Annons

Objektiv till D5000 - max 2500 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Tinkaa

Aktiv medlem
Jag skulle vilja köpa ett objektiv, främst för att kunna ta bra närbilder (porträttbilder) på djur, gärna ett där man också kan fånga dem i rörelse. Just nu har jag ett objektiv som följde med kameran när jag köpte den (NikonD5000) "Af-s 18-55 mm 1:2.5-5.6G" så jag letar ju efter ett bättre än det.

De jag tittat på lite är dessa:www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-ni.../ "Macro-objektiv med ultraljudsmotor"

www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-ni... " Starkt telezoomobjektiv med 70-300 mm brännvidd"

www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-ni.../
" Lätt och kompakt 50 mm normalobjektiv"

Jag har inte så bra koll och är inte alls insatt, det är därför jag frågar. Jag tar gärna emot andra tips också, men objektivet får max kosta 2500 kr. Så om ni som är fotokunniga skulle välja ett objektiv till att ta fina porträttbilder+kunna ta foton på ex hundar som rör sig, vilket skulle ni välja då? Som är relativt billigt.
Väldigt tacksam för hjälp!
 

PMD

Aktiv medlem
Vad är det du saknar med ditt nuvarande objektiv?

Vilka slags djur vill du fotografera? Vilda? Tama?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vi får börja med att bena ut begreppen.
Närbilder för MIG innebär macroobjektiv. O då menar jag ett öga typ.

Porträtt är allt från huvud till djur/människa inklusive dess miljö. Då funkar ditt 18-55.

Men det låter snarare som att du vill komma närmre utan att flytta dig med fötterna.

Vad är det egentligen du är ute efter?

Hundar har ett väldigt snabbt rörelsemönster. För att frysa de rörelserna krävs snabba tider 1/1000 dels sek eller snabbare. Det finns 2sätt att få såpass snabba tider. Mycket ljus sol tex, eller ljusstarka objektiv/skruva upp iso.
Nästa del som krävs är att fokus blir rätt. ATT få fokus rätt med så snabba mål är svårt. Antingen kan man ställa fokus manuellt o ta bilden när hunden är på rätt avstånd. Det är svårt.
Eller så kan man låta kameran försöka sätta fokus automatiskt i varje bild. MEN det kräver väldigt mycket av både kameran och objektivet. Båda måste vara snabba om det är en snabb hund.
 

Tinkaa

Aktiv medlem
Vad är det du saknar med ditt nuvarande objektiv?

Vilka slags djur vill du fotografera? Vilda? Tama?
Jag tycker inte riktigt det tar så skarpa porträtt bilder med suddig bakgrund, det är det jag menar med porträtt bilder. Det kan vara tex på ett hundhuvud eller hela hunden (jag har småhundar) och så får jag aldrig till bra bilder när hundarna rör sig. Det behöver inte nödvändigtvis vara att de rör sig jättesnabbt, får ändå suddiga bilder. Och det är främst hundar jag ska fotografera.
 

Tinkaa

Aktiv medlem
Vi får börja med att bena ut begreppen.
Närbilder för MIG innebär macroobjektiv. O då menar jag ett öga typ.

Porträtt är allt från huvud till djur/människa inklusive dess miljö. Då funkar ditt 18-55.

Men det låter snarare som att du vill komma närmre utan att flytta dig med fötterna.

Vad är det egentligen du är ute efter?

Hundar har ett väldigt snabbt rörelsemönster. För att frysa de rörelserna krävs snabba tider 1/1000 dels sek eller snabbare. Det finns 2sätt att få såpass snabba tider. Mycket ljus sol tex, eller ljusstarka objektiv/skruva upp iso.
Nästa del som krävs är att fokus blir rätt. ATT få fokus rätt med så snabba mål är svårt. Antingen kan man ställa fokus manuellt o ta bilden när hunden är på rätt avstånd. Det är svårt.
Eller så kan man låta kameran försöka sätta fokus automatiskt i varje bild. MEN det kräver väldigt mycket av både kameran och objektivet. Båda måste vara snabba om det är en snabb hund.
Nja, jag menar inte att jag vill komma nära utan att flytta på mig. Jag menar att kunna få fina porträttbilder, tex hundens huvud eller hela hunden (jag har som sagt småhundarkr så bakgrunden blir riktigt suddig och hunden skarp. Och som kag sagt, der behöver inte nödvändigtvis vara när hunden tex springer (även om det vore kul) men med mitt nuvarande kan man i princip inte få någon bra bild alls när mina hundar rör sig det minsta.
 

