Annons

Objektivförslag till en D1x ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hla

Medlem
Har nyligen köpt en begagnad D1x med ett Nikkor AF-S 17-55mm i fint skick. Nu vill jag komplettera väskan med ett par gluggar och är intresserad av ett macro, en zoom och eventuellt en fast glugg någonstans mellan 20-50mm. Skulle bli mycket tacksam om jag som amatör kunde få lite tips på vad ni därute tycker är den optimala väskan. Peter

Hla skrev:
Har nyligen köpt en begagnad D1x med ett Nikkor AF-S 17-55mm i fint skick. Nu vill jag komplettera väskan med ett par gluggar och är intresserad av ett macro, en zoom och eventuellt en fast glugg någonstans mellan 20-50mm. Skulle bli mycket tacksam om jag som amatör kunde få lite tips på vad ni därute tycker är den optimala väskan. Peter

en micro-nikkor 60 beg och ett 80-200/2.8 beg och du har en bra utrustning för en billig peng.
Mikael

Hla skrev:

Sigma 70-200 2.8
Sigma 105 2.8 macro
Nikkor 35 2.0D
LowePro nova 5 AW

Nikkor 12-24/f4,0
Nikkor 28/1,4D
Nikkor 35/f2,0
Nikkor AF-S VR 105/2,8G IF-ED Macro
Nikkor AF-S 70-200/2,8G VR (alternativt
Nikkor 80-200/f2,8 ED)

Senast ändrad:
Följ Mikael Risedals variant eller:

Tele: Nikon 70-200 f2.8 AFS VR IF-ED. The one and only. Har bara fått topp recensioner.
Macro: Nikkor 105mm Micro f/2.8 AIS. Passar bra som porträtt objektiv. Har fått topp recensioner.
Litet objektiv: Nikkor 50/1.4 D. Super kvalitet. Har bara fått topp recensioner.
Alt är 1,8 som är mycket billigare, lite plastigare men med bibehållen kvalitet.

Dajo skrev:
En avgörande detalj i frågan är hur mycket det får kosta...

Priset påverkar naturligtvis, men jag vill nog satsa på kvalitet. Säger plånboken stop får jag helt enkelt ta en sak i taget. Begagnat är naturligtvis intressant om det är i hyfsat skick. Men då skulle jag nog behöva lite tips var jag kan hitta begagnat.

Peter

Hla skrev:
Priset påverkar naturligtvis, men jag vill nog satsa på kvalitet. Säger plånboken stop får jag helt enkelt ta en sak i taget. Begagnat är naturligtvis intressant om det är i hyfsat skick. Men då skulle jag nog behöva lite tips var jag kan hitta begagnat.

Peter

Bäst är nikkor 70-200 2.8 VR men prisvärdast är Sigma 70-200.
Jag tror nog inte att nikkor är värd 11 000kr mer än Sigman.

Det mesta brukar man hitta här på fotosidans annonssektion förr elelr senare.

PC 85/2,8D Micro som makroobjektiv är oöverträffat.
Det är särskilt fantastiskt vid närbildsfotografering att kunna tilta skärpeplanet och få skärpa över en större del av motivet. På korta fotoavstånd är ju skärpedjupet besvärande kort annars.
/Erik

Tack för hjälpen. Har kollat runt lite på annonser på de modeller ni nämner. Bland annat har jag hittat ett par 80-200, men det finns 2 varianter och jag har inte riktigt koll på skillnaden. Någon som kan hjälpa mig där?
/Peter

Man kan säga att det finns tre varianter av Nikkor 80-200 2,8.
Den äldre modellen med skjutzoom, utan stativfäste, rekommenderas ej, om du vill använda stativ.
Senare kom en tvåringsvariant.
Sedan en AF-S modell (inbyggd fokusmotor)

Optiskt skulle jag tro att dom är ganska lika.

/Leif

ANNONS
Götaplatsens Foto