Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

anisette

Aktiv medlem
Jag har forhoppningen att kopa Canon EOS 5D MkII nar den kommer och behover da ett nytt objektiv for vidvinkel. Aven mitt tele kanns lite kort med 70-200 samtidigt som jag garna vill ha bildstabilisering.

Det far kosta en del om det ar bra. Funderade pa 70-300 DO men verkar manga klaga pa och 100-400 kanske ar sa gammal sa det kommer en ny nu.

Ar nu i Japan och tar mig kanske till en butik har i Kyoto imorgon. Det ar lite billigare men inte sa billigt att det ar vart att kopa vad som helst.

Nagot tips? Vidvinkel finns det kanske fler av som kan passa?

/Annika
 
Det är ju inte endast vidvinkel detta objektiv, men personligen skulle jag kompletterat med ett Canon 24-70 2.8, å för extrem vidvinkel 14 2.8 II om jag nu hade tillgång till att inte köpa det i Sverige. Men som sagt börjat med ett 24-70 å sedan funderat allt eftersom.

Det du vinner mkt med FF är att ditt hundra makro blir riktigt fint till porträtt bilder.

Så himla gammal tycker jag inte alls att 100-400 IS är kom ju ändå 1998, skjutzoomen kan nog kännas lite udda, men man lär sig nog den med ganska så snabbt. 70-200 F/4 tex kom ett år efter tex.

Men det objektivet jag föreslår för mer tele får la bli 400 5.6 som saknar IS å kom så tidigt som 1993, men det tycker jag också du ska vänta med å lägga på ett senare tillfälle.

Så som sagt mitt råd är 24-70...
 
Skärpan är inte världsbäst, men Sigma 12-24/4,5-5,6 är grymt rolig på FF om du nu vill ha extrem vidvinkel, annars rekomenderar jag också 16-35/2,8 eller 24-70/2,8 beroende på önskat omfång..
 
Tack, det later som om det ar 24-70 2.8 som jag ska borja med om jag hittar en bra butik har i Kyoto. Eftersom det anda inte ar sa mycket billigare har far extremt vidvinkliga vanta lite.
 
Det blev till sist en 24-70/2.8 och sedan snubblade jag på en 70-300/4.5-5.6 DO IS USM till bra pris så det fick bli en sån också.

Tack återigen för mycket bra hjälp!
 
ANNONS