Annons

Objektiv till Contaflex,

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Har sedan många år en Zeiss Ikon Contaflex III, en kamera som tillverkades 1957-1959.

Det går att byta ut frontlinsen på Tessaren så att man får 35, 85 eller 115 mm - satsoptik med ljusstyrka 4,0.

Det finns även en nyare serie med ljusstyrka 3,4. Så mycket har jag lyckats utforska på nätet.

Men nu har jag genom en kompis lyckats få tag i en Contaflex Super B med tillbehör, bl a lär ett extra objektiv medfölja. Sannolikt är denna nya Contaflex i behov av service.

Är det samma fattning på samtliga Contaflexer med Carl Zeiss Tessar 50/2,8?

Eller är det en ny fattning/optisk konstruktion på Pro-Tessarerna från och med 1963 då Tessaren modifierades i samband med lanseringen av Super B modellen?

I boken "Collecting and using Classic Cameras" av Ivor Matanle skriver han att Super B har ett "recomputed" objektiv jämfört med din modell III. Han skriver också att enligt de flesta andra böcker så passar alla Pro-Tessar till alla Contaflexer med Tessarobjektiv. Han har dock upptäckt ett par undantag: M 1:1 för makrofoto avsett för Super B passar inte tidigare Contaflexer. 50 mm frontdel går inte heller att skifta mellan "recomputed" och "non recomputed" Tessar (Super B och t ex III). Han reserverar sig också för att det kan finnas fler undantag.

Olle

Tack så mycket Olle! Det betyder ju att jag har nytta av satsoptiken på min Contaflex III även om det nu skulle vara något fel på den Super B som jag införskaffat osedd i befintligt skick.

Nu har Contaflexen låst sig på något vis, det går inte att dra fram mekanismen så att spegeln går ner helt. Något man kan fixa själv eller ?

Urr skrev:
Nu har Contaflexen låst sig på något vis, det går inte att dra fram mekanismen så att spegeln går ner helt. Något man kan fixa själv eller ?

Contaflex är nog en av de mest "contaflexa" (komplexa) kamerakonstruktionerna någonsin. Jag har skruvat isär en sådan för ett tag sedan för att rengöra slutaren och visst fick jag den ren så slutaren i sig fungerade, men ack där slutade det roliga. Jag fick inte ihop kameran i funktionsdugligt skick och den ligger nu och skrotar, nedskruvad i delar i ett skåp.

Tack Nils för ditt snabba svar! Jag visste redan att jag borde låsa in skruvmejslarna... Sökte snarare efter någon genväg om det funnits...

Den Super B som jag kommit över fungerade ju i 24 timmar efter det att jag fått den i min hand, innan den låste sig. Så synd på en fin, extremt välbyggd kamera, där både slutare och ljusmätare fortfarande funkar...

Nu har jag en hel utrustning som verkar oanvändbar. - med tre växelkasetter och två brännvidder (35 och 50 mm...) .

Jag var så sugen på att plåta en rulle med den!

Senast ändrad:
Min är en tidigare modell. Kanske är Super B enklare att fixa med? Hoppas att det löser sig!

Jag får nog ringa till Werner Schaden på LP-foto och fråga honom om vad en ev reparation kan kosta.

Urr skrev:
Jag får nog ringa till Werner Schaden på LP-foto och fråga honom om vad en ev reparation kan kosta.

Jag kontaktade en kameraverkstad (kommer inte ihåg vilken nu) också och frågade om de kunde hjälpa mig få ihop kameran och skickade även bilder på min nedskruvade Contaflex. Jag fick till svar: "Släng skiten". Men har du inte skruvat i eller pillat själv med kameran är det nog lättare. De blev nog förskräckta när de fick se min Contaflex nedskruvad till minsta beståndsdel, så ge inte upp hoppet!

De där växelkasetterna förresten, fungerar inte de med den senare Zeiss-modellen Contarex också? Men jag kan ha fel. Visserligen är Contarex betydligt dyrare än Contaflex men med helt utbytbar optik av otroligt bra kvalitét som är föregångare till de moderna Zeiss-konstruktionerna för Contax RTS m.fl

Växelkasett till contax

Jag är ägare till en contax II A från 50-talet
Har till ovh från sökt efter vtillbehör med varierande framgång. Har last på forumet att Urban Önell är lycklig ägare till 3 st växelkassetter till contax 50-talare. Om jah har fattat rätt så skall dessa kassetter även passa till contax mätsökarkameror.

