Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivguiden , hjälper dig att finna rätt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jobo

Aktiv medlem
Vad gäller objektivets ålder så förstår jag din synpunkt, men i löptexten går det att läsa kring vilka effekter ett objektivs ålder kan få, att det t ex inte går att få tag i reservdelar osv. Detta kanske inte gäller alla objektiv men vissa, så därför är det något man bör ha i bakhuvudet när man köper ett äldre objektiv. :)
Det stämmer visserligen på sätt och vis. Men om reservdelar finns tilgängliga eller ej beror på när objektivet slutade tillverkas. Nu verkar du varna för äldre objektiv på alla lite äldre konstruktioner, även Canon EF 50mm f/1,8 II som går att köpa nytt i butik (och gissningsvis fortfarande tillverkas). Som plus på nämnda objektiv står det även "Objektivet är det senaste bland flera utgåvor". Jag har svårt att se att detta som något positivt i detta fall då version I av många anses vara bättre än version II.

Sen tycker jag det känns lite bakvänt att nämnda objektiv listas under "normal" när man valt en kamera med APS-C sensor, borde den inte snarare listas under telen?

En annan sak jag reagerade på var att när man hittat sin kameramodell så ligger "fisheye" mellan "vidvinkel" och "normal", personligen tycker jag det vore mer logiskt att börja med fisheye i ena änden och sluta med tele i andra änden. Dessutom är många listor rätt långa, trots uppdelningen. Någon mer uppdelning, ex. mellan fasta objektiv och zoomar, vore nog inte fel.

Till sist måste jag ändå säga bra jobbat!
 

bengt-re

Aktiv medlem
En brännvidd blir aldrig något annat än vad den är - Har man en rubrik i en avdelning som kallar sig skola som är "Kameran kan påverka brännvidd" ja, då har man tappat mig iaf. Håll dig till fakta och vimsa inte till det - skall det vara skola skall det vara klart, tydligt och korrekt.

Mycket jobb och snygg grafik, men börja med korrekta fakta och pynta sedan istället för att göra tvärtom.

/fd. huvudlärare i optronik på örlogsskolarna
 
En brännvidd blir aldrig något annat än vad den är - Har man en rubrik i en avdelning som kallar sig skola som är "Kameran kan påverka brännvidd" ja, då har man tappat mig iaf. Håll dig till fakta och vimsa inte till det - skall det vara skola skall det vara klart, tydligt och korrekt.

Mycket jobb och snygg grafik, men börja med korrekta fakta och pynta sedan istället för att göra tvärtom.

/fd. huvudlärare i optronik på örlogsskolarna
Henrik skrev
"De olika sensorerna i kamerorna ser alltså olika mycket av bilden, därför varierar också slutresultatet. En mindre sensor ser mindre av motivet. Av det kameran ser skapar kameran sin bild och ser inte kameran clownens hela hatt eller svansen på taxen, ja då finns det heller inte med i bilden. Bilderna beskärs således redan inne i kameran, innan de är tagna, om sensorn är mindre."
 

Virre

Aktiv medlem
Bra arbete. Jag hoppas du har som tanke att inte fortsätta ensam bara (eftersom jag antar att det kommer ett antal objektiv om åren, och tja web 2.0 eller vad det heter tror ju på användar-kontributerat innehåll)

Jag funderar på några saker, och lite feature requests på sätt och vis.

1) Varför Kuriosa i rubriken (den förvirade mig oerhört)
2) Hur fastställs vad som är ett 'budget-objektiv' , både i budget-listan under kuriosa och på specifika objektiv.
3) Om det finns en budget lista borde det ändå gå att sortera den på pris (och jag hoppas innerligen och antar att allting ligger i datorbaser så att det går att göra sorterade listor enkelt)
4) Användingen av Din Kamera är lite ointiuativ tycker även jag
5) En om pris==0 så skriv "uppgift saknas" kanske du skulle fundera på. Det blir konfunderat när saker listas som de kostar 0 kronor.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Henrik skrev
"De olika sensorerna i kamerorna ser alltså olika mycket av bilden, därför varierar också slutresultatet. En mindre sensor ser mindre av motivet. Av det kameran ser skapar kameran sin bild och ser inte kameran clownens hela hatt eller svansen på taxen, ja då finns det heller inte med i bilden. Bilderna beskärs således redan inne i kameran, innan de är tagna, om sensorn är mindre."
Jo, men det är inte samma sak som att bränvidden faktiskt förändras.
Det är en upplevelse av en brännvidssförändring.

