Annons

Objektivguiden , hjälper dig att finna rätt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikj.se

Aktiv medlem
Hej alla glada,

Som konsument kan det idag vara svårt att veta vilket objektiv man skall köpa eftersom utbudet är så stort. Vid ett besök hos den lokala fotohandlaren kan man lätt känna sig vilsen bland alla märken, varianter, egenskaper och förkortningar.

Har själv spenderat åtskilliga timmar på Google, i webbutiker, i olika diskussionsforum och på olika recensionssidor i jakt efter "rätt" objektiv. Funderade en smula,

- Varför kan man inte samla fakta, recensioner, länkar och all annan värdefull information på ett och samma ställe?

Bestämde mig för att jag skulle göra en webbplats som fokuserar på enbart objektiv. Genom att samla information om de vanligaste objektiven var tanken att hjälpa andra fotografer att hitta rätt objektiv till rätt pris och detta med hjälp av recensionslänkar, bildexempel och enkla förklaringar kring objektivets olika tekniker och beståndsdelar. Det skall vara möjligt för dig som fotograf att använda denna hemsida som en start och utgångspunkt när ett nytt objektiv skall inhandlas.

Välkomna att kika in på

http://www.objektivguiden.se

Objektivguiden riktar sig till alla fotografer som har Canon- och/eller Nikon-kameror med utbytbara objektiv.

Hoppas att ni alla får lite gläde av sidan, att den kan hjälpa några att finna allehanda information om det objektiv ni söker. Tankar, synpunkter och ideer kring sidan är förstås varmt välkomna.

Må väl :)

Med vänliga hälsningar
// Henrik J

Jättebra sida. Men jag förstår inte varför länken "Din kamera" heter så istället för "Sök kamera"?
Borde däremot finnas en sida som heter "Din kamera" där du kan spara ner t.ex. din egen utrustning eller andra objektiv/kameror som du vill ha snabblänkar till.

Jättebra sida. Men jag förstår inte varför länken "Din kamera" heter så istället för "Sök kamera"?
Borde däremot finnas en sida som heter "Din kamera" där du kan spara ner t.ex. din egen utrustning eller andra objektiv/kameror som du vill ha snabblänkar till.

Först, tack för din feedback och för att du gillar sidan.
Tanken kring benämningen av "Din kamera" var många, för benämningen på denna sektion kändes redan initialt lite klurig och jag förstår hur du menar. Fastnade för resonemanget att användaren egentligen inte söker efter en kamera; han välja sin kamera och utifrån denna skall kunna titta bland tillgängliga objektiv. Skall sova på saken och tar såväl inloggning och favoritfunktionen som benämningsfrågan på kamerasektionen med mig, i "Saker att titta över". Tack igen Mats, för dina synpunkter. Uppskattas varmt.

Till er andra som kikat in på www.objektivguiden.se , gör som Mats - kom gärna med konstruktiva idéer och synpunkter.

På förhand, tack.

Mvh
// Henrik J

Bra initiativ, men det är nog viktigt att du har korrekta uppgifter om det skall funka. Canons nya 24/1.4 II lanserades INTE 2007, utan i slutet av 2008

Senast ändrad:
Bra initiativ, men det är nog viktigt att du har korrekta uppgifter om det skall funka. Canons nya 24/1.4 II lanserades INTE 2007, utan i slutet av 2008

Hej Håkan,
Tack för din synpunkt och jag beklagar detta skrivfel, vilket nu givetvis är åtgärdat. Skulle du hitta fler saker, tveka inte att höra av dig igen.
Må väl. :)
Mvh // Henrik J

När man går in under "Din kamera" och sedan väljer tex "Tele" så kanske man skulle kunna begränsa den sökningen lite. tex man vill bara ha fasta eller bara över 400mm osv eller bara Sigma o.s.v.

Fin idé och väl utfört!

Har bara kollat lite men har en del funderingar kring det som skrivs om objektiven. Några exempel:

Canon 85/1.2 har brist på stativfäste listat som nackdel viket jag inte förstår, visst kanske skulle öka balansen om det användes med en plastkamera på några hundra gram men...

Äldre objektiv har listat som nackdel just att de är gamla vilket ju är lite underligt, ett objektiv varken blir eller är dåligt på grund av ålder.

Och att 15mm fisheye har listat som nackdel begränsat användningsområde vilket väl mer är upp till användaren att begrunda beroende på fotostil.

Vissa punkter känns mer som personliga åsikter i stil med Ken Rockwell, medan sidan uppger att den grundar det på fakta. Det minskar trovärdigheten tycker jag.

Men väldigt fint arbete är det och exakt något sånt som även jag har letat efter många gånger, borde ännu fixa till det fatala felet att bara ta med objektiv till canikon så blir det nog bra detta ;-)

Underbart Henrik

Hej

Vilket otroligt arbete du har lagt ner, visst kan det bli ngt lite fel men bryr det inte om det:)
Sitter själv många timmar och kollar på olika webb-sidor om nya och gamla objektiv och även på mer kända sidor hittar man "fel".