Tinkaa

Aktiv medlem
Nja, jag menar inte att jag vill komma nära utan att flytta på mig. Jag menar att kunna få fina porträttbilder, tex hundens huvud eller hela hunden (jag har som sagt småhundarkr så bakgrunden blir riktigt suddig och hunden skarp. Och som kag sagt, der behöver inte nödvändigtvis vara när hunden tex springer (även om det vore kul) men med mitt nuvarande kan man i princip inte få någon bra bild alls när mina hundar rör sig det minsta.
Även om det vore bra med lite zoom förstås, och det ska ju gärna vara snabbt fokus för att kunna fånga hundarna. Det tar sån tid mitt mitt nuvarande objektiv så hudarna hinner ju röra på sig en massa innan man här tagit fotot..
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För att smeta ut bakgrunden så mycket du bara kan så gäller följande:
Längsta brännvidden du har.
Största bländaren du har.
Så nära du kan o ändå få fokus.
Placera modellen en bra bit framför bakgrunden.
Är hunden ljus så väljer du en mörk bakgrund o tvärtom.
 

Tinkaa

Aktiv medlem
För att smeta ut bakgrunden så mycket du bara kan så gäller följande:
Längsta brännvidden du har.
Största bländaren du har.
Så nära du kan o ändå få fokus.
Placera modellen en bra bit framför bakgrunden.
Är hunden ljus så väljer du en mörk bakgrund o tvärtom.
jo, men jag vill gärna hitta ett bättre objektiv för det+som funkar lite bättre än mitt nuvarande på att ta bilder på hundar i rörelse.. någon av de jag länkade som passar bäst för det? eller något annat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det du egentligen vill ha är nog ett 85/1,8 eller än hellre 70-200/2,8.
Men det är andra summor än 2500
Kanske kan du hitta ett begagnat 85/1,8 AFS, då räcker nog pengarna.

Kanske skulle ett 50/1,8 AFS täcka ditt behov men det får du nog testa i butik först, det kan vara för kort brännvidd.

Bästa alternativet är nog ett begagnat 80-200/2,8 AFS. Det borde gå att hitta för 5-6000. Men det är dubbla din budget.
 

ErlandH

Aktiv medlem
jo, men jag vill gärna hitta ett bättre objektiv för det+som funkar lite bättre än mitt nuvarande på att ta bilder på hundar i rörelse..
Jag tror att det i alla fall delvis kan handla om att du inte riktigt känner till alla möjligheter som din kamera ger dig. Använder du följande fokus (och kort slutartid) när du plåtar djur i rörelse? Ställer du in största bländaren när du vill ha suddig bakgrund? Osv.
 

Tinkaa

Aktiv medlem
Jag tror att det i alla fall delvis kan handla om att du inte riktigt känner till alla möjligheter som din kamera ger dig. Använder du följande fokus (och kort slutartid) när du plåtar djur i rörelse? Ställer du in största bländaren när du vill ha suddig bakgrund? Osv.
Nja jag tror jag fått ganska bra koll nu i alla fall, men bilderna blir antingen suddiga eller väääldigt mörka om jag ska foto djur i rörelse. Och suddig bakgrund funkar väl okej, men jag skulle vilja ha den ännu suddigare och skarpare.. Men absolut, jag är ju nybörjare men tror ändå det skulle underlätta lite med ett bättre objektiv.
 

Tinkaa

Aktiv medlem
I vilket sorts ljus är det du får suddiga o mörka bilder?
I sommar i solljus så testade jag exempelvis att ta foton när min hund springer fram till mig, beroende på inställningar så blev fotona antingen ljusa, men suddiga. eller relativt skarpa, men väldigt, väldigt mörka.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Aha
Börjar ana handhavandefel. Det positiva är att det är gratis att rätta till.
Är det en svart hund oxå, de är svårast?

Vad väljer du för program? PAS lr M?
 

PMD

Aktiv medlem
Hundar har ett väldigt snabbt rörelsemönster. För att frysa de rörelserna krävs snabba tider 1/1000 dels sek eller snabbare. Det finns 2sätt att få såpass snabba tider. Mycket ljus sol tex, eller ljusstarka objektiv/skruva upp iso.
I en kontrollerad miljö är ett par blixtar ett bra alternativ.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker inte riktigt det tar så skarpa porträtt bilder med suddig bakgrund, det är det jag menar med porträtt bilder. Det kan vara tex på ett hundhuvud eller hela hunden (jag har småhundar) och så får jag aldrig till bra bilder när hundarna rör sig. Det behöver inte nödvändigtvis vara att de rör sig jättesnabbt, får ändå suddiga bilder. Och det är främst hundar jag ska fotografera.
Kan du ge oss ett typiskt exempel på en "dålig" bild? Det kanske inte är objektivets fel att det inte blir så bra som du vill. Om du får suddiga bilder beror det antingen på att du har för lång slutartid eller att du har fokuserat fel, men det kan man bara avgöra genom att studera bilden.

Ett ljusstarkare objektiv kan ge möjlighet att ställa in en kortare slutartid.
 
ANNONS