Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektivadapter? hjälp!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Magicphotos

Medlem
jag satt och kolla igenom mammas gamla fotosaker och råka hitta ett 100-300mm tokina-objektiv som jag inte hade sett på flera år. eftersom jag nu har börjat fotografera själv så blev jag lite intresserad.

eftersom jag är rätt ny så har jag inte så stor koll på exakt vilka tillbehör som existerar på marknaden. det jag undrar är alltså om det finns någon form av adapter som gör så att jag kan sätta på det här tokina-objektivet på min canon som tar EFS-objektiv.

vore tacksam för svar

Det första som jag behöver få reda på vad det är för fattning på Tokinat?

Det finns adaptrar till Canon EOS för M42, Nikon, Olympus, Contax. Men du får ställa både skärpa och bländare manuellt på objektivet, att ställa skärpan kan vara lite trixigt med de små sökarna som Canons EFs-apparaterna har.

Tokina gör objektiv till flera olika kameror (nikon, canon, pentax osv). Vad hade din mamma för kamera till det objektivet? Var det en Canon EOS av något slag så borde det passa till din kamera med EFs-fattning utan adapter. Är det nikonfattning på objektivet kam man köpa adapter.

får inte ut så mycke av d som står på objektivet, det enda jag vet om fattningen är att objektivet passar på en analog minolta x-300

objektivet satt på en gammal analog minolta x-300. fattningen är rätt liten i omkrets jämfört med spåren i min EOS

Magicphotos skrev:
objektivet satt på en gammal analog minolta x-300. fattningen är rätt liten i omkrets jämfört med spåren i min EOS

Då måste jag tyvärr meddela dig att objektivet inte går att köra på en EOS. Men hav tröst det går att köpa begagnade 75-300 med AF som passar Digitala EOS för mellan 1000-2000 kr. Släng ut en annons här på Fotosidan så får du säkert napp!

Chasid skrev:
Då måste jag tyvärr meddela dig att objektivet inte går att köra på en EOS. Men hav tröst det går att köpa begagnade 75-300 med AF som passar Digitala EOS för mellan 1000-2000 kr. Släng ut en annons här på Fotosidan så får du säkert napp!

ok, tack så jättemycket för svaret. satsar nog på ett 17-85mm först, 75-300 känns lite för "mycket" för mig =).

ANNONS
Götaplatsens Foto