Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Objektiv till kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Zotamedu

Aktiv medlem
När lönen kommer ska jag äntligen åka och köpa mig en kamera. Sitter nu och funderar på objektiv. Planen är att få med ett 18-70mm kitobjektiv och sen köpa till 70-300 VR och Tamrons 90mm macro. Är det ett vettigt linspaket? Är det värt att ta med en 50 1.8 också?

Givetvis omöjligt att svara på den frågan :)
Vad plåtar du ? Vad vill du göra med de olika objektiven ? Och vilken kamera ska de sitta på?

Gillar macro och annars fotar jag allt som är värt att fotas :p Jag har just nu en Minolta Z3 så jag är van vid och använder ofta motsvarande 420mm tele. Telet kommer väl ofta jaga fåglar och annat som håller sig långt borta. Makrot hoppas jag kunna använda till lite porträtt också. Inte för jag kan ta porträtt bilder än men hade tänkt att lära mig.
Funderar på om man behöver ett lite mer ljusstarkt objektiv för inomhusbruk.
Planen är att köpa en D200.

Jag tycker du skall hålla igen lite grand.

18-70 är finfin och skall väljas i paketet. Tamrons 90:a är en toppoptik om man är intresserad av makro.

Sedan tycker jag du skall göra en paus och lära dig kameran först.

Ett bra tele till en systemkamera är inget man väljer i brådrasket, speciellt inte om man har en begränsad budget.

Låt det ta lite tid är mitt råd.

Sabud skrev:
Jag tycker du skall hålla igen lite grand.

18-70 är finfin och skall väljas i paketet. Tamrons 90:a är en toppoptik om man är intresserad av makro.

Sedan tycker jag du skall göra en paus och lära dig kameran först.

Ett bra tele till en systemkamera är inget man väljer i brådrasket, speciellt inte om man har en begränsad budget.

Låt det ta lite tid är mitt råd.

Vänta som i spara till ett Nikon 80-400 eller 70-200 2,8 eller vänta som i se om jag verkligen behöver längden?

ANNONS
Götaplatsens Foto