Annons

Objektiv Till Långresa

Produkter
(logga in för att koppla)

KaptenHall

Ny medlem
Hej!
nu ska jag ut på en resa i sydostasien och tänkte stanna där i 5-6 månader, och självklart tänkte jag ta med kameran och dokumentera detta!
kan inte bestämma mig om jag ska ta med alla mina gluggar eller om det är smidigare att inskaffa sig en ny "superzoom" ex sigma 18-200 eller tamron 18-250. så man slipper ta med sig så mycket grejjer.

min utrustning idag ser ut:
Canon 40D + Batterigrepp
Canon 17-55 2.8
Canon 70-200 2.8 IS + 1.4 converter
Canon 420ex

skulle gärna vilja ha med detta, men det tar väldigt storplats i min backpackerväska och en 70-200 2.8 är inte direkt diskret...
är det bättre att inskaffa sig en superzoom då istället?

några förslag eller tips?
 
Re: Objektiv till långresa

Det beror på var du skall fotografera någonstans och vad du skall fotografera.

Vill du plåta i städer och i samband med resor är så mycket vidvinkel som möjligt att föredra då det ofta är trångt. Jag skulle föreslå att du kompletterar med en fast vidvinkel runt 12-14 mm och ett macro-tele runt 100 mm som kunde användas tillsammans med en tele-konverter. Att bära 70-200/2.8 som väger 1.5 kg i 6 månader, tyvvär inte.

Å andra sidan skulle jag välja 20/2.8, 28-70/2.8, 100/2.8 macro, 180/2.8, 300/4 + 1.4 TC, blixt och stativ tillsammans med en 2 st FX-hus om fotografering är ett prioriterat område och jag inte är borta längre än fyra veckor.
 
Senast ändrad:
Hej!
nu ska jag ut på en resa i sydostasien och tänkte stanna där i 5-6 månader, och självklart tänkte jag ta med kameran och dokumentera detta!
kan inte bestämma mig om jag ska ta med alla mina gluggar eller om det är smidigare att inskaffa sig en ny "superzoom" ex sigma 18-200 eller tamron 18-250. så man slipper ta med sig så mycket grejjer.

min utrustning idag ser ut:
Canon 40D + Batterigrepp
Canon 17-55 2.8
Canon 70-200 2.8 IS + 1.4 converter
Canon 420ex

skulle gärna vilja ha med detta, men det tar väldigt storplats i min backpackerväska och en 70-200 2.8 är inte direkt diskret...
är det bättre att inskaffa sig en superzoom då istället?

några förslag eller tips?

När jag var ute och reste i Asien i 4 månader släpade jag också på en del grejer. Bla ett 50/1,8, ett 70-300/4,5-6,3 och ett 18-135/3,5-6,3.
Jag kan nog säga att 90-95% av alla bilder togs med mitt 18-135 mm för det var så pass skarpt och smidigt och fungerade i de flesta situationer så det var bara onödigt och jobbigt att byta.

Mitt råd skulle nog vara (om du är ute efter smidighet) att försöka hitta ett 18-200 (Tamron har väl ett nytt med IS som fått bra kritik?), converter har du ju redan ifall du vill komma över 200 mm?

Ett annat gott råd är att vara noga med Back-up på ett eller annat sätt. Jag köpte en portabel hårddisk som man tömde korten rakt in i och som funkade med vanliga batterier som man kan köpa var som och därmed slippa att vara i behov av laddning hela tiden. Den var på 80 Gb och jag fyllde den nästan på 4 månader.

/kostas
 
Re: oops

"Jag skulle föreslå att du kompletterar med en fast vidvinkel runt 12-14 mm"

Med ett pris på nästan 25000 kr för en fast Canon 14/2.8 så tar jag tillbaka mitt råd. EF-S 10-22/3.5-4.5 låter som ett bättre alternativ om du vill fortsätta med det mindre formatet.

Idag skulle jag hellre köpa gott om billiga minneskort och skicka hem med jämna mellanrum istället för att släpa med en extern hårddisk för att lagra bilderna på.
.
 
"Jag skulle föreslå att du kompletterar med en fast vidvinkel runt 12-14 mm"

Med ett pris på nästan 25000 kr för en fast Canon 14/2.8 så tar jag tillbaka mitt råd. EF-S 10-22/3.5-4.5 låter som ett bättre alternativ om du vill fortsätta med det mindre formatet.

Idag skulle jag hellre köpa gott om billiga minneskort och skicka hem med jämna mellanrum istället för att släpa med en extern hårddisk för att lagra bilderna på.
.

Jag skulle helt klart göra tvärtom ang backup faktiskt. Jag skulle aldrig köpa på mig massa billiga minneskort och jag skulle aldrig försöka mig på att posta de tvärs över halva klotet.
Man skulle (om man orkar och vill spendera en massa tid vid en dator när man är ute och reser) bränna ner bilder med jämna mellanrum och posta hem men jag skulle alltid behålla en kopia med mig.

Ang släpa så var disken jag hade knappt större än en Ipod och vägde kanske dubbelt så mycket så den var inte i vägen på något sätt.
Typ en sån här.
http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5673
 
Men blir du av med disken, eller om den går sönder är det mindre roligt.

Risken finns, som med allt annat. Det blir väl inte roligare om man blir av med minneskorten eller om de går sönder?
Min poäng var att du alltid har den med dig, nära dig och använder den ofta. Du märker ifall den börjar krångla och förhoppningsvis hinner du rädda bilderna.

Av egen erfarenhet vet jag hur problematiskt det kan vara med tex internet-caféer, det finns nästan alltid ett tillgängligt men jag hade stora problem med både hastighet och kompatibilitet.

Som jag sade, jag kom hem med ca 70 Gb bilder efter 4 mån med en 6 mp-kamera. Hur många minneskort måste man köpa för att vara borta 5-6 mån? och hur gör du med de sen? Postar och riskerar att de försvinner eller bär de med dig och riskerar att de försvinner eller går sönder?

Jag ger alternativ, Alexander får bestämma vad som blir bäst för honom =)
 
När jag var ute och reste i Asien i 4 månader släpade jag också på en del grejer. Bla ett 50/1,8, ett 70-300/4,5-6,3 och ett 18-135/3,5-6,3.
Jag kan nog säga att 90-95% av alla bilder togs med mitt 18-135 mm för det var så pass skarpt och smidigt och fungerade i de flesta situationer så det var bara onödigt och jobbigt att byta.

Mitt råd skulle nog vara (om du är ute efter smidighet) att försöka hitta ett 18-200 (Tamron har väl ett nytt med IS som fått bra kritik?), converter har du ju redan ifall du vill komma över 200 mm?

Ett annat gott råd är att vara noga med Back-up på ett eller annat sätt. Jag köpte en portabel hårddisk som man tömde korten rakt in i och som funkade med vanliga batterier som man kan köpa var som och därmed slippa att vara i behov av laddning hela tiden. Den var på 80 Gb och jag fyllde den nästan på 4 månader.

/kostas

hej
var precis och provade en Tamron 18-250 på mediamarkt, tyckte den känndes väldigt smidig och bra, tog skarpa bilder innomhus iaf. lutar nog mer att ha med sig en superzoom än att behöva byta glugg hela tiden. back up disk hade jag tänkt att inskaffa mig, vad hett den du använde på resan?
mvh
Alexander
 
Allt har ju sina risker, men själv skulle jag helt klart välja tillräckligt med minneskort istället för att lita på en hårddisk. Det är ganska mycket osannolikare att du skulle bli av med eller förstöra alla dina minneskort.

Men det är bara min åsikt :)

Risken finns, som med allt annat. Det blir väl inte roligare om man blir av med minneskorten eller om de går sönder?
Min poäng var att du alltid har den med dig, nära dig och använder den ofta. Du märker ifall den börjar krångla och förhoppningsvis hinner du rädda bilderna.

Av egen erfarenhet vet jag hur problematiskt det kan vara med tex internet-caféer, det finns nästan alltid ett tillgängligt men jag hade stora problem med både hastighet och kompatibilitet.

Som jag sade, jag kom hem med ca 70 Gb bilder efter 4 mån med en 6 mp-kamera. Hur många minneskort måste man köpa för att vara borta 5-6 mån? och hur gör du med de sen? Postar och riskerar att de försvinner eller bär de med dig och riskerar att de försvinner eller går sönder?

Jag ger alternativ, Alexander får bestämma vad som blir bäst för honom =)
 
hej
var precis och provade en Tamron 18-250 på mediamarkt, tyckte den känndes väldigt smidig och bra, tog skarpa bilder innomhus iaf. lutar nog mer att ha med sig en superzoom än att behöva byta glugg hela tiden. back up disk hade jag tänkt att inskaffa mig, vad hett den du använde på resan?
mvh
Alexander

Jag använde PD70X men de har släppt en ny som heter PD90x.
Här har du olika modeller och olika storlekar.
http://www.hyperdrive.com/

Det jag tycker är bäst med den är att den är mycket snabb, man kan använda vanliga batterier och stoppar man uppladdningsbara i den så funkar enheten även som laddare, och man kan välja storlek på disken.