Petter ...
 

henrikj.se

Aktiv medlem
Bra arbete. Jag hoppas du har som tanke att inte fortsätta ensam bara (eftersom jag antar att det kommer ett antal objektiv om åren, och tja web 2.0 eller vad det heter tror ju på användar-kontributerat innehåll)

Jag funderar på några saker, och lite feature requests på sätt och vis.

1) Varför Kuriosa i rubriken (den förvirade mig oerhört)
2) Hur fastställs vad som är ett 'budget-objektiv' , både i budget-listan under kuriosa och på specifika objektiv.
3) Om det finns en budget lista borde det ändå gå att sortera den på pris (och jag hoppas innerligen och antar att allting ligger i datorbaser så att det går att göra sorterade listor enkelt)
4) Användingen av Din Kamera är lite ointiuativ tycker även jag
5) En om pris==0 så skriv "uppgift saknas" kanske du skulle fundera på. Det blir konfunderat när saker listas som de kostar 0 kronor.

Hej alla glada,

Är väldigt tacksam för att det finns ett kristiskt granskande över sidan och dess innehåll och väldigt tacksam för kommentarer likt den ovan, som på ett konkret vis ger förslag på vad som kan göras annorlunda. Kanon Virre!

Vidare,
Det må finnas skriv- och syftningsfel på sidan, det gör det säkerligen. Det må också finnas påståenden som avviker från viss teori och jag beklagar att det för vissa uppfattas som felaktig information. Detta är något som jag då givetvis skall ses över närmre. Det finns därtill områden på sajten som ännu inte är färdigskrivna och det kommer alltid att vara ungefär 682 saker på "ToDo-listan" och jag är väldigt tacksam om man så konkret som möjligt skriver vad som kan göras annorlunda, så skall jag föra upp detta över saker att se över så snart tid och möjlighet finns.

Är ödmjuk och lyssnar på alla synpunkter kring vad som kan göras bättre, och sidan är ju skapad för oss alla - för både dig och mig, när vi är på jakt efter nya objektiv (vilket man alltid tycks vara, hehe) - så om någon eller några vill bidra med fler funderingar och tankar så är jag evigt tacksam.

Det går också utmärkt att maila förslag till:
kontakt@objektivguiden.se

Givetvis är det också välkommet att bidra med textmaterial eller annat kunnande till sidan, om man så önskar.

Vad gäller priserna på sidan så hämtas de från Prisjakt, för att du som besökare skall få så aktuell information som möjligt. Hämtningen av priserna sker via script så jag äger inte denna information och därför går det i dagsläget inte heller att sortera på prisnivå men en lösning på detta är att vänta inom kort.

Att ett pris visas som 0:- beror på att objektivet finns på Prisjakt men att butikerna som saluför det har upphört, då visas priset 0:-. Lägger denna mycket bra synpunkt kring 0-priset till min ToDo-lista.

Lite kuriosa,
Det finns idag 277 objektiv på Objektivguiden. Vet ni vilket som var mest populärt under gårdagen?

Första plats,
1. Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM
http://objektivguiden.se/lens.asp?id=48

Andra plats,
2. Nikon AF-S 105mm f/2,8 G IF-ED Micro-Nikkor VR
http://objektivguiden.se/lens.asp?id=104

Tredje plats,
3. Nikon AF-S 70-200mm f/2,8 G IF-ED VR II
http://objektivguiden.se/lens.asp?id=316

Undrar vilket objektiv som kommer att vara mest populärt idag? Chansa, så lovar jag att återkomma med svar efter midnatt, hehe.

Vi hörs och ha en fin dag allesammans!

Må väl.

Mvh
// Henrik J
 

matshonkamaa

Aktiv medlem
Gillar kuriosa! Men där finns en rubrik som heter "Popularitet och pris" och därunder två länkar som känns som att de hamnat fel, nämligen "Objektiv med kortast närgräns" samt "Objektiv som saknar möjlighet till autofokus". Vad har det med pris och popularitet att göra tänker jag. Däremot skulle man där ha "Dyraste objektiv" och "Billigaste objektiv". Det hade varit lite rolig kuriosa. :)

Suverän sida! Kommer besöka den många gånger och än fler gånger hänvisa andra dit!
 

Virre

Aktiv medlem
Vad gäller priserna på sidan så hämtas de från Prisjakt, för att du som besökare skall få så aktuell information som möjligt. Hämtningen av priserna sker via script så jag äger inte denna information och därför går det i dagsläget inte heller att sortera på prisnivå men en lösning på detta är att vänta inom kort.
(Usch jag kanske borde låta bli)

Vänta betyder det här att du själv sätter vilka objektiv som är budget objektiv?

Hur som helst här är mina tankar om hur *jag* skulle göra det. Bara tankar som sagt
och jag har inte tittat på hur prisjakts API och hur de reglerar de.

