Annons

Objektiv till Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

noex

Medlem
Tjenare.
Köpte ett Nikon D40 kamerahus för en vecka sedan, och jag skulle nu behöva ett objektiv för ganska lågt begagnatpris.
För er som inte vet så har inte D40 någon inbyggd autofokus så Nikon rekomenderar AF-S.

Så jag undrar om t.ex http://www.blocket.se/goteborg/Lite_anvant_Tamron_70_300_30382503.htm?ca=16&w=3 skulle passa till kamerahuset utan att jag skulle behöva fokusera Manuelt?

Annars kan ni gärna tipsa om objektiv som är bra runt den prisklassen begagnad som jag länkade.

Tack i förhand.
//Emil

Vill du gå upp i omfång kan 18-105 passa. Finns säkert begagnat för runt 2000:-. Vill helre ha ljusstyrka finnd 17/18-50/2.8 för ca 3500:-.

Per.

Varför inte sikta på Nikons 55-200 AF-S? Utan VR kostar den 1500 ny och kring/drygt 1000 kr begagnat. Liten, lätt, skarp. Med VR kostar den 500-700 kr mer både ny och begagnad.

Skillnaden mellan 200 och 300 är inte jättestor.

Vill du verkligen ha en telezoom som enda objektiv till kameran? Många brukar annars börja med en normalzoom runt 18-55 mm och sedan komplettera med en telezoom när/om de känner behovet. Detta för att en normalzoom normalt är mer allround än en telezoom, men det beror ju på vad man fotograferar. Det tamronobjektiv du länkade har heller ingen bildstabilisering, något man iofs kanske klarar sig utan i bra ljus, men som absolut inte skadar på den typen av objektiv.

Edit: Jag undrar om det inte också finns olika versioner av tamronobjektivet, med och utan fokusmotor, och det måste du ju ha om du inte vill fokusera manuellt.

Själv skulle jag rekommendera ett bättre begagnat 18-135 mm. Även om man bara använder de 55 första mm så får du störe bländare vid dessa. Dessutom är det billigare då både 18-105 och 18-200 mm har VR. VR är i princip onödigt så vida du inte fotar i mörker eller zoomar in bortom 70 mm (därmed inte sagt att det inte går att få bra bilder vid låga ISOn).

Det är ett väldigt skarpt objektiv, om du nu bryr dig om sånt. En del distortion vid 18 mm (i pricop bara synlig om du gillar att fota tegelväggar rätt framifrån) som det mesta försvinner när man zoomat in till 24 mm. Oftast kommer du ändå fota mellan 24 och 70 mm, så varför klaga? Behovar du zooma in lite extra så har du de där sista mm som du nästan aldrig använder.

Pris? Säg 1000 kr begagnat. 1500-1700 kr om du hittar ngt nyservat hos en fotohandlare, som ngn vägrat hämta ut. Klart mer prisvärt än ett nytt 18-55 mm då du får rätt mkt mer zoom som samma pengar och ett objektiv som du kan använda polariseringsfilter på. Skulle tro att 18-135 klarar lite mer stryk än 18-55.

Senast ändrad:
Ok, då har jag helt klart förstått att den jag länkade till inte passade så jättebra.
Lite allmän info om mitt fotande så är det så att jag ska sikta lite på naturbilder, bilder på djur samt även vissa allmäna bilder.

Det var någon som tipsade om Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR och jag kikade in på Fotokungen och dom skulle ha 2.185;- för det, det passar min budget och behov kan jag tänka mig?

Ni som har objektiv till samma prisklasser får jättegärna hojta till!

//Emil

Eftersom jag tipsade om objektivet du gillade får jag väl följa upp: den kommentaren var baserat på att den länk du gav också var till ett teleobjektiv. Att ha ett teleobjektiv som första/enda objektiv är nog inte helt vanligt - det blir ju lite väl mycket "kikareffekt" för allmänfoto.

tamron objekivet du länkade till fungerar troligtvis inte af på din D40
då den inte har inbyggd af motor
sedan tycker jag att till att börja köp ett Nikon AF-S DX VR 18-55/3,5-5,6G II
till att börja sedan kan du skaffa ett Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
så kan du fota det mesta .
bägge finns rätt många beg av man tycker nytt är för dyrt
att bara köpa ett tele zoom begränsar ditt fot rätt mycket blir nästan omöjligt
att fota inomhus på kortare avstånd tex.

Men eftersom 55-200mm var i ett ganska behagligt pris inom min budget så ska jag även försöka hitta ett vanligt 18-55mm begagnat som jag sett legat i 500-1000 kr klassen på blocket och ha två objektiv istället för bara ett som är tele som då antagligen inte är så jättebra på allmäna foton?

Men eftersom 55-200mm var i ett ganska behagligt pris inom min budget så ska jag även försöka hitta ett vanligt 18-55mm begagnat som jag sett legat i 500-1000 kr klassen på blocket och ha två objektiv istället för bara ett som är tele som då antagligen inte är så jättebra på allmäna foton?

Jag har kör med Nikons 18-55 och 55-200, båda med VR, på min D90 och tycker det är en utmärkt kombination. Om jag bara skulle ha ett av dem skulle jag ta 18-55.

Ok, men isåfall kan jag säga att jag är grymt nöjd av svaren!
Jag mailade några på blocket om att köpa 18-55mm så det blir nog köpt snart.
Så efter ett tag tror jag jag uppgraderar på 55-200mm också.
Tack för alla svaren iallafall!, nu fick jag lite mer kött på benen.

Ok, men isåfall kan jag säga att jag är grymt nöjd av svaren!
Jag mailade några på blocket om att köpa 18-55mm så det blir nog köpt snart.
Så efter ett tag tror jag jag uppgraderar på 55-200mm också.
Tack för alla svaren iallafall!, nu fick jag lite mer kött på benen.

Jag köpte ett 55-200 med VR till frugans D40. Det är det objektiv som sitter på nästan hela tiden nu.
Ditt val att först köpa 18-55 och sedan komplettera med 55-200 är nog ganska klokt.

Någon tyckte att VR är onödigt, Nja, kan inte hålla med. Det gör skillnad.

ANNONS
Götaplatsens Foto