättre är IS och att det blir ett något lättare och kompaktare objektiv.

Jag tittar främst efter fullformat då jag planerar att byta kameran i framtiden.
Om jag var du skulle jag titta på fullformatsobjektiv först när den tiden kommer. Ett bra alternativ till R10 är RF-S18-150. Kompakt och lätt, mycket bra omfång, optiskt utmärkt. Jag köpte mitt begagnat för strax under 3000 kr.

ANNONS
Götaplatsens Foto