Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Call_me_Al

Medlem
Hejsan!
Jag funderar på att utöka min samling av objektiv till min D80.
Jag har idag Nikons 18-70 och 70-300VR.

Jag fotar ibland i dåligt ljus, (tex i ridhus på ridtävling bla)(när jag fotat i ridhuset har jag använt mitt 18-70 objektiv) och då får jag ju lite långa slutartider. Jag har även funderingar på att porträttfota lite och vill få till ett skarpt motiv i förgrunden, men suddig bakgrund.
Jag kan inte mycket om fotografering än, så jag vet inte om det är värt att satsa för mycket pengar.

1. Kan Nikons 50mm 1,8d eller 50mm 1,4d vara ett alternativ för mig?
2. Är det stor skillnad på dem (förutom priset)?
3. finns det bättre alternativ? (Nikon 105mm 2.8 VR men det var lite för dyrt för mig just nu)

Mvh
Anders

Nikons 85/1.8 är ett bra alternativ för olika former av inomhusaktiviteter som du följer från "sidan av planen" så att säga. Jag har använt det i ridhuset med ganska bra resultat.

I bland kan det funka med 50 mm också, men för det mesta är det lite kort.

Tackar Christer!

ja det verkar ju vara ett intressant objektiv med!
Läste lite om det på cyberphoto.
Det stod att det saknar intern fokusering, vad menas med detta?
Är det en stor nackdel?
Funkar detta objektiv även utomhus?
Fota lite porträtt med suddig utsikt i bakgrunden?

Mvh
Anders

Call_me_Al skrev:
Tackar Christer!

ja det verkar ju vara ett intressant objektiv med!
Läste lite om det på cyberphoto.
Det stod att det saknar intern fokusering, vad menas med detta?
Är det en stor nackdel?
Funkar detta objektiv även utomhus?
Fota lite porträtt med suddig utsikt i bakgrunden?

Mvh
Anders

Ja, 85/1.8 är ett vettigt kort teleobjektiv för att fota inom- och utomhusaktiviteter, och även till porträtt. Att objektivet saknar IF betyder ingenting. Det har något som kallas RF, rear-focus, i stället. Effekten är densamma, frontlinsen rör sig inte då objektivet fokuserar.

Jag använder gärna 50 mm objektiven till porträtt, men hellre 85 mm till aktiviteter som ridning och basket.

Båda säljs ganska ofta begagnade här på Fotosidan.

Vågar man köpa objektiv begagmade?
Och blixtar?
Jag har ju tyvär ringen blixt än heller!

Har tittat lite på sigmas blixt (500 tror jag den heter) men fått rekommendationer att köpa Nikon 800 istället, men det skiljer ju nästan 2000:- i pris på dem!
Är det så stor skillnad?
Kan man inte lägga de pengarna på objektiv istället?

MVH
Anders

Call_me_Al skrev:
Vågar man köpa objektiv begagmade?
Och blixtar?
Jag har ju tyvär ringen blixt än heller!

Har tittat lite på sigmas blixt (500 tror jag den heter) men fått rekommendationer att köpa Nikon 800 istället, men det skiljer ju nästan 2000:- i pris på dem!
Är det så stor skillnad?
Kan man inte lägga de pengarna på objektiv istället?

MVH
Anders
Tycker du Nikons SB-800 är för dyr kan du alltid köpa lillebror SB-600 istället. Den är kostar ca 1000 kronor mindre. Om man har en Nikon är det synd att inte köpa Nikon blixtar och fullt utnyttja deras CLS (Creative Lighting System). Nikons blixtar är galet bra och det är värt de extra pengarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto