Annons

objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

_nailbomb_

Aktiv medlem
Är det någon som vill rekomendera ett bra porträttobjektiv till min Nikon F3 HP...

kan ingenting om sådant...

Tack på förhand/Niklas

Kolla in Ken Rockwells hemsida. Där tar han väl upp de vanligaste; 85/1.8, 105/2.5 och 105/1.8.

Han har även en länk till en norrman (Björn Rörslett, heter han nog) med benkoll på nikonobjektiv.

Jag hade valt 50 eller 35.

35-70/2,8 en beg. kan du hitta från ett par tusenlappar, i bra skick 3000-5000 kr.

Den är skarp och slitstark.

Själv saknar jag en 50/1,4 men det kommer med tidens tand.

När det gäller AF-35'an så är det ett känt problem med olja på bländarlamellerna.

Erik Schalin skrev:
Jag hade valt 50 eller 35.

35-70/2,8 en beg. kan du hitta från ett par tusenlappar, i bra skick 3000-5000 kr.

Den är skarp och slitstark.

Själv saknar jag en 50/1,4 men det kommer med tidens tand.

När det gäller AF-35'an så är det ett känt problem med olja på bländarlamellerna.

Dåså...jag har redan ett 50 1:1,8 objektiv...då får det räcka...jag har bara fått för mig att alla pratar om teleobjektiv vid porträttfotografering.

Tele är en fördel om man vill komma nära för ansiktsporträtt.

Dels för att man slipper hota modellen genom att köra upp kameran direkt i nyllet och dels för att sudda ut bakgrunden mer.

Din fasta 50'a är också skarpare än en zoom. Framförallt så är den fasta optiken inte så känslig för "flare".... "spridningsljus"

Ja jag tror att det engelska uttrycket är flare, kommer inte på det svenska.

Skapas av interferens och att ljuset studsar inuti optiken.

Resultatet är att framförallt motljusbilder blir lite mjölkiga och ser inte helt skarpa ut.

_nailbomb_ skrev:
Dåså...jag har redan ett 50 1:1,8 objektiv...då får det räcka...jag har bara fått för mig att alla pratar om teleobjektiv vid porträttfotografering.

Snackar man om objektiv för porträttfotografering så är det enligt praxis runt 85 till 105 man avser.

Men visst kan man använda ett 50mm, ett 24mm eller 300mm för att ta porträtt om man vill det.

Anledningen till att 105/2.5 varit så populärt som porträttobjektiv under så lång tid är kombinationen av utsnittsmöjlighet, skärpedjupskontroll och bokeh.

Men har du ett 50mm och ännu inte utforskat det så är det ju där du ska börja. När du lärt dig det objektivet så vet du säkert bättre vad som skulle kunna kompletteras i objektivväg.

Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto