Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiven jag vill skaffa - Synpunkter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Då har jag i några trådar här spånat om hur mitt objektivupplägg kommer att se ut i framtiden. Min kamera idag är Canon 20D. För tillfället har jag klurat ut det på följande vis.

-En vidvinkel zoom, kanske Canon 17-35/2.8L. Har idag Sigma EX 17-35/2.8-4.0. Fotograferar mycket människor vid olika tillställningar och i hemmet och denna objektiv är tänkt att ge flexibiliteten att välja utsnitt samtidigt som den ska ge skarpa bilder i dåligt ljus.

-En ljusstark fast vidvinkel, möjligen Canon EF 24/1.4L. Tänkt att fungera som ett normalobjektiv till 20D. För att fotografera människor (ej porträtt) vid tillställningar där jag kan zooma med benen. Även att ta med i naturen.

-Canon 50/1.8 till porträtt. Har den redan.

-Canon 85/1.8 till porträtt. Har även detta.

-Canon 70-200/2.8L IS. Till det mesta. Både inomhus- och utomhussport och till naturfoto.

-Canon 300/4L IS till naturfoto.

-Canon 1.4 ExtenderII till 70-200 zoomen och till 300/4L. Den passar väl till båda?

Då skulle jag ha sex stycken objektiv allt som allt. En macro vore roligt att ha också, men då det är mycket sällan jag fotar macrobilder, har jag valt att bortprioritera den.

Oftast fotograferar jag människor och vill utöka detta med att börja fota mer i naturen. Människor fotograferar jag antingen i olika situationer eller porträtt, ofta inomhus. Barnens aktiviteter står ofta i fokus, och då blir det mest sport eller resor av något slag.

Vad tycker ni om upplägget? Har ni synpunkter på mitt objektivval? Berätta gärna, helst innan jag investerat mina pengar. :) Vilken kamera jag kommer att ha i framtien vet jag inte. Kanske blir det fullformat när Canon kommer med nya modeller. Dessa objektiv tror jag ska fungera bra även med fullformat, förutom kanske vidvinkel zoomen då.

-Eero

EF 17-35/2.8L - EF 17-40/4L är ett mycket bättre objektiv. Visst, ett steg långsammare, men ska du ändå ha en ljusstark vidvinkel så elimineras problemet.

Ef 24/1.4L - Javisst, men jag tror att du kommer att glömma bort den när du har zoomen, alternativt du glömmer bort att du har zoomen. Mycket pengar...

EF 70-200/2.8L IS - Solklart om du behöver ljusstyrka och IS. Jag plåtar kampsport innomhus, har ingen användning av IS, då jag ändå måste upp i 1/200 för att inte få allt för mycket rörelseoskärpa på utövarna.

EF 300/4L IS - Klockren. Ingen diskution.. Fast rent krasst sett på det så har du redan ett 280/4 om du köper extendern (70-200/2.8 + 1.4x) Naturligtvis med lite sämre kvalité.

Jeppe skrev:
Ef 24/1.4L - Javisst, men jag tror att du kommer att glömma bort den när du har zoomen, alternativt du glömmer bort att du har zoomen. Mycket pengar...

Idag har jag Sigmas 17-35 och Canon 50/1.8. Jag tar kanske 50-70% av situationsbilderna med det fasta 50mm objektivet och resten med zoomen. Så risken är närmast att zoomen blir liggande när jag får lite mer vinkel på det som är tänkt att ersätta 50mm objektivet som mitt "standardobjektiv".

Kanske två fasta objektiv, 24 och 50, bildar ett bättre arbetspar åt mig, än en zoom och en fast (24 alt. 50)?

Tack för dina synpunkter Jesper, jag värdesätter dem högt.

Jeppe skrev:
EF 17-35/2.8L - EF 17-40/4L är ett mycket bättre objektiv.

Vilken av dem var mycket bättre? Din formulering var lite otydlig.

Jeppe skrev:
EF 300/4L IS - Klockren. Ingen diskution.. Fast rent krasst sett på det så har du redan ett 280/4 om du köper extendern (70-200/2.8 + 1.4x) Naturligtvis med lite sämre kvalité.

Så sant. Men med extendern på 300/4L har jag 420 mm. Och med 1.6 ggr upplevd brännviddsförlägning blir det hiskeliga 672mm...

Hmmm... Canon 300/4L IS kanske är för sent att beställa om man vill ha cashback, då alla verkar ha slut på den och leveransdatum är okänt. Synd.

Ska Canon månne komma med nya semipro-objektiv och ville sälja slut på gamla lager? Det verkar ju mest vara semipro-objektiv med i cashback programmet, alla riktigt ljusstarka L-gluggar lyser med sin frånvaro:

EF 20mm f/2.8
EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
EF-S 60 mm f/2.8 Macro USM
EF 17-40mm f/4L USM
EF 70-200mm f/4 L USM
EF 300mm f/4L IS USM

Jag kan inte hjälpa det men jag är fortfarande väldigt frestad av Canons 100-400/L IS. Den är ju inte lika ljusstark som 300/4L, men zoomen attraherar. Dessutom kan ingen ge leveransbesked på 300/4L.

Är det någon som bestämt skulle avråda att byta 300/4L mot 100-400/L i min beställning, ge era synpunkter på varför. Och snabbt, jag har tänkt att beställa nu på måndagen den 21.

Nu är det beställt. Det blev en 70-200/2.8L IS och en 1.4 extender till den. Det får bli en fast tele senare.

Jag velade mellan zoomarna 100-400L och 70-200/2.8L ett tag, då jag ville ha den längre räckvidden. Men eftersom 100-400L är så pass ljussvag var jag inte säker på om jag skulle vara nöjd med objektivet eller inte. Med 70-200 var jag helt säker på att jag inte kommer att bli missnöjd med det, så det fick bli ett sådant nu.

CyberPhoto är som vanligt snabba, jag la in ordern idag och de har redan skickat den och jag får nog paketet imorgon. Kul!

ANNONS
Götaplatsens Foto