Annons

objektiv till Nikon D300 för studiofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

SWEGibbon

Aktiv medlem
objektiv till Nikon D300 för studiofotografering?

Hej! Har en Canon 20D och ska ta steget att lära mig fotografera i studio av en fotograf i stan. Han kör med Nikon och jag har kännt att jag vill förnya mig så det lutar åt D300, dels för att vad jag läst verkar den vassare än Canon 40D som jag tänkte först samt att han kör med Nikon och då har jag fått för mig att det kan underlätta för mig att vi kör samma modell i utbildningen. Min fråga, för att återgå till den är: vilka objektiv är bra att ha i studio till Nikon, Jag har ingen erfarenhet av att fotografera i studio men skulle kunna tänka mig att vilja ha ett område på 18-150mm. Fast eller zoom, gärna zoom om det inte försämrar kvaliten för mycket.
Ni som har varit i min nybörjar situation tidigare men avancerat lite får gärna komma med förslag!

Roger

Senast ändrad:
Budget? Någon av normalzoomarna som finns (för 35mm formater då, dvs ~28-70, någonstans i det segmentat). Annars kommer ju som sagt sigma med en ny 50 1,4 som verkar intressant, nikons dito har inte vidare snygg bokeh sägs det. Sen finns det ju flera fina runt 85, men det kanske blir för långt på en d300? Ett annat tips är att fråga fotografen i fråga vad han rekommenderar.

Tack David för att lägger ner tid att hjälpa en ovis!
Budget,,,,, runt 8-10 000kr.
Bokeh, jag är inte så vass, vad är det?
Min "läromästare" rekommenderar ett område kring 18-150mm men han själv har fasta objektiv i alla dess olika varianter, jag blir helt stirrig av alla kombinationer och vill ha ett eller några få som jag kan ha glädje av.
Vad man kan läsa i recensioner så kan man hitta objektiv för 18.000 och mer som inte är skarpa ut i kanterna o.s.v. Jag är ute efter objektiv som ger "mycket för pengarna"!

50/1,8

Om du vill ha ut mest kvalitet för pengarna så är nikons 50 på 1,8 en given komponent i en studiouppsättning. Ruggit skarp och trevlig över hela bilden om man bländar ner den något steg. Och i studion lär du jobba på en bländare mellan 8 och 11 för det mesta.
Det enda lustiga är att det inte finns något motljusskydd till den gluggen, men det går att hitta gamla som passar i filtergängan.

/M

eftersom att du kan låna fasta gluggar och testa om det är nt för dig så hade jag valt Nikons kitoptik 18-70. Billig och du kan lära dig vad du egentligen vill ha.

Produkt inkl moms
Nikon AF 50/1,4 D 2 985 kr
Nikon AF 35/2,0 D 3 285 kr
Nikon AF 85/1,8 D 3 750 kr

Summa:
10 020 kr

Ev byta ut 85:an mot Tamron 90mm macroglugg. Kostar 3890.

Alla priser hämtade på Cyberphoto's hemsida.

// Maxe

Vill du köra lite budget så är väl Tamron 28-75/2.8 att föredra. (3295:)

// Maxe

Jag kör ibland med en Tamron 90mm macroglugg i studio som är en kanonoptik till priset, däremot tycker jag ibland kommer för långt ifrån för att få med mer än porträtt. Funderar på Nikons nya 60mm som jag tror blir perfekt i studion. Kör oxå med D300.

Nikons kitobjektiv 18-70 är även enligt mig det självklara valet. Nedbländad till 8 ger den kanonskarpa och bra bilder. Du har även ett tillräckligt stort zomomfång. Finns ingen anledning att bränna mer pengar än du behöver.
Mvh
JB

Janne B skrev:
Nikons kitobjektiv 18-70 är även enligt mig det självklara valet. Nedbländad till 8 ger den kanonskarpa och bra bilder. Du har även ett tillräckligt stort zomomfång. Finns ingen anledning att bränna mer pengar än du behöver.
Mvh
JB

Det gillar jag att höra, inte bränna mer pengar än man behöver. Ska försöka låna ett 18-70 och prova.
Fick en fundering till av en som sa att Tamron 50-135mm skulle vare ett bra alternativ fast jag har kollat på internet om en utvärdering av det men hittade inget, är det någon som känner till det, och i så fall hur bra är det. Skulle ligga runt 6 lakan?

Tack till er alla förresten som har mer erfarenhet än mig och vill dela med er av era erfarenheter, Tusen Tack!!!!!

Börja med kit-objektivet 18-70DX så ser du vilka brännvidder som passar dig!

Att investera i en massa olika objektiv när du är så oerfaren känns helt fel imho. Sen hoppas jag att du kan låna objektiv av din lärare. Att ha samma system underlättar mest när ni ska använda trådlösa blixtar etc.

SWEGibbon skrev:
Tokina menade jag, 50-135mm

En glugg som börjar med kort tele (50 mm) tror jag inte heller är optimalt, hellre då 18-70. Själv har jag precis införskaffat 16-85, men den kostar 6000 och har VR (bildstabilisering) vilket är onödigt i studio, men en riktigt skarp glugg är det!

ANNONS
Götaplatsens Foto