vilda tilda
Aktiv medlem
Har ett nikon 50 mm 1.8 af-s till min dx kamera...hur stor skillnad blir det om man köper ett nikon 50 mm1,4?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
så det finns ingen anledning med att ha båda objektiven då?
vad säger ni då om det nya nikon 85 1,8 ....på min dx ska det ju bli 127 i brännvidd dvs ett halvlångt tele?
vad säger ni då om det nya nikon 85 1,8 ....på min dx ska det ju bli 127 i brännvidd dvs ett halvlångt tele?
med 85an är det väl främst ljusstyrkan på en större brännvidd eftesom vad jag läst mig till att på min dxkamera ska ge 127 i brännvidd
Nja, tänk på att varje ny kamerageneration klarar minst ett steg högre ISO än föregående, dvs en 2,8 är idag lika snabb som en 1,4 var för något år sedan.
Man får också tänka på att längre brännvidd trycker ihop bakgrunden, så man kan nog uppleva en bild med 200/2,8 lika oskarp i bakgrunden som en 50/1,8, därför gör det inte så mycket att de tappar lite i ljusstyrka om man ser till oskärpan. Lite lättare också att fotografera något som rör sig med 50-200 på lite håll än att hänga med alldeles i närheten med största öppning, man har ju inte så stort skärpedjup på dessa öpppningar