Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektivet låter som en kaffekvarn

Produkter
(logga in för att koppla)

atf

Medlem
Hej
2010 köpte jag en begagnad A200 och fick med förutom kit-objektivet 3,3-5,6/18-70 ett Sigma 70-300 1:4-5,6 DG Macro.
Detta objektiv skulle vara bra för en nybörjare inom systemkameror för att för att det var lätt använt.
Nu har jag då som pensionär börjat fota mycket bl.a fåglar och djur i naturen och har alltså använt objektivet lite mer det har börjat låta som en kaffekvarn när det ska fokusera.
Det räcker faktiskt med att starta kameran så börjar den skorra!!
Original-objektivet går tyst o fint så jag antar att det är Sigman som är boven, har upptäckt att Sigman har 5 kontaktbleck medan kameran o originalet har 8 bleck kan detta vara orsaken?
Undrar om nån annan råkat ut för samma problem och vad ni i så fall gjorde åt det?
Det blir inte mycket kvar att fota när man startar den ute i skogen!!!!
 

Po Annerfeldt

Aktiv medlem
Så var det för mig med en gång i tiden med samma objektiv. Det som jag kom fram till var att det var kuggen som sköter fokuseringen hade slitets sönder. Dvs. Inga taggar kvar.

Nu har jag det objektivet som pennställ på skrivbordet istället 😃

Mvh Po
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Tyvär så det är bara å köpa ett nytt för dom där objektiven kostade inte mer än runt 1500 kr nya å såg dom sist kostade dom 900 kr och det va ingen höjdar kvallite på dom vare sig skärpa el det mekaniska . Ägt ett själv och jag gav bort mitt bara för att en kompis hade tappat sitt i backen och det hände samma sak med det började rasla å sen la det av helt .
 

atf

Medlem
Tack för svaren!!
Det är lika bra att se sig om efter något annat förstår jag.
Har någon ett tips på nåt inom rimligt pris för en nybörjare runt 3000:- ?
MVH
TF
 

tumlaren

Aktiv medlem
Cyberphoto har ett Tameron 70-300 4-5,6 för strax under 3000 kr, annars har de ett Sigma 70-300 4-5,6 macro för strax under 2000 kr. Dessa två tror jag att de passar till din kamera.
 

atf

Medlem
Cyberphoto har utförsäljning av ett Sony-objektiv AF 75-300/4,5-5,6 är det nån som har erfarenhet av detta?
Det är ju ändå ett av Sonys original-objektiv.
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Den Tamron-telezoom som Cyberphoto har för 2990 är Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di USD där "USD" i namnet betyder att det har Tamrons tysta snabba fokusmotor.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=vc70300so

Info om objektivet på Dyxum:
http://www.dyxum.com/lenses/Tamron-SP-70-300-4-5.6-Di--USD_lens595.html
På den sidan finns bl a länkar vidare till omdömen från Dyxum-medlemmar samt exempelbilder tagna med det objektivet och olika Sony/Minolta-kameror.

När jag ville uppgradera från mitt gamla billiga Minolta 75-300 föll valet på denna Tamron, mycket p g a de goda omdömen som gavs om det i Dyxums trådar i objektiv-forumet. Vill man ha ännu bättre tele-prestanda får man punga ut med en hel del mer pengar. Jag är i alla fall nöjd med det.
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Cyberphoto har utförsäljning av ett Sony-objektiv AF 75-300/4,5-5,6 är det nån som har erfarenhet av detta?
Det är ju ändå ett av Sonys original-objektiv.
Jag har för mig att detta Sony i princip är detsamma som det Minolta 75-300 D, http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-75-300mm-F4.5-5.6-D_lens55.html, som jag uppdaterade från när jag köpte Tamron 70-300 USD.

Största fördelen med det billigare objektivet är dess låga vikt, så jag har kvar det av just denna anledning. Däremot är det dyrare Tamron skarpare och framför allt har det mindre kromatisk aberration. Det billigare Minolta/Sony ger tydliga lila kanter när kontrasten är hög, särskilt i teleänden.
 

atf

Medlem
Tack för informationen!!!
Det blir nog ett Tameron 70-300 USD.
Hittade ett test på Sonys objektiv, det bedömdes som en gammal konstruktion som dessutom drog mycket batteri och var segt i autofokus.
MVH
TF
 

atf

Medlem
Japp då var objektivet beställt på Cyberphoto !!!
Det blev Tamron 70-300 USD.

Tack än en gång för hjälpen, det var tur att jag hittade detta forum.
TF
 

Po Annerfeldt

Aktiv medlem
När du dela det, såg du då kuggen som går från fokuseringen? Hur såg den ut?
Jag har det som sagt också som pennställ, ser trevligt ut på skrivbordet med det och en Nikon kaffemugg. Det ska synas att man håller på med fotografering :)
 

atf

Medlem
Det fattades några kuggar här och var men det kändes också som axeln som ska driva kugg-ringen var lite väl glappig och det tror jag var huvud orsaken till oljudet att den kuggade över i vissa lägen.
Det gör sig nog bättre som penn-ställ med den kvaliteten.
Med vänlig hälsning
TF
 
ANNONS