Beroende på vart du först åker i Asien så kan det vara läge att köpa den där? Hong Kong, Singapore ev Kina brukar vara billigt. Sen är det lite olika med tex garantier och språkmenyer men engelska borde alltid finnas med.
 
Senast ändrad:
Inte kan du väl lämna din fina 17-55 2.8 hemma!? D

Du sa att du testat en superzoom på Media Markt, har du kollat bilderna i datorn? Min erfarenhet är att de ger ganska medioker bildkvalité (har dock inte testat just den gluggen).

Du har ju redan ett ganska klumpigt kamerahus så du måste ju ändå släpa på det. Då gör inte 17-55:an så stor skillnad.

70-200:an däremot är kanske väl mycket att bära på. Köp ett 55-250 IS, det kostar inte så mycket och är lätt att bära. Då täcker du in tele också.

Då har du, 40D + blixt + 17-55 2.8 IS + 50-250 IS. Det bör funka bra på resan.

Är det för tungt att släpa på, köp en långzoom kamera typ Canon S5 IS (eller vad dess uppföljare nu heter) och lämna systemet hemma. Då kan du verkligen ha en bekväm och enkel lösning.

Systemkamera + 18-250 blir varken hackat eller malet.

Tycker jag!

Mvh
Anders
 
Lättvikt

Hej!
nu ska jag ut på en resa i sydostasien och tänkte stanna där i 5-6 månader, och självklart tänkte jag ta med kameran och dokumentera detta!
kan inte bestämma mig om jag ska ta med alla mina gluggar eller om det är smidigare att inskaffa sig en ny "superzoom" ex sigma 18-200 eller tamron 18-250. så man slipper ta med sig så mycket grejjer.

min utrustning idag ser ut:
Canon 40D + Batterigrepp
Canon 17-55 2.8
Canon 70-200 2.8 IS + 1.4 converter
Canon 420ex

skulle gärna vilja ha med detta, men det tar väldigt storplats i min backpackerväska och en 70-200 2.8 är inte direkt diskret...
är det bättre att inskaffa sig en superzoom då istället?

några förslag eller tips?

Tycker att utrustningen du har är en extrem lättviktsutrustning som tar lite plats! Allt beror förståss på vad man är van att bära i vanliga fall. Själv ångrade jag att jag inte tog med min stora Berta (500/4,0) när jag vara i Chile en månad. Hade då 40D+20D, 10-22, 50/1,8, tamron 90, 300/4,0 + konverter + velbon kolfiberstativ. Mycket beror ju på hur man reser men din utrustning verkar ju perfa för att resa runt med. 1 hus och 2 objektiv tar ju inte så mycket plats. Lämna blixten hemma ifall du inte använder den mycket i vanliga fall. Det är ju ändå det naturliga ljuset som är vackrast. Ta hellre ett mindre stativ med dig. Jag tror du kommer att ångra dig om du köper en långzzom som inte ger rättvisa åt utlandsvyerna. Du kanske behöver en större rygga?
 
Hej, jag lånar den här tråden lite..

Jag ska till Australien i höst och har tänkt en hel del på hur jag ska lösa kamerafrågan. Vi är två grabbar som ska åka iväg på 8-9 månader och tyvärr så kör polaren Nikon och jag Canon så vi kan inte dela grejer direkt.

Jag har en 5D och mitt 17-40/4L kommer absolut hänga med, men jag känner att jag vill ha något åt telehållet också, jag har ett 70-200/4L men det känns lite tungt att släpa på och jag undrar undrar om kanske ett 85/1.8, 100/2.0 eller ett 200/2.8L skulle vara bättre.

Och sen så är det lagringsfrågan, jag tänkte nog köpa ett gäng 4GB-kort och sen bränna över bilderna på DVD och skicka hem efterhand för att sedan formattera korten när man fått bekräftat att skivorna kommit hem.

Någon som varit ute och rest länge och samtidigt fotat mycket som har lite bra tips?

Tack på förhand
Christian
 
Är inte 200/2,8 lika stort och tungt som 70-200/4?

Vad gäller lagring så är mitt tips att ni tar med en liten laptop där ni gallrar och slänger dåliga bilder samt två lösa diskar till datorn och lagrar alla era bilder på. Bådas era bilder på båda diskarna. Då kan ni strunta i DVD och postgången.
 
