Annons

Objektivguiden , hjälper dig att finna rätt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikj.se

Aktiv medlem
Kom just på en sak till som kan vara praktiskt att ha i jämförelserna. Full-time manual focusing (FTM).
Skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en lins som saknade denna funktion, medans den förmodligen inte är motiverat på kitlinser och dylikt. Så, klar nackdel om det saknas, på dyrare linser. Positivt om det finns på billigare. Oviktigt om den är konstruerad nästan uteslutande för autofokus, dvs med väldigt smal fokusring.
Sen kan man ju diskutera om FTM är relevant på ultra-wide. Imho är det ibland knappt nån idé med autofokus på en sådan överhuvudtaget (t.ex. tokina 11-16/2.8 , efter första testet har den stått på MF konstant.)
Hej,
Tack för bra synpunkt Patrik. Skall ta med mig denna inför framtiden. Denna funktion är något man sällan ser nämnas på produktsidor hos tillverkarna och jag tror det kan finnas en utmaning i att sammanställa exakt vilka objektiv som stöder detta. Om du har några bra tips kring vart listor kring objektiv som stöder denna information kan finnas, vänligen skicka mig ett PM eller maila till
kontakt@objektivguiden.se

På förhand, tack.

Mvh
// Henrik J
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Hej,
Tack för bra synpunkt Patrik. Skall ta med mig denna inför framtiden. Denna funktion är något man sällan ser nämnas på produktsidor hos tillverkarna och jag tror det kan finnas en utmaning i att sammanställa exakt vilka objektiv som stöder detta. Om du har några bra tips kring vart listor kring objektiv som stöder denna information kan finnas, vänligen skicka mig ett PM eller maila till
kontakt@objektivguiden.se

På förhand, tack.

Mvh
// Henrik J
För Canon gäller det väl för alla gluggar med USM tror jag.


Petter ...
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Gratulerar

Gööörbra uppslag! Får denna sida chansen att utvecklas och finansieras, tror jag Du funnet en god idé. Snyggt, rent, snabbladdat utan onödig bling!

Går rätt in bland mina favvolänkar ivf. Tack!
 

henrikj.se

Aktiv medlem
Gööörbra uppslag! Får denna sida chansen att utvecklas och finansieras, tror jag Du funnet en god idé. Snyggt, rent, snabbladdat utan onödig bling!

Går rätt in bland mina favvolänkar ivf. Tack!
Hej Stefan,

Blir alldeles röd om kinderna och varm inombords. För att inte riskera att i tvångströja bli bortförd, omhändertagen och aldrig utsläppt skall jag inte avslöja hur länge detta har varit ett pågående projekt i mina tankar och som nattlig syssla vid datorn. Därför blir jag verkligen så innerligt glad när du som besökare reagerar på detta vis, nu när sidan äntligen ligger publik. Min ambition har varit att göra något som inte bara jag själv behövde utan som förhoppningsvis kan hjälpa dig och er alla vid nästa objektivköp; helt eller delvis.

Sedan lanseringen för cirka fem veckor sedan har jag fortsatt att utveckla, rätta till små skrivfel och buggar och det skall inte sluta här, oh nej. Jag är tacksam för alla som på något vis vill hjälpa till, stort som litet.

Läs gärna:
http://objektivguiden.se/about_helpus.asp

Det kan vara en sådan enkel sak som att rapportera in en länk till en recension. Kanske läste ni precis en recension om "Objektiv 40-80mm f/1,2 X USM B". Gå in på Objektivguiden, sök rätt på objektivet och klicka på fliken "Recensioner" och där finns en knapp som heter

"Skicka in recensionslänk"

En sådan sak vore jag enormt tacksam för eller som tidigare idag, när Pelle här från forumet mailade mig en sak han upptäckt som skulle rättas till. Kanonbra!

Dags att kika på nästa inrapporterade feedback som kommit in. ToDo-listan växer, vilket är bra. Sidan skall bli bättre och fortsätta att utvecklas mot att hjälpa så många fotografer som möjligt.

Vi hörs. :)

Mvh
// Henrik J
 

henrikj.se

Aktiv medlem
Kamera + Objektiv = Sant ?

Hej alla glada,

Tänkte bara meddela att det har tillkommit en ytterligare funktion på Objektivguiden,

På TVn rullar för jämnan reklamer för olika dejtingsajter och vi vill inte vara sämre utan lanserar vår egen matchmaking-tjänst,

http://objektivguiden.se/compability.asp

Kortfattat väljer du en kamera och ett objektiv och ser om kärlek uppstår. Hänsyn tas till huruvida objektivet finns med matchande fattning, autofokusmotor, är enbart för APS-C etc.

