Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektivet kaputt? sigma 17-70

Produkter
(logga in för att koppla)

nallepuh

Medlem
Igår började mit objektiv strula när jag skulle fota ungarna inomhus.
Felet är att objektivet kluckar och man ser att bilden "hoppar" i sökaren när man zoomar, både in och ut.
Tycker inte att kameran gjorde sina rätta val och bilderna blev inte så krispiga som vanligt.

Min fråga är vad det kan vara och är det värt att laga?
Hur är det med garantier på objektiv? Detta är ingen plötslig smäll utifrån.
Sigmas nya version som kommit av detta objektiv ligger på runt 4500:-, mitt kan man fortfarande få tag på runt 3500:-
Jag vill ju inte gärna lägga ut pengarna på ett nytt då det är lite skralt i kassan för tillfället. Om man inte får garanti kanske man kan få ut ett par kronor på hemförsäkringen?

Kameran: Nikon D5000 (2½ år)
Objektivet: Sigma DC OS HSM 17-70 (2½ år)

När man har objektivet löst och zoomar så låter det inte.
Sätter det på kameran -> tyst och fint och bilden hoppar inte.
sätter igång kameran -> kluckande och bilden skuttar i sökaren. Spelar inte någon roll om objektivknapparna står på A eller M eller om man har på eller av bildstabilisering.
När kameran går i viloläge så försvinner problemet igen.

Sätter jag mitt Nikon 70-300 på kameran så fungerar allt som det ska.
 
Låter som om det är nån del i stabiliseringen som är paj, tråkigt att problemet kvarstår även när stabiliseringen är avstängd.

Räkna med att reparatören kommer ta ca 500kr/h ink avgifter och skatter. Räkna med att det tar ca 5 timmar att göra jobbet och ett nytt stabiliseringselement med elektronik går på 1500-2000.


Detta är om inget är limmat i objektivet då är det nästan kört...

Ring till sigma, har hört att de har ganska bra kundkontakt om man vänder sig till dem!
 
Jag fick samma problem på mitt stigma 18-200. Jag hade dock garanti kvar så de vart gratis att fixa MEN efter ca 3 månader skedde samma sak igen och de skickades in på backjobb så de vart gratis också. Det var OS-enheten de bytte.

För min egen del blir det nog inte några fler stigma objektiv. Iaf inte de billigare ;)
 
Tackar för infon.

Fick några minuter över och svängde inom Scandinavian photo idag och de sa ungefär samma sak att det sannolikt är elektriskt fel i OS. Kan hända om man tex är ute i kallt väder och kommer snabbt in i värmen och man får kondens inne i objektivet.

Efter att ha fått ungefär samma respons och tips på vad som kan vara fel så känns ju sannolikheten ganska hög att det stämmer.

De skulle ha 500:- för felsök och de trodde det skulle kosta ca 2000:- att laga, om det är det som är felet dvs.

Nu är ju bara funderingen om det är värt det. Ett nytt kostar ju lite mer, men då är det ju nytt också. Alternativt så siktar man in sig på den uppdaterade varianten ( http://www.sigmaphoto.com/product/17-70mm-f28-4-dc-macro-os-hsm-c ). Jag gillade ju verkligen mitt objektiv...

De rekomenderade annars Tamron AF SP 28-75 2,8 som ett alternativ och i samma prisklass. Dock inte riktigt samma macro-liknande möjligheter.


Någon som har tips? Kan man få några kronor ur en hemsförsäkring på ett kaputt objektiv som kan sponsra ett del av ett nytt?
 
Hej!
Har samma problem på mitt sigma 17-70 och det är med största säkerhet inget som har orsakas av kondens utan ett produktionsfel som är vanligt på just 17-70. Är ett OS - element som lossnar. Googla 17-70 jumping issue så får du många svar. Rent lagligt borde reklamationsrätten täcka reparationen om sigma kör schysst. Har varit så i andra länder. Uppdatera gärna om hur det går!
 
Har varit i kontakt med Tura scandinavia i Kungsbacka och reparationen kostar 1875:-, om det är det som vi tror att det är.
Han visste inte heller om det har gjort en uppdatering på det de stoppar in i kameran så att risken för fel igen minskar.

På det stora hela så vet jag inte om det är värt besväret. Jag gillar objektivet riktigt mycket i övrigt, men man kanske ska kolla runt lite på annat och även titta in på deras nya version av detta objektiv. Måste bara få bekräftat att det inte är samma skit i detta objektivet. I och med deras nya företagsfilosofi så får man hoppas att de har förbättrat läget med den nya varianten.

Fast hittills har jag inte hittat något som har samma närbildsmöjligheter i kombination med all-around och bildkvalitet.
 
ANNONS