Så Urban oom du har lust kanske jag kan få köpa en kasset av dig.
Vänligen Nils-Erik Eriksson
019-127732 alt 070-2457367

Det är riktigt att växelkassetterna även passar Contarex. Däremot passar de nog inte Contax IIa och IIIa. Finns ingen antydan om det i bruksanvisningen som medföljde.

Visst - jag skulle gärna vilja ha Contarex- samt en Contax IIa och en Contax IIIa samt en massa andra underbara gamla kameror. Men när jag ser hur många kamror jag äger så borde det väl räcka vid det här laget. Jag har betydligt fler än jag behöver och hinner använda.

På Lp-foto fick jag svaret att en reparation kan kosta mellan 500-1000 kr av min Super B. Ungefär vad jag själv trodde.

Det finns tydligen servicehandböcker man kan köpa på nätet för Contaflex. manuals4less.com/zeiss.htm - 5k

Kanske något för dig Nils som redan gett dig in skruvandets värld?

Med tanke på hur fingrarna är monterade i mina händer så är det däremot inte en särskilt lockande tanke för mig. En Contaflex IV är dessutom enklare uppbyggd än en Contaflex Super B eftersom den senare både har bländarautomatik och blixtautomatik.

Urr skrev:
Det är riktigt att växelkassetterna även passar Contarex.

-Nej, växelkassetterna passar faktiskt inte. Contarexens bakstycke är mycket större än Contaflexens (Contarexen är en mycket större kamera), det är dock exakt samma konstruktion...kanske därför dom har samma bruksanvisning.

Jag har en Contarex I Bullseye och en Contaflex.

Mvh

Christofer

Det är riktigt att Contarex är större kamera, men Contaflex super B.s bakstycke är bredare än bakstycket på Contaflex IV.

Urr skrev:
Det är riktigt att Contarex är större kamera, men Contaflex super B.s bakstycke är bredare än bakstycket på Contaflex IV.

Trodde inte jag skulle fastna i en teknikdiskussion så här...men det är ju inte så ofta Contarexen är uppe i diskussioner heller...

:)

Men jag tror att jag har en Super B faktiskt, rektangulär selenmätare med zeiss ikon tryckt på och blixt-matic på toppen av prismasökaren? Gjordes dom i flera storlekar? Mätte bakstyckena och Contaflexens är ca 13 cm och Contarexens 15 cm. Hur som helst kan jag inte använda växelkassetterna från contarexen till min contaflex...

Bra att du kommer dina inlägg! Jag tycker det bara är kul att utröna fakta i den här frågan!

Jag har mätt bakstycket på min Contaflex III, det är ca 12,3 cm och på Contaflex super drygt 13 cm. Du har alltså rätt i Contarexen är bredare, och jag har rätt i att Contaflex Super B är bredare än de tidigare Contaflexmodellerna. Så det gäller att ha rätt grejer till rätt kamera.

Mitt bekymmer nu är bara att min Super B kärvar annars är jag mycket förtjust i både den och mina övriga Zeiss Ikon kameror.

Urr skrev:
.....Jag har mätt bakstycket på min Contaflex III, det är ca 12,3 cm och på Contaflex super drygt 13 cm.....

Nils-Erik skrev förut att han trodde växelkasetterna för Contflex passade Contax mätsökarkameror? Jag har ärvet en Contax IIIa av min far och den är drygt 13cm bred i bakstycket. Kanske passar dom då till dessa Contax-modeller?

Tyvärr! Nils Erik som har en Contax IIa mailade mig tidigare om växelkasetterna, han skriver:

"Jag har ringt till LP-foto och frågat om det skulle fungera med magasin till contax, men det gör det inte.

Christoffer! Jo, det är en Contaflex Super B du har om den har automatisk bländare, har den däremot endast manuell bländarinställning är det en Super (new). (Det finns nämligen också en äldre variant av Super, med annat utseende.)

Jag utgick ifrån att det är en Contaflex IV du har eftersom det var det du angett att du har i din kameraväska.

ANNONS
Götaplatsens Foto