Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till D60

Produkter
(logga in för att koppla)

nightflower

Aktiv medlem
Jag är nybliven ägare till en Nikon D60,
min första systemkamera.
Är inte helt nöjd med objektivet som följde med.
18-55mm AF-S DX NIKKOR.
Jag vill ha ett objektiv dels med bättre zoom,
och dels med bättre makroläge. Makroläget är iofs viktigare för min del, än superbra zoom.
Finns det nåt objektiv som har båda delarna, eller måste jag köpa två objektiv?

Helt grön på det här med objektiv, så jag hoppas
nån av er kan hjälpa mig.

Tacksam för svar!

Äkta macron som återger 1:1 förhållanden är som regel fasta brännvidder, dvs. ingen zoom alls. Däremot finns de ju som ganska mycket tele, t.ex. 105mm - cirka 200mm. T.ex. 105mm VR, Sigma 150mm, 180mm, 200mm osv.

Finns någ vad jag vet ingen zoom med äkta macroegenskaper. Däremot finns ju fejkmacron som kommer nära, men inte macronära. Tamrons nya 70-200 2.8 tror jag har väldigt bra närgräns för den typen av objektiv som exempel.

Jodå, det finns mycket i billigare prisklass, men för att få äkta macro tror jag det billigaste objektivet är strax under 4000:-
Då talar vi om Tamron 90, bra objektiv, men du får inte autofokus på din D60.

Intressant kan vara t.ex. Tamrons 70-300 som då är "fejkmacro" och inte återger 1:1 förhållanden men som ändå har en bra närgräns och förstorar mer än standardobjektiv. Det kostar under 2000 tror jag.

5mm från hennes 18-55, lite onödigt kanske? Då ger nog t.ex. Tamron 90 eller Sigma 105 eller Sigma 70 eller whatever mer omfång för pengarna.

Taka skrev:
5mm från hennes 18-55, lite onödigt kanske? Då ger nog t.ex. Tamron 90 eller Sigma 105 eller Sigma 70 eller whatever mer omfång för pengarna.

Jag gav ett exempel på en hyggligt billig (och bra) Af-s macro-glugg som matchar hennes kamera.

Vill man slippa fokusera manuellt vid ex porträttfoto så kan den vara ett fint alternativ.

/K

Och jag tänkte ett steg längre. Men du har rätt, AF-S är särskilt trevligt på D60, D40 och D40X.

Är alla objektiv så dyra?
Kollar man på de vanliga el-pryls-kedjorna så finns det ju objektiv för 1.500 o uppåt.
Eller är det bara skit?

Ja, det mesta är tyvärr skit. Ett exempel på detta är att jag har en kompis som köpte ett Sigma 70-300, hon ångrar det än idag.

Generellt får man det man betalar för.

nightflower skrev:
Är alla objektiv så dyra?
Kollar man på de vanliga el-pryls-kedjorna så finns det ju objektiv för 1.500 o uppåt.
Eller är det bara skit?

Det finns nog tyvärr inget riktigt macroobjektiv som är så billigt.

Men för tusan, leta begagnat på Fotosidan och Blocket vetja. Förr eller senare dyker "din" glugg upp!

Alternativet är att köpa en zoom med bra närgräns, typ nån Sigma med förstoring 1:3 eller så.

/K

keckax skrev:
Det finns nog tyvärr inget riktigt macroobjektiv som är så billigt.

Men för tusan, leta begagnat på Fotosidan och Blocket vetja. Förr eller senare dyker "din" glugg upp!

Alternativet är att köpa en zoom med bra närgräns, typ nån Sigma med förstoring 1:3 eller så.

/K

Oki.
Jo, jag håller ögonen öppna på tradera o blocket. =)

Är det nån skillnad på närgräns o makro?

Hade en Fujifilm Finepix S5700 innan.
Där va ju 1cm supermakro och 4cm i vidvinkel.
Det va helt kanon tyckte jag.

nightflower skrev:
Oki.
Jo, jag håller ögonen öppna på tradera o blocket. =)

Är det nån skillnad på närgräns o makro?

Hade en Fujifilm Finepix S5700 innan.
Där va ju 1cm supermakro och 4cm i vidvinkel.
Det va helt kanon tyckte jag.

När avbildningen blir lika stor på sensorn som i verkligheten är förhållandet 1:1. Det är vad man brukar kalla äkta macro. Vissa zoomar skrivs det "macro" på fast avbildningen "bara" är tex 1:3. Hygglig avbildningsskala, men ingen macro.

/K

Avbildning ?

keckax skrev:
När avbildningen blir lika stor på sensorn som i verkligheten är förhållandet 1:1. Det är vad man brukar kalla äkta macro. Vissa zoomar skrivs det "macro" på fast avbildningen "bara" är tex 1:3. Hygglig avbildningsskala, men ingen macro.

/K

Fattar inte riktigt det här med avbildning 1:1 t.ex. Det måste ju hänga på hur nära objektet man är!
Eller är det kombinationen att man kan gå väldigt nära och hög brännvid som gör att objektivet är ett makroobjektiv?

/ Tomas

Re: Avbildning ?

Tomas1972 skrev:
Fattar inte riktigt det här med avbildning 1:1 t.ex. Det måste ju hänga på hur nära objektet man är!
Eller är det kombinationen att man kan gå väldigt nära och hög brännvid som gör att objektivet är ett makroobjektiv?

/ Tomas

Kruxet är att du inte kan fokusera tillräckligt nära med andra optik än macrogluggar för att uppnå 1:1.
Dom är inte gjorda för det. Det blir liksom bara suddigt:)

Vanlgit är närgräns runt 30cm på äkta macrogluggar, lite beroende på brännvidd. Förstoringen beror inte BARA på hur nära man kommer också utan på vilken brännvidd man kör.

om du vill byta ut zoomen helt finns ju Sigma 17-70/2,8-4,5,har närgräns ända in på glaset.lite tyngre men har lite bättre ljusmöjligheter och 1:2.3 macro får väl ses som hyffsat.

ibbe76 skrev:
om du vill byta ut zoomen helt finns ju Sigma 17-70/2,8-4,5,har närgräns ända in på glaset.lite tyngre men har lite bättre ljusmöjligheter och 1:2.3 macro får väl ses som hyffsat.

Ja, det verkar ju som jag får göra det.
Tack för tipset!

ANNONS
Götaplatsens Foto