Annons

Objektivets glas/bländarvärde betydelse för ljuset på bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

stylefish

Aktiv medlem
Det här kan man mycket väl vara en väldigt enkel fråga att svara på men som jag själv inte har det där perfekta svaret på.

Har under helgen plåtat lite konserter och har då använt dels min kitglugg 18-70 och sen även min 80-200 2,8

Ljuset satt högt upp och som bakgrund användes svart tyg på båda scenerna. Detta kontra de flesta detaljer som även de var svarta Ingen rök användes så därför blev ljuset väldigt platt.

Nu till min fråga. Mitt 18-70 klarade, enligt mig, inte av att måla något utav det ljus som kom ifrån ljuskäglorna utan gav bara ljus på personen i fråga medans resten blev svart.

Min vän däremot körde med sin 50 1,8 som målade upp ljus som mitt 18-70 inte alls tycktes se.
Väldigt vackert i mina ögon. Självklart ska man göra skillnad på 1,8 som lägsta bländare kontra 3,5 men är det verkligen det enda som utgör skillnaden när vi båda kör med liknande inställningar? Självklart så körde jag med inställningar som på något sätt skulle försöka kompensera för hans största bländare.

Tror inte att det har någon betydelse men jag körde med min d70 och han körde med sin 350d.

Ni får ursäkta det kantiga språket men det är svårt att få fram en vettig beskrivning utan exempelbilder.

Tacksam för svar då jag själv funderar på en ny telezoom.

Däremot har jag allt som oftast varit rätt så nöjd med 18-70:t som jag tycker har skött sig helt ok.
 
stylefish skrev:
Tror inte att det har någon betydelse men jag körde med min d70 och han körde med sin 350d.

Jag är ingen höjdare på teknik/optik, men nog har kameran en jättebetydelse i det här sammanhanget.. Vad gäller att avbilda ljus på önskvärt sätt, dvs..

Mvh.A
 
Tack Adrian för ditt snabba svar!
Jag vill också tro att huset har en viss betydelse i det här fallet. Självklart i kombination med optiken såklart men ändå.

Har aldrig varit helt nöjd med min nikon i de där fallen så det kanske bara är min avundsjuka som får mig att fråga om detta.

Din 5d måste ju kunna fånga ljus om någon ;)
 
Jo, det är väldigt stor skillnad i kontrast och färg mellan olika objektiv, men det tror jag inte det är frågan om här. Jag misstänker att ni båda körde JPG, och om man kör standardinställningar, så blir det lite kallare bilder från D70, och lite varmare från 350D.
 
Det stämmer jörgen att vi båda körde jpg men det är inte frågan om vilket temperatur färgerna har som sådan utan just existensen av ljuset på bilden och just att på hans bilder så målas ljuset upp även på den bakgrund som blir svart som natten i min cam.

Jag vet inte jag ska beskriva fenomenet men som att det blir kraftigt underexponerat även fast jag har en bra exponerad bild på personen i fråga.

Kan detta ha något med jetcast (nikon) contra cmos (canon) att göra?
 
Är heller ingen expert men tror inte du ska underskatta skillnaden på exempelvis 2/3 exponeringssteg. Vad jag menar är att kanske kamerorna inte mäter ljuset exakt lika och kanske är dina bilder en aning mindre exponerade än din kompis bilder. Du säger ju att ni kört med "liknande" inställningar men har om jag förstår det rätt inte någon exakt koll? Kolla exifdatan på bilderna och jämför utifrån det. Är inte säker men tror att det också är så, att Canon inte helt följer isostandarden utan deras iso-värden egentligen motsvarar en aning högre iso. Hur mycket vet jag inte men det måste, om det är så, tas med i beräkningen när du jämför den totala exponeringen. Har läst någonstans att deras iso1600 exempelvis motsvarar ca iso2000.

mvh
Jerka
 
Jodå liknande förutsättningar var satta på kameran och detta med iso inställningen bör också ha stämt rätt så bra överrens då jag hade satt min till 1250 medans han körde 800.
Iofs kanske det är ett för tunt glapp eftersom han körde en ljusstarkare glugg också men ändå.

Ska försöka fixa exempelbilder senare under dagen/morgondagen så håll gärna koll här.

Först och främst får jag genom dom bevisa för mig själv om det verkligen var en sånn stor skillnad som jag tyckte igår.

Tack för alla svar!
 
När man jämför exponeringen måste man väga ihop rubbet, inte bara iso, så att man får fram EV (exponeringsvärde). Se länken nedan.

http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Exposure/Exposure_01.htm

Vid bl 2 slT 1/125s o ISO 1600 exponeras bilden med EV 5. Bl 1,8 är lite trixigt eftersom man avrundar decimalerna ganska grovt vid små bländartal. bl 1 kan sägas vara utgångspunkten för bländarskalan. Sedan ökar bländarna i hela steg multiplicerat med roten ur 2, d v s 1,4142.
Vid halva bländarsteg multiplicerar man med kvadratroten ur 2 d v s 1,1892. Och vid tredjedels steg multiplicerar man med ((2)^0,5)^(1/3) (vad det nu kan heta... kanske tertialroten?). Hur som helstkommer man fram till att bländartalen med lite mindre grova avrundningar i tredjedels steg ser ut enligt följande.
1
1,1225
1,2599
1,4142
1,5874
1,7818
2
2,2449
2,5198
2,8284
Därefter spelar avrundningarna inte så stor praktisk roll eftersom talen blir större och avrundningarna relativs sett mindre.
Vi ser alltså att 1,8 som ibland lite slarvigt sägs vara ett halvt bländarsteg över 1,4 och under 2,0 egentligen är ett 3:e dels steg under 2,0. (Halvsteget är istället bl 1,7). Alltså blir EV för samma inställning som ovan fast istället bl 1,8 = EV 4,67. Eftersom Canons iso är en tredjedels steg högre än Nikons blir det verkliga EV ändå jämnt 5.0.
Nu ska det alltså gå att räkna ut EV.

Om bilderna är lika trots samma EV skulle jag gissa på att det är en annan egenskap som ger skillnaderna. EF 50/1,8 har enormt mycket "flare" på största bländaröppning. Förmodligen väldigt mycket mer än 18-70. Skulle säkert kunna ge illusionen av scenljus.
MVH, Niclas Vestman
 
Det finns ju åxå en skillnad i tonkurvan i kameran. 350D exponerar, generellt, rikligare och bränner ut högdagrar och lyfter mellantonerna mer än D70 gör tex. Det kan säkert spela roll. Om din vän fotade mer eller mindre vidöppet med sin 50/1.8 så kan den även ha lägre kontrast än din 18-70, vilket åxå kan påverka.

Men... Exempelbilder skulle väl inte vara så dumt, som sagt. :)
 
ANNONS