Annons

Objektiv till en Sony A6000. Behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lysander

Aktiv medlem
Jag tycker att du gör ett klokt val som testar Sigma 30mm f1.4 till att börja med, det är lättare att förstå tex skärpedjup när du fotar med f1.4.

När du får hem Sigman, testa följande. Sätt kameran i A-läge (Aperture Priority) ställ kameran på f1.4. Fota något så nära som objektivet tillåter och se till att ha långt till bakgrunden, alltså fotografera inte något mot en vägg, fota en blomma i fönstret med världen utanför. Se hur världen utanför suddas bort helt och hållet. Backa sedan lite grann så att du inte står så nära blomman, se hur världen utanför blir mindre suddig.

Detta är något du kan testa med ditt nuvarande objektiv fullt inzoomad. Om du vill sudda ut bakgrunden så ska du ställa så lågt f-värde som möjligt och fota nära subjektet, då suddas bakgrunden ut mest.

Testa även att fotografera ett porträtt så nära som möjligt. Skärpedjupet blir då så kort att det är svårt att få något förutom ögonen i fokus, det kan t.o.m bli så att näsan och öronen inte är o fokus medan ögonen är helt i skarpa.

När du fotat med Sigman ett tag och känner att du behärskar det och förstår grunderna med Bländare, brännvidd, ISO, skärpedjup och exponering generellt så kan du börja fundera på vilka andra objektiv du ska fundera på.

Ytterligare objektiv som du kan fundera på senare som är mer budget är Sonys 55-210. Det är en telezoom som vid 210mm gör så att du zooma in rätt långt på fåglar och liknande. Det borde kosta ca 1500kr begagnat.

Sedan om du gillar vidvinkel så har Sony ett dyrare objektiv som är ett 10-18mm, det ger extrem vidvinkel.

Som nybörjare så är det roligt att ha objektiv som kan fota saker som man inte kan göra på ett liknande sätt med en mobilkamer. Så snabba objektiv med lågt f-värde är en sorts objektiv som är roliga, efter det så är telefoto en effekt som du inte kan återskapa med en mobil.
 
Senast ändrad:

Brix

Aktiv medlem
Tack för alla era svar!

Jag tror att jag i själva verket egentligen mer behöver snöa in mig på nuvarande 16-50 än spendera pengar på ett nytt objektiv. Däremot så verkar Sigma 30 innefatta många fördelar och något i mig känner att ett större/bättre objektiv skulle få mig mer peppad att fotografera, då jag nog i huvudet ser 16-50 som alldeles för B och litet.

Tänker att man helt enkelt kan beställa hem Sigma och testa, så får man väl annars bara lämna tillbaka inom 30 dagar.
Låter som en bra idé. Sigmat lär ha bättre bildkvalité än ditt nuvarande objektiv och du får ju som sagt också större bländare.

Det viktigaste av allt för att ta bra bilder är ju dock att lära sig använda det man har.
 

Lysander

Aktiv medlem
Låter som en bra idé. Sigmat lär ha bättre bildkvalité än ditt nuvarande objektiv och du får ju som sagt också större bländare.

Det viktigaste av allt för att ta bra bilder är ju dock att lära sig använda det man har.
Detta är en visdom som många fotografer borde ta till sig, inkl mig själv :)

Blir alltid lika förundrad när jag ser bilder från fotografer på internet som använder samma utrustning som jag själv använder eller "sämre" och av någon "konstigt" anledning tar mycket bättre bilder än jag själv gör :D
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Jag är en någorlunda aktiv/erfaren amatörfotograf och mitt mest använda objektiv är nog just den 16-50 som du finner lite B... Det är väldigt all-round och användbar i många sammanhang. Den har också sina begränsningar såklart. Nästan alla objektiv har det, man måste kompromissa när man vill ha bra prestanda-storlek-pris.

Vad är det du är missnöjd med? Skärpan? Att du inte kan fotgrafera porträtt och annat med bokeh/krämig bakgrund? Distortion eller andra artefakter? Eller har du bara lyssnat för mycket på folk med ruggigt dyra kameror som generellt föraktar kitobjektiv? det sitter en sån figur i vartannat fikarum i det här landet är min fördomsfulla spaning :)

Fundera på vad det är du tycker är B med nuvarande objektiv
Gör det där testet med att tejpa zoomen vid en fast brännvidd och kolla hur det känns att fotografera så
Nu vet du vad du behöver förbättra! Om det är ett objektiv med fast brännvidd eller en asdyr zoom med bättre f-tal du behöver köpa
 

Bokeh

Aktiv medlem
När du känner att du behöver mer ljusstyrka och vill kunna få mindre skärpedjup i dina bilder, då är det dags att köpa något annat, inte före, du ska aldrig köpa något som du inte vet att du behöver.
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
När du känner att du behöver mer ljusstyrka och vill kunna få mindre skärpedjup i dina bilder är det dags att köpa något annat, inte före, du ska aldrig köpa något som du inte vet om du behöver.
Jag har fotograferat en hel del inomhus och även med produktbilder där man stött på en del bekymmer med 16-50 då man har svårt att få till skärpedjupet och ljus, där det istället blir brus och svårt att få till detaljer.

Har hittat ett begagnat objektiv för 2000:-, så det känns välkommet.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har fotograferat en hel del inomhus och även med produktbilder där man stött på en del bekymmer med 16-50 då man har svårt att få till skärpedjupet och ljus, där det istället blir brus och svårt att få till detaljer.

Har hittat ett begagnat objektiv för 2000:-, så det känns välkommet.
Som jag nämnde tidigare så måste man ju dock tänka på att balansera just ljusintaget och skärpedjupet. Om du t.ex ska fota interiörbilder så är det ju inte direkt idealiskt att köra med stor bländare då du såklart kan få ett för kort skärpedjup. Jag skulle rekommendera att skaffa ett stativ för såna bilder istället. Ett stativ kan vara bra även för produktbilder.
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Som jag nämnde tidigare så måste man ju dock tänka på att balansera just ljusintaget och skärpedjupet. Om du t.ex ska fota interiörbilder så är det ju inte direkt idealiskt att köra med stor bländare då du såklart kan få ett för kort skärpedjup. Jag skulle rekommendera att skaffa ett stativ för såna bilder istället. Ett stativ kan vara bra även för produktbilder.
Så är det absolut. Stativ har jag. Däremot är produktbilder sådant jag främst fotograferar utomhus, där det har gått bra med 16-50, men tycker att det varit svårt att få till bra effekter för att få produkter i fokus.

Självklart är mitt nuvarande objektiv OK, inget snack om den saken. Däremot är jag nyfiken på att testa Sigman, sen är det väl som sagt bara att sälja vidare ifall det inte faller sig i smaken.

Hade för övrigt varit kul med tiden, som någon nämnde, att skaffa ett objektiv med ännu mer zoom för att kunna plåta djur eller liknande, men känns inte aktuellt just nu.
 
ANNONS