Tack igen för din otroligt bra sammanställning och jag vet att det är många som kommer att uppskatta sidan.
Ta och skicka ett meddelande till killarna på FS att du får in din länk upplagd under sökningen av "Produkter",den som är blir man lite trött på och om man vill ha en översikt till sin kamera, slår din sida FS många gånger om.

Mkt, mkt bra jobbat / Åke

Förresten, om du tror att din sida kan bli så bra att folk inte hittar fel på den, tänk om och var nöjd med jobbet du lagt ned! Något liknande har jag aldrig hört talas om!

Missar

Hej alla glada,

Som konsument kan det idag vara svårt att veta vilket objektiv man skall köpa eftersom utbudet är så stort. Vid ett besök hos den lokala fotohandlaren kan man lätt känna sig vilsen bland alla märken, varianter, egenskaper och förkortningar.

Har själv spenderat åtskilliga timmar på Google, i webbutiker, i olika diskussionsforum och på olika recensionssidor i jakt efter "rätt" objektiv. Funderade en smula,

- Varför kan man inte samla fakta, recensioner, länkar och all annan värdefull information på ett och samma ställe?

Bestämde mig för att jag skulle göra en webbplats som fokuserar på enbart objektiv. Genom att samla information om de vanligaste objektiven var tanken att hjälpa andra fotografer att hitta rätt objektiv till rätt pris och detta med hjälp av recensionslänkar, bildexempel och enkla förklaringar kring objektivets olika tekniker och beståndsdelar. Det skall vara möjligt för dig som fotograf att använda denna hemsida som en start och utgångspunkt när ett nytt objektiv skall inhandlas.

Välkomna att kika in på

http://www.objektivguiden.se

Objektivguiden riktar sig till alla fotografer som har Canon- och/eller Nikon-kameror med utbytbara objektiv.

Hoppas att ni alla får lite gläde av sidan, att den kan hjälpa några att finna allehanda information om det objektiv ni söker. Tankar, synpunkter och ideer kring sidan är förstås varmt välkomna.

Må väl :)

Med vänliga hälsningar
// Henrik J

Hittade ett par missar till (ganska grova). gällande Canons 400/5,6 som var det första objektiv jag kollade på din sida. På minussidan skrivs det:

Saknar (medföljer inte) motljusskydd vilket är helt fel. Objektivet har ett bra inbbyggt motljusskydd.

Tungt - Stämmer inte heller. Objektivet är det nu lättaste 400:at på marknaden. zoomar inräknade.

Tycker att sidan är ett bra initiativ men det gäller nog att dubbelkolla saker, annars upplevs kanske inte sidan som helt seriös av alla.
Lycka till!

Otroligt!

Vilket jobb!

Jag har inte läst särskilt noga, utan bara klickat runt lite grann och jag är oerhört imponerad. Bra!

Fin idé och väl utfört!

Har bara kollat lite men har en del funderingar kring det som skrivs om objektiven. Några exempel:

Canon 85/1.2 har brist på stativfäste listat som nackdel viket jag inte förstår, visst kanske skulle öka balansen om det användes med en plastkamera på några hundra gram men...

Äldre objektiv har listat som nackdel just att de är gamla vilket ju är lite underligt, ett objektiv varken blir eller är dåligt på grund av ålder.

Och att 15mm fisheye har listat som nackdel begränsat användningsområde vilket väl mer är upp till användaren att begrunda beroende på fotostil.

Vissa punkter känns mer som personliga åsikter i stil med Ken Rockwell, medan sidan uppger att den grundar det på fakta. Det minskar trovärdigheten tycker jag.

Men väldigt fint arbete är det och exakt något sånt som även jag har letat efter många gånger, borde ännu fixa till det fatala felet att bara ta med objektiv till canikon så blir det nog bra detta ;-)

Hej,

Tack för beröm och utförlig feedback!

Har nu justerat stativfäste-biten lite. Om ett objektiv väger mer än 700 gr och har en (maximal) brännvidd på mer än 150 mm så räknas det nu som en negativ sak, om stativfäste saknas.

Det är en hel del små "rattar" som avgör text och annat innehåll på sidan, och kanske är det så att det på vissa håll behöver finjusteras. Sidan innehåller ungefär 300 objektiv så om ni märker något mer objektiv vars text och specifikationer ser underliga ut, bara hojta till.

Vad gäller objektivets ålder så förstår jag din synpunkt, men i löptexten går det att läsa kring vilka effekter ett objektivs ålder kan få, att det t ex inte går att få tag i reservdelar osv. Detta kanske inte gäller alla objektiv men vissa, så därför är det något man bör ha i bakhuvudet när man köper ett äldre objektiv. :)

Vad gäller Fisheye-objektivet så är det precis som du säger, att en fotograf oftast är väl medveten om exakt vad Fisheye-egenskaperna innebär men den mindre upplyste fotografen bör upplysas om att ett fisköga är någorlunda speciellt och har begränsade användningsområden - därav "nackdelen".

Det förekommer säkerligen såväl större som mindre felaktigheter på sidan och din såväl som er allas feedback är otroligt viktig och uppskattad. Jag blir röd om kinderna av alla glada och uppmuntrande kommentarer och jag tror givetvis mycket på idén själv, eftersom jag själv och under en längre tid har känt att behovet för en liknande sida har funnits men för att inte ta mig vatten över huvudet så fick det bli för Canon- och Nikon-kameror tills vidare, så får vi se om och när man eventuellt utökar med Sony, Pentax mm.

Om ni gillar projektet och sidan, se till att "Gilla" den på Facebook också.
http://www.facebook.com/objektivguiden

På förhand, tack :)

Med vänlig hälsning
// Henrik J

Häftigt jobb du lagt ned!

Jag är inte så förtjust i att "omvandla" brännvidder. Jag skulle tro att de flesta som har användning för din sajt inte har så stor erfarenhet av systemkamera från filmtiden att "motsvarar 35mm på fullformat" säger dem så mycket. Jag tycker att det är bättre att använda begreppen vidvinkel, extrem vidvinkel eller liknande. Du har ju snygga exempel också, så där finns det ju bra sidor att länka till för att visa vad du menar med orden.

Men sajten är imponerande!

Per.

gällande Canons 400/5,6 som var det första objektiv jag kollade på din sida. På minussidan skrivs det:

Saknar (medföljer inte) motljusskydd vilket är helt fel. Objektivet har ett bra inbbyggt motljusskydd.

Hej där =)

Åtgärdat! Tack för notisen! Nu listas det som "Utdragbart", dels som en positiv sak samt i specifikationen.

Mvh
// Henrik J

Jag är inte så förtjust i att "omvandla" brännvidder. Jag skulle tro att de flesta som har användning för din sajt inte har så stor erfarenhet av systemkamera från filmtiden att "motsvarar 35mm på fullformat" säger dem så mycket.
Per.

Men de kanske står och väljer mellan digitalt FF och APS-C?

T.ex. en Canon 5D Mk 1 är ju helt klart inom räckhåll för nybörjare idag.

Tycker det är en bra funktion!

Jag är inte så förtjust i att "omvandla" brännvidder. Jag skulle tro att de flesta som har användning för din sajt inte har så stor erfarenhet av systemkamera från filmtiden att "motsvarar 35mm på fullformat" säger dem så mycket. Jag tycker att det är bättre att använda begreppen vidvinkel, extrem vidvinkel eller liknande. Du har ju snygga exempel också, så där finns det ju bra sidor att länka till för att visa vad du menar med orden.

Men sajten är imponerande!

Per.

Hej Per,

Tack för din feedback.

Sysslar själv med sportfotografering och jag har mången gått suttit och räknat och övat min multiplikationstabell; hur mycket blir 300 x 1,6 kontra 400 x 1,3 osv. Detta när man har stått inför inköp av ny utrustning. Skall man satsa på ett APS-H-hus och en viss glugg eller gå ned i sensorstorlek och behålla en kortare glugg? Ja, funderingarna har varit många och samtidigt som den slutgiltiga brännvidden inte alltid fäller avgörandet är den många gånger en faktor att ta med i beräkningen. Antar och förmodar att många naturfotografer räknar brännvidder om kvällarna också, hehe.

Många har säkerligen inte reflekterat över de olika skillnaderna som kommer med brännviddsomvandlingen men det är rätt skönt att snabbt kunna se vad den reella och uppfattade brännvidden blir, om man kombinerar ett objektiv med en viss kamera, speciellt om man jämför flera objektiv jämte varandra.

Resonemanget ovan föranledde alltså varför jag har lagt lite vikt vid detta på sidan, men jag förstår din synpunkt. Det är inte alla som reflekterar över det eller kanske heller inte förstår men det är en bra sak att fundera kring och lära sig så då kanske informationen på sidan kommer till hjälp för vissa; andra får... kanske titta bort :)

Vi hörs och tack igen för din synpunkt.

Mvh
// Henrik J

Mycket bra sida även för en Sonyägare. Objektiven till Sony finns det redan en bra sida om, men ska jag hjälpa min Canon-dotter eller min Nikon-svåger med idéer så har jag fått leta som f**n.
Tack!!!!!!!!!!!

Eftersom snabbskummandet inte visade att nån annan noterat det så gör väl jag det:

"Tilf Shift-objektiv" ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto