Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

mikro

Medlem
Halloj!

Sitter på en EOS 300 och vill nu köpa ett nytt teleobjektiv.
Jag hade tänkt mig ett typ 70-300. Har tittat på Canon 75-300 (4.0-5,6) för 1995:-
Alternativet kan vara ett Sigma 70-300 (även det 4.0-5.6) för 2400:-
Är detta något att ha, eller skall jag lete efter något annat?
I så fall vad, till vilket pris och varför?

Tack på förhand!

Önskar också ett 300mm objektiv, men försöker spara till ett Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR (4.995 kr). Jag tänkte först på samma alternativ som du men har nog blivit påverkad av alla som säger att gluggen är viktigast och just denna har blivit årets objektiv av EISA.

Alla håller säkert inte med EISA, men som amatör känns det lite säkrare!

Om du önskar dig ett 300mm så kanske du skulle ta och leta efter ett begagnat fast 300 då, det ger oslagbart bäst kvalité och går säkert att hitta för 5-6000:-

På köpet får du ett ljusstarkare objektiv.

Sigma har ett 300/4 som bör hamna i den prisklassen. Men det var kanske inte så du menade med att du också önskar dig ett 300mm..?

Canons 75-300 är nog ingen superglugg precis, särskilt inte i 300-läget, men det är nästan ingen annan zoom under 10000:- heller...men 1995:- kan det nog vara värt ändå.

Tamrons EISA-vinnare är heller inte särskilt imponerande. Gör man förstoringar format A4 märks skillnaden mot en riktig kvalitetsglugg (eller med fast brännvidd) ganska tydligt.
Inget hindrar ju att man ändå blir väldigt nöjd, och så småningom kan man ju alltid byta upp sig.

Kolla användares åsikter på www.photographyreview.com

ANNONS
Götaplatsens Foto