Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillsatsobjektiv till Contaflex

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasmarklund

Aktiv medlem
Till Zeiss Ikon Contaflex finns tre olika extraobjektiv att tillgå, egentligen är det inte äkta objektiv utan teleförlängare/förkortare eftersom man bara byter ut frontlinsen... Men strunt i det. Det jag undrar över är ljusstyrkan.

Som original har contaflexen 50 mm bl 2.8. Med tillsatsobjektiven kan man få 35/3.2, 85/4 och 115/4 om jag minns rätt. Frågan är, tar de ett bländarsteg (eller ett halvt i fallet 35 mm) vid alla bländare eller är det bara största möjliga bländare som förminskas? Jag skulle själv gissa på det förra men om någon VET är det såklart bättre än min gissning :)

Mvh
Tomas

Hej! Har just skaffat en Contaflex IV och funderar på tillsatsoptik till denna. Tyvärr måste slutaren justeras/rengöras på min.

Vad gäller optiken så använder man ju samma tid/bländarskalor vid användning av vidvinkel och teletillsatserna. Bländarringen kan flyttas lika mycket och därför måste den helt enkelt motsvara ½ resp 1 steg förskjutning hela vägen. Bländarmekanismen är ju densamma vid alla objektiven och går att flytta lika mycket. Men pga att ljusinsläppet försämras med tillsatserna så kan inte inställd bländare motsvara samma värde med de olika optikerna. Enklast är väl då att kompensera vid exponeringsmätningen genom att ställa in ½ eller 1 steg lägre ljuskänslighet så stämmer det ju sedan med den valda bländaren. Detta är min teori men det finns kanske någon som kan detta bättre än mig.

Däremot kan man fråga sig om avståndsskalan går att använda, den är ju också samma men det kanske funkar? Hoppas bara inte att oändlighet ligger innanför maxutslaget för då blir det problem. Skärpedjupskalan kan man nog säkert glömma, såvida det inte funkar som jag sa att oändlighet ligger innanför maxutslag. Men då måste man ju byta ut innersta fokuseringsringens skala så att den stämmer. Kanske följer det med sådana till optikerna?

Det är så finurligt att tillsatsobjektiven har en "översättningsskala" eftersom skalan på kameran är anpassad för 50mm brännvidd. Så först ställer man in skärpan, sen vrider man en pil på en ring mot avståndsskalan på kameran och får en översättning till vad den betyder på "extraobjektivet" :)

Jag har en 115/4 över om du behöver?

/Tomas, lycklig contaflexägare

Tack för erbjudandet! Ska först se vad slutarrengöringen och justeringen kostar. Har ju en 35:a i fint skick, nygenomgången och med garanti, på gång från England också samt en 85:a i sämre skick som jag fick för 15 GBP. Funkar den inte bra så kanske jag kan vara intresserad av 115mm-optiken.
Hälsningar.

ANNONS
Götaplatsens Foto