Objektiv för långresa.

Jag är mycket nöjd med mina bilder jag tagit med mitt Canon EF-S 18-200mm F3.5-5.6 IS. Tycker det är helt OK att ha på en långresa, då det är så mycket mer att ta med.
Nu säljer jag mitt Sigma 18-200 3,5-6,3 OS DC efter uppgradering till det först nämnda. Se min annons om du är intresserad. Och som sagt, många minneskort för lagring!
Trevlig resa!
MVH/Barbro
 
Släpade på ett sigma 120-400, tungt as men tänkte aldrig på det. Nöjd att jag hade det med.
Minneskort ja sen kopiera skicka hem men Extern disk - ABSOLUT!
 
Kul att höra hur andra löst kamera+resa+lagrings-frågan!

eon, det låter smart med en liten netbook. det tål att tänkas på om man ska lösa det på det sättet. kostar tyvärr en bit mer än en bara minneskort.

17-40mm + 85mm känns mer och mer som den perfekta kombon dock!
 
Kul att höra hur andra löst kamera+resa+lagrings-frågan!

eon, det låter smart med en liten netbook. det tål att tänkas på om man ska lösa det på det sättet. kostar tyvärr en bit mer än en bara minneskort.

17-40mm + 85mm känns mer och mer som den perfekta kombon dock!


Kolla min flickrsida sås er du foton tagna med den kombon. Kolla då exempelvis på usa, lebanon, jordan och turkey i mappen around the world. Mer foton komme rkomma upp inom sinom tid.

Mvh Daniel
 
Har gjort ett par långresor och rest rust med utrustning upp till 10-12kg, inget jag rekommenderar dock. Hur mycket "prylar" man ska ta med sig beror på hur intresserad av foto man är, hur mycket fotonörd man är helt enkelt.


Lite hårddraget finns det väl 3 grupper av fotografer.

Semesterfotografen: Är inte så extremt kräsen, har grundläggande fotokunskaper men tycker att ett allroundobjektiv räcker för honom/henne, fotograferingen är inte viktigare än att det är kul att ha några fina bilder från semestern/resan. Tar med sig en instegskamera och ett allroundobjektiv ala 18-200. 1-2 minneskort räcker, bilderna bränner ut man på dvd med jämna mellanrum.

Hobbyfotografen: Börjar kräva lite mer av tekniken, och tar med sig utrustning för att fotandet är en liten del av resan. Retucherar vissa bilder, lägger upp fina album på nätet osv.
Tar med sig en systemkamera, två objektiv med lite bättre kvalitét och ev. en extern blixt. Tar med sig ett par batterier och ett par minneskort, tar även med sig en extern hårddisk för att lagra bilderna på tar backup på internetcaféer på dvd.

Prylfotografen: Tycker först och främst att tekniken är jävligt viktig för att kunna ta bra bilder. Men på resan är fotandet lika viktig som hela upplevelsen med att resa. Och planerar in och prioriterar fotandet på resan. Tar med sig 1-2 hus minst 4 objektiv + all möjlig kringutrustning samt en dator för att organisera och redigera sina bilder.


Jag själv tycker att fotandet är ganska viktigt men det får aldrig bli en jobbig del av resandet. Under en tvåmånadersresa för två år sedan hade jag med mig: ett hus + 10-22 + 17-55 + 30/1.4 + 50/1.8 + 24-70 + 100-400 och en del kringutrustning. Det slutade med att jag konkade på en +10kg fotoväska konstant i två månader. Som sagt inget jag kan rekommendera.

Nästa resa påbörjas dec -09 som kommer gå till bla. Nepal, Burma, Laos, Indonesien, Papua Nya Guinea, Solomonöarna, Vanuatu, Peru och Bolivia. Då tänkt jag ta med mig:
* Canon 5D hus
* 16-35
* 85/1.2
* 200/2.8
* Extern blixt
* Bärbara dator ~1,3kg.
Kommer under hela resa ta backup på en extern hdd samt skicak hem dvd:er med jämna mellanrum.

Lagringen, löser man lättast med en 900grams netbook för ~3000kr om man tycker att en 12-13" bärbar är för tung/dyr.
Men för många räcker det med en minneskortläsare ~100kr + en 500gb 2,5"hdd ~900kr samt internetcaféer och dvdskivor som man hittar under resans gång.
 
Senast ändrad:
ANNONS