Får ni en matchning som fungerar så presenteras varför de fungerar ihop samt den upplevda brännvidden och ekipagets totalvikt.

Med cirka 50 kameror i databasen och ungefär 300 objektiv kan man välja mellan lite knappt 15 000 olika kombinationer. Tänkte att det kunde vara bra om den som snabbt vill se om ett objektiv fungerar ihop med sin kamera.

Må väl :)

Mvh
// Henrik J
 

matnyttige

Aktiv medlem
Trevlig sida!
Skulle gärna vilja se att du även länkade till olika test för objektiven.

Sedan om man ska vara petnoga som en del är här så stämmer inte riktigt följande:
Se t ex.
Canon 200 f/1.8
http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=287
Detta går t ex inte att köpa nytt idag och där vet jag t ex att Canons verkstad i Mölndal avråder från begagnat-köp (trots att det är en fantastisk glugg) för det finns inga reservdelar. Eftersom man inte kan köpa detta nytt visas också en länk till en fördjupningsartikel om begagnat-köp.
Jag köpte reservdelar till den så sent som förra veckan så alla reservdelar saknas inte men en del. :)
 

henrikj.se

Aktiv medlem
Hej Mats,

Tack för ditt inlägg och din feedback. :)

Trevlig sida!
Skulle gärna vilja se att du även länkade till olika test för objektiven.
Det finns idag ungefär knappt 1000 inrapporterade recensionslänkar, och samlingen är ständigt växande.
Se gärna lite statistik:

http://www.objektivguiden.se/about_stats.asp

Om du ser en recension eller en sida där du ser bilder tagna med ett visst objektiv, rapportera mer än gärna in länkarna via objektivets produktsida. Du har en flik som heter "Recensioner" och en flik som heter "Bilder". Se gärna exempel:

Nikon AF-S 70-200mm f/2,8 G IF-ED VR
http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=95

De senast inkomna länkarna kan sen ses här:
http://www.objektivguiden.se/list.asp?sel=reviews_latest

Sedan om man ska vara petnoga som en del är här så stämmer inte riktigt följande:
Jag köpte reservdelar till den så sent som förra veckan så alla reservdelar saknas inte men en del. :)
Härligt! Kul att du lyckades laga den, och skönt att "rätt" sak gick sönder på den - om man nu kan säga så, hehe. Kör regelbundet med den under hockeysäsongen och den är på alla vis fantastisk.

Vi hörs :)

Mvh
// Henrik J
 

henrikj.se

Aktiv medlem
Hej alla glada,

Ofta vill man gärna se bilder tagna med objektivet innan man bestämmer sig för ett köp. Runt om på nätet laddar folk upp bilder för allmän beskådning, så även här på Fotosidan och via dessa funktioner är kanon, speciellt när de då har angett vilket objektiv deras bilder togs med.

När du går in på ett objektiv på Objektivguiden.se och kikar under fliken "Bilder" kan du se bilder dels på objektivet i sig men också bilder tagna med objektivet. Det finns länkar hit till Fotosidan, till Pbase, till Pixel-peeper men även till FlickRiver, en tjänst som är kopplad mot Flickr.

Se t ex Canon EF 70-200mm f/2,8 L IS USM
http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=46

För FlickRiver och Pixel-peeper har alla de Canon- och Nikon-kopplingar jag kunde hitta förts in och jag skall inom kort fortsätta även med Sigma, Tamron och Tokina.

Har från olika besökare fått in flera länktips till recensioner och bildexempel och det är suveränt.

På Objektivguiden.se finns det numera 1234 länkar till externa recensioner och 878 externa länkar till bilder tagna med de olika gluggarna, alla för att du så skall ha ett så bra beslutsunderlag som möjligt när det är dags att införskaffa ditt nya objektiv.

Har du fler bra länkar, tips och ideer på lager?
http://www.objektivguiden.se/about_helpus.asp

På förhand, tack. Vi hörs :)

Mvh
// Henrik J
 

Mesch

Aktiv medlem
Mycket bra jobbat. Den skulle bli fantastiskt bra (tjockt fett eller nåt liknande) om du kunde få med äldre objektiv. Vad gäller Nikon så finns ju en skog av objektiv som passar med begränsningar (pre AI, AI, AI-S, AF, AF-D, AF-I, AF-S)
Det verkar vara en källa till stor förvirring hos många nybörjare och skulle utan tvekan hjälpa nyblivna Nikonister.

