Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivadapter, vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

SadPassion

Aktiv medlem
Jag hittade på Tradera en objektivadapter macro, det lät ju intressant, men vad exakt gör en sådan är nu min fråga, någon som vet, och om det är att rekomendera, för/nackdelar?

VH Thomas

haha

Har fotat i snart 30 år och aldrig hört talas om det? Förmodligen är det något som t.ex en försättslins som man sätter utanpå det vanliga objektivet för att kunna fota på nära håll. Säljaren har nog dålig koll på terminologin på fotoprylar

Kanske skulle kunna vara en sådan där som man använder för att sätta fast ett annat objektiv bak och fram framför linsen. Det är ju ett knep man kan använda med somliga objektivkombinationer för att få extrem närgräns. Mer troligt är kanske en mellanring eller som föregående föreslog, en försättslins. Du får väl be honom skicka bilder...

Jag svarade i din andra tråd också, men skriver väl samma sak här.

Om det är samma annons jag hittat så är en bättre benämning macrobälg. Den fungerar som en mellanring men med variabel förlängning.

mvh

Tack tack=)

Tack så mycket för era svar!!
Perfekt, då förstår jag vad det är, en macrobälg är det, hmm undrar om det är bra grejjer? =)
Hälsn Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto