Annons

Objektivfattning-adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

gingpa

Aktiv medlem
Har Konica och Minolta samma objektiv/kamera-fattning. Såg en adapter i flödet som angav det.
När jag kollar på nätet är det svårt att hitta Konica-adapter till Nikon Z. Minolta och Olympus finns mer tillgängligt.

Tack på förhand.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej så är det inte vad jag kan se.

Jag testade med att försöka montera ett 135mm Konica AR på min Sony LAEA-adapter, som ju konverterar Minoltas A-mount till Sony E och det gick inte alls. När Konica och Minolta blev KonicaMinolta och kamerorna KM D7D och D5D kom runt 2005 och 2006, så fick de kamerorna Minoltas A-mountfattning och den fortsatte Sony använda tills Sony E tog över.

Idag har Sony anammat "en enda fattning" som strategi, så A-mount är nu helt fossilt även om det går bra att använda med just LAEA3-adaptern förutsatt att man då har objektiv med inbyggda fokusmotorer.

Äldre skruvdrivna Minolta AF-objektiv kräver antingen LAEA2 (enbart APS-C) eller LAEA4 (klarar även FF) men då gör man i princip om sin spegellösa Sony till en Sony DSLR eller mer exakt en gammal SLT med fast spegel (A77).

Så en Minolta-adapter löser inte ditt problem. Undrar om inte detta blivit fel möjligen för att KonicaMinolta särskrivits som Konica och Minolta av något skäl.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Konica gjorde spegelreflexkameror med två olika fattning: F och AR.

F-fattningen övergavs cirka 1965 då bolaget gick över till AR (som uttyds AutoReflex eftersom kameror och objektiv med AR-fattning fick automatsikt exponering).
De sista kamerorna med AR-fattning gjordes 1987.

Minolta gjorde spegelreflexkameror med två olika fattningar: SR och A.

SR (och dess varianter MC och MD) övergavs 1987 när Minolta presenterade den första systemkameran med integrerad autofokus. Då introducerades A-fattningen.

När det sammanslagna bolaget KonicaMinolta gjorde några digitala spegelreflexer så användes Minoltas A-fattning, vilket gör att det kan bli lite missförstånd när man talar om fattningen för KonicaMinoltakameror. Det är alltså exakt samma fattning som de tidiga AF-systemkamerorna från Minolta.

Det är nog svårt att hitta en adapter för Konica F, men det kanske inte heller är så viktigt. Adaptrar för Konica AR-objektiv på en Nikon Z-kamera finns att köpa.

Adaptrar för Minolta SR-objektiv på en Nikon Z-kamera finns att köpa.

Adaptrar för Minolta A-objektiv på en Nikon Z-kameror finns också att köpa.

Det finns kanske svenska återförsäljare även för Konica AR-adaptrar, men jag har inte letat så noga.

Kuriosa: Konica AR är tillräckligt lik Nikon F för att det ska gå att montera ett AR-objektiv på en Nikonkamera med F-fattning, men jag avråder bestämt från att försöka. Det finns goda skäl att låta bli. :)

Både Konica och Minolta gjorde dessutom objektiv med M-fattning (Leica) men dessa är lite speciella och inte så intressanta i det här sammanhanget.
 
Senast ändrad:
ANNONS