Tyvärr är det ju en hel del jobb att införa detta, men kanske något att lägga in på att-göra-listan i alla fall. Det skulle verkligen göra sajten världsunik tror jag, och jag surfar en hel del Nikon :)
 

henrikj.se

Aktiv medlem
Mycket bra jobbat. Den skulle bli fantastiskt bra (tjockt fett eller nåt liknande) om du kunde få med äldre objektiv. Vad gäller Nikon så finns ju en skog av objektiv som passar med begränsningar (pre AI, AI, AI-S, AF, AF-D, AF-I, AF-S)
Det verkar vara en källa till stor förvirring hos många nybörjare och skulle utan tvekan hjälpa nyblivna Nikonister.

Tyvärr är det ju en hel del jobb att införa detta, men kanske något att lägga in på att-göra-listan i alla fall. Det skulle verkligen göra sajten världsunik tror jag, och jag surfar en hel del Nikon :)
Hej,

Låg stort åt ditt inlägg (tack, förresten).
Min strävan är givetvis att sidan skall bli phett l33t , hehe, men precis som du antyder så är det givetvis så att det krävs en väldigt stor ansträngning för att få med samtliga (Nikon-)objektiv som någonsin producerats; både vad gäller att sammanställa all info och specifikationer men också redogöra för vilka som fungerar med vad. Därför har jag valt att åtminstone initialt redogöra för de "vanligaste" objektiven men visst vore det häftigt om sidan i framtiden kunde täcka än mer. Tar med mig synpunkten till listan av saker att klura vidare på, för du har väldigt rätt i att behovet finns och mängden webbplatser som behandlar detta är inte många, nej.

Är väldigt tacksam över feedback likt den ovan, så till alla här; fortsätt gärna att fundera kring vad som kan/bör finnas på en sida som www.objektivguiden.se , så såväl den som nyss börjat fotografera som den inbitne och väl uppdaterade känner att sidan kan vara till hjälp.

Vi hörs :)

Mvh
// Henrik J
 

vfx

Aktiv medlem
Imponerande

Hej!
Har precis varit inne och kollat och lagt till sidan bland mina favoriter.
Några tankar:
Kollade in 50mm normalzoomar till Canon och märkte att för dessa "kortare" brännvidder verkar inte finnas något minus vid vikter. Kanske något att lägga till, jag tycker i alla fall att Canon 50/1,2 är väldigt tunt för sin brännvidd, vilket inte alltid är något positivt, speciellt inte när det jackas på frugans Canon 1000D...

Sen en feature som jag tror skulle locka många är om man kunde "skapa paket" under benämningarna "nybörjarkit" "mellankit" och "proffskit" kanske sorterat på olika teman, natur, sport, fritid/i hemmet, mode etc. Så att besökarna själva kan spara ihop lämpliga paket som övriga kan titta på och ge ett betyg. Det skulle öka interaktiviteten bland de mer vana besökarna och även locka till sig en del nyintresserade fotografer. Genom att besökarna själva skapar paketen så bibehålls sajtens neutralitet.

Kanske vore något?

Bra jobbat!!!
 

henrikj.se

Aktiv medlem
Hej!
Har precis varit inne och kollat och lagt till sidan bland mina favoriter.
Några tankar:
Kollade in 50mm normalzoomar till Canon och märkte att för dessa "kortare" brännvidder verkar inte finnas något minus vid vikter. Kanske något att lägga till, jag tycker i alla fall att Canon 50/1,2 är väldigt tunt för sin brännvidd, vilket inte alltid är något positivt, speciellt inte när det jackas på frugans Canon 1000D...

Sen en feature som jag tror skulle locka många är om man kunde "skapa paket" under benämningarna "nybörjarkit" "mellankit" och "proffskit" kanske sorterat på olika teman, natur, sport, fritid/i hemmet, mode etc. Så att besökarna själva kan spara ihop lämpliga paket som övriga kan titta på och ge ett betyg. Det skulle öka interaktiviteten bland de mer vana besökarna och även locka till sig en del nyintresserade fotografer. Genom att besökarna själva skapar paketen så bibehålls sajtens neutralitet.

Kanske vore något?

Bra jobbat!!!
Hej Johan,

Skriver via mobilen (skall nu iväg några dagar och testa det där med att inte vara uppkopplad en vecka, hehe) men ville snabbt återkoppla och tacka för bra synpunkter. Skall ta mig en funderare kring dina punkter så får jag senare återkomma med vad som har gjorts osv :)
Definitivt bör det på något sätt flaggas om man t ex kombinerar en tyngre "helt handhållen glugg utan stativfäste" med en väldigt lätt kamera.

Tack igen

Mvh Henrik J
 

henrikj.se

Aktiv medlem
Hej!
Har precis varit inne och kollat och lagt till sidan bland mina favoriter.
Några tankar:
Kollade in 50mm normalzoomar till Canon och märkte att för dessa "kortare" brännvidder verkar inte finnas något minus vid vikter. Kanske något att lägga till, jag tycker i alla fall att Canon 50/1,2 är väldigt tunt för sin brännvidd, vilket inte alltid är något positivt, speciellt inte när det jackas på frugans Canon 1000D...

Sen en feature som jag tror skulle locka många är om man kunde "skapa paket" under benämningarna "nybörjarkit" "mellankit" och "proffskit" kanske sorterat på olika teman, natur, sport, fritid/i hemmet, mode etc. Så att besökarna själva kan spara ihop lämpliga paket som övriga kan titta på och ge ett betyg. Det skulle öka interaktiviteten bland de mer vana besökarna och även locka till sig en del nyintresserade fotografer. Genom att besökarna själva skapar paketen så bibehålls sajtens neutralitet.

Kanske vore något?

Bra jobbat!!!

Hej igen Johan,

Inser att återkopplignen på ditt inlägg ovan kommer väldigt sent, även om visa saker korrigerades för en bra tid sedan. Tänk, tiden springer förbi och forumtråden kommer allt längre ned i mailkorgen. Ber om ursäkt. Nåväl;

Först, gällande 50 mm och vikten.
Idag finns det nu tre olika parametrar som Objektivguiden tar hänsyn till innan de klassar ett objektivs höga vikt som något negativt.

1. Om inte objektivet är ett teleobjektiv och väger mer än 700 gr klassas det som tungt.
T ex 24-70 2,8

2. Om det är ett teleobjektiv och väger mer än 1000 gr klassas det som tungt.
T ex Nikon 70-200 2,8

3. Om det saknar stativfäste, inte är ett teleobjektiv, har en maximal brännvidd på 60 mm och har en vikt på över 500 gr.
T ex Canon 50 1,2

Det kanske finns fler parametrar att ta hänsyn till. Kom gärna med förslag om du/ni/någon har några fler ideer. :)


Vad gäller paket och interaktivitet så måste jag säga att jag funderar mycket på detta, och ditt förslag är riktigt bra. En funktion som jag har idag är att man kan matcha ihop en kamera och ett objektiv för att se om de fungerar ihop
http://www.objektivguiden.se/compability.asp
men längre än så räcker sig det inte i dagsläget. Ditt förslag var ett riktigt bra sådant, som sagt.

Funderar på att öppna upp för en användarinloggning, men hmm - får fundera på det något ytterligare, för man försöker hela tiden att fundera kring olika funktioner och möjliga scenarion för sidan framöver.

Försöker fundera på vad som mer är relativt nytt,

- Objektivguiden har nu Disqus som kommentarsystem

- Sektionen Kuriosa (http://www.objektivguiden.se/list_main.asp) börjar bli riktigt stor, med olika topplistor etc

- En koppling till alla EISA- och TIPA-awards finns på aktuella objektiv
T ex om Sigmas senaste 70-200 med OS har vunnit en utmärkelse så syns det längre ned på sammanfattningen
http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=338
och samtidigt kan man gå in de olika priserna och kika generellt
http://www.objektivguiden.se/tipa.asp (TIPA)
http://www.objektivguiden.se/eisa.asp (EISA)

- Sidan är lanserad på engelska under namnet " Lensora - The Lens Guide "
http://www.lensora.com

- Ovan nämnda matchmaking-tjänst , där man ser om det blir kärlek mellan kamera och objektiv
http://www.objektivguiden.se/compability.asp

- Sidans nedre del är lite mer levande, eftersom Objektivguiden nu registrerar och låter generera topplistor efter mest besökta objektiv etc

- och den kanske största nyheten... >>

Om du är inne på t ex "Canon EF 300 mm f/2,8 IS" så får du upp intressanta alternativ ute till höger.
Dels den nyare versionen
"Canon EF 300mm f/2,8 L IS II USM"
men också objektiv såsom andra populära 200,300,400 och 500'a-gluggar

Tanken är att du som besökare skall bli uppmärksam på såväl nya versioner som andra "Favoriter" och populära alternativ medan du surfar runt efter ditt nästa objektiv.

Ja, det var nog det jag kom på för stunden.
För att få löpande information om Objektivguiden rekommenderar jag en "Gilla"-tryckning på:

http://www.facebook.com/objektivguiden

Må väl allesammans, och fortsätt gärna att komma med konstruktiv feedback kring vad som kan göras bättre, annorlunda osv. Sidan är till för er, för oss alla så just dina åsikter är väldigt viktiga och välkomna.

Vi hörs =)

Mvh
// Henrik J
www.objektivguiden.se
 
ANNONS