Annons

Objektiv till D80...

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokv41

Aktiv medlem
Är ganska dålig på detta men försöker lära mig denna djungel och vad alla kombinationer står för..

Är ute efter ett skarpt objektvi för mestadels inomhusfotande av porträtt typ... Inget studiofotande utan bara vanliga foton..

Skulle vilja ha något ljusstarkt och som inte är allt för svårt att fota med?

Nikon 50/1,8..... Ljusstarkt, billigt och skarpt.
Mycket glugg för pengarna.... Shoot!!!

Heter det 50/1,8D och isf är 50/1,4D bättre?

Är faktiskt 50/1,( jag tittat mest åt.. Enda nackdelen är väl att man kanske måste backa väl mycket ibland för att kunna fota..

Vilken betäckning ska man titta efter, AF är ju autofokus men resten..?

Jo, 50/1,8D... Klart privärt och för porträtt är det mycket bra. Bättre ljusstyrka i 1,4 visst... Och ett nytt är på G, men det kostar ju mer. 1,8 är så billigt så... Och AF har du ju i ditt D80-hus...
Finns säkert någon tråd här kring detta. Eller någon som kan mer... Lycka till!!

Angående olika beteckningar på 50mm 1,8 / 1,4..

Ska ju köpa ett ljusstarkt objektiv till min D80.

Har lite funderingar på vad som skiljer dessa åt och vilket som är det bästa köpet. Vore väldigt tacksam för hjälp..

http://www.blocket.se/vi/19211971.htm Ljusstarkare men övrigt?

Eller Nikon E-Ais 50/1,8 alternativt Nikon Nikon Ai 50/1,8, 500 kronor styck..

Eller så ett Nikkor 50 1,8D för cirka en tusenlapp..

Det första är en gammal model för analoga system. Du bör hitta ett Nikon AF-D 50 mm 1.8 till din D80.

Och tusenlappen begagnat är för dyrt då du hittar ett nytt för 1.195:-. Max 800 kronor för ett begagnat tycker jag är rätt pris.

Det första är en gammal model för analoga system. Du bör hitta ett Nikon AF-D 50 mm 1.8 till din D80.

Och tusenlappen begagnat är för dyrt då du hittar ett nytt för 1.195:-. Max 800 kronor för ett begagnat tycker jag är rätt pris.

Okej, då blir det ett 50 1,8 D.. Finns för cirka 750 eller så köper jag ett nytt som sagt.. Skiljer ju inte så mycket i nypris och beg.

Tackar för hjälpen!!

Ville du inte ha AF? Du får ett sprillans nytt autofokusobjektiv, 50mm f/1,8 för 1200 ungefär... Lika bra som de gamla, men med AF :).

Jo det kan kanske vara bra att ha... Vad står D:et för?

Nikkor-objektiv med D i namnet kommunicerar avståndsinfo till kamerahus som kan ta emot det (från F90 och framåt om jag inte missminner mig).

Ja, AF 50/1,8 finns i både "pre-D" och "D" variant. Manuellt fokuserade 50/1,8 skickar ingen avståndsinfo till huset.

mvh / Matti

ANNONS
Götaplatsens Foto