Men hursom helst du måste ju hämta datan och sätta rätt värde vid varje objektiv så bör du kunna loop alla kamera data till en vektor (alt. vektorer det finns lite olika metoder för att göra det) och sen har de flesta språk jag känner till en möjlighet att sortera olika typer av variabler och vektorer etc.

(Jag antar att jag inte kan motstå en programeringsutmaning, eller så vill jag bara inte lida mig igenom koden jag jobbar med)
 

henrikj.se

Aktiv medlem
(Usch jag kanske borde låta bli)

Vänta betyder det här att du själv sätter vilka objektiv som är budget objektiv?

Hur som helst här är mina tankar om hur *jag* skulle göra det. Bara tankar som sagt
och jag har inte tittat på hur prisjakts API och hur de reglerar de.

Men hursom helst du måste ju hämta datan och sätta rätt värde vid varje objektiv så bör du kunna loop alla kamera data till en vektor (alt. vektorer det finns lite olika metoder för att göra det) och sen har de flesta språk jag känner till en möjlighet att sortera olika typer av variabler och vektorer etc.

(Jag antar att jag inte kan motstå en programeringsutmaning, eller så vill jag bara inte lida mig igenom koden jag jobbar med)
Hej igen Virre,

You've got mail. :)

Mvh
// Henrik J
 

Thinkpad

Aktiv medlem
Canon EF 300mm f/4,0 L IS USM

Det är fel tillverkningsår angivet på Canon EF 300mm f/4,0 L IS USM den kom ut 1997 inte 1991, du kanske blandar ihop det med den utan IS.

Annars en väldigt bra sida.

Danne
 

henrikj.se

Aktiv medlem
Det är fel tillverkningsår angivet på Canon EF 300mm f/4,0 L IS USM den kom ut 1997 inte 1991, du kanske blandar ihop det med den utan IS.

Annars en väldigt bra sida.

Danne
Hej Danne,

Helt riktigt, det var fel årtal och det är nu korrigerat tillsammans med den ena produktlänken som också pekade fel version (ej IS). Nu skall de båda avse IS-modellen och inget annat.

Tack igen, för din feedback. :)

Mvh
// Henrik J
 

Chras

Aktiv medlem
Objektivguiden

Bra jobbat Henrik!!!!
Du har verkligen lagt ned ett stort arbete på dessa sidor.
Har givetvis lagt en länk från min egen hemsida ditt. Det är många som kommer att ha nytta av Objektivguiden.
MVH
Chras
 

henrikj.se

Aktiv medlem
Men om reservdelar finns tilgängliga eller ej beror på när objektivet slutade tillverkas. Nu verkar du varna för äldre objektiv på alla lite äldre konstruktioner, även Canon EF 50mm f/1,8 II som går att köpa nytt i butik (och gissningsvis fortfarande tillverkas).
Hej, :)

Tack igen för denna synpunkt.

I löptexten och de inledande styckena för alla äldre objektiv har jag nu försökt att förtydliga och vidareutveckla farhågorna med att köpa ett äldre objektiv, och då väva in både produktionstid, tillgång på reservdelar, huruvida du gör ett nyköp eller begagnat, om objektivet går att köpa nytt i butik eller ej och om du har garanti eller inte vid köp.


Se t ex.
Canon 200 f/1.8
http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=287
Detta går t ex inte att köpa nytt idag och där vet jag t ex att Canons verkstad i Mölndal avråder från begagnat-köp (trots att det är en fantastisk glugg) för det finns inga reservdelar. Eftersom man inte kan köpa detta nytt visas också en länk till en fördjupningsartikel om begagnat-köp.

Sen på t ex
Canon 24 f/2,8
http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=20
Detta objektiv går fortsatt att köpa nytt i butik (även om tillgången nu börjar bli skral) så där får texten en liten annan utformning.


Hoppas att dessa texter ger en mer nyanserad bild kring varför åldern på dessa objektiv listas som en nackdel, något att tänka på innan köp.

Dags att kika på fler synpunkter. :)

Må väl.

Mvh
// Henrik J
 

henrikj.se

Aktiv medlem
Gillar kuriosa! Men där finns en rubrik som heter "Popularitet och pris" och därunder två länkar som känns som att de hamnat fel, nämligen "Objektiv med kortast närgräns" samt "Objektiv som saknar möjlighet till autofokus". Vad har det med pris och popularitet att göra tänker jag.
Hej Mats,

Väldigt uppmärksamt av dig, tack! Dessa ligger nu under en helt egen kategori med det kreativa namnet "Övrigt", så får vi se om de framöver hamnar under andra grupper eller får sällskap av fler.

:)

Mvh
// Henrik J
 
ANNONS