Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivköp

Produkter
(logga in för att koppla)

DrajkoN

Ny medlem
Hej!

Jag har en Canon eos 600D och vill införskaffa ett nytt Objektiv till denne.
Då jag är helt ny inom fotografering med systemkameror så tänkte jag därför fråga er som har lite mer koll. Det jag vill fotografera är rörelsemotiv i det stora hela, fotboll och häftiga rörelsebilder utomhus.

Då jag inte har så mycket pengar att röra mig med så vill jag gärna ha ett objektiv som e så billigt och prisvärt som möjligt för detta.

Ni får gärna komma med konkreta förslag på Objektiv och även inställningar som ni använder er utav vid liknande fotografering.

Tack på förhand
// Rasmus
 
Aa precis, gärna så lite som möjligt, helst under 4000 kr. Anser att jag inte behöver köpa ett "jättebra" teleobjektiv nu i och med att jag bara e nybörjare.
Du tar inte bättre bilder med ett dåligt objektiv bara för att Du är nybörjare! :) Kanske t.o.m. är precis tvärt om.
Det är nog trots allt så att fotografering är inte roligt om man inte får bra bilder. Låter som om Du behöver ett 70-200 objektiv och de är tyvärr inte så billiga.
 
Köpte ett Tamron 70-300Di VC 4-5.6 strax under 4000:- som jag är mycket nöjd med för det priset, plus grym stabilisator.
 
Jag har ett Sigma 70-200 2,8 hsm som jag anser är ett otroligt bra optik för ditt ändamål, letar man lite på begangnat så borde du kunna få ett sådant runt 4000:-. Jag tycker att leta begangnat gör att man får mycket fina prylar för lite mindre pengar, men man måste vara vaksam att man inte blir lurad.
//Peter
 
...Det jag vill fotografera är rörelsemotiv i det stora hela, fotboll och häftiga rörelsebilder utomhus.

Då jag inte har så mycket pengar att röra mig med så vill jag gärna ha ett objektiv som e så billigt och prisvärt som möjligt...

Hej, det kanske allra mest prisvärda alternativet är nog Canons EF 70-200/4. Det är väldigt mycket objektiv för pengarna och kostar med jämna mellanrum 5000 kr blankt (i samband med kampanjer etc). Ett begagnat i bra skick bör kosta c:a 4'.

Ett annat prisvärt alternativ är Canon EF-S 55-250. Det är ett enklare/billigare objektiv i ungefär samma konsumentklass som det kitobjektiv du sannolikt köpte ihop med kameran. Det är optiskt bra och har IS, men du får inte alls samma byggkvalitet som i 70-200-objektiven. En annan nackdel är att det fokuserar långsammare än t.ex. 70-200/4, vilket kan vara ett problem för "häftiga rörelsebilder utomhus". Ett 55-250 kostar inte mer än 2000 nytt.

Alltså, så billigt som möjligt: EF-S 55-250, så prisvärt som möjligt: EF 70-200/4. Lycka till!
 
EF 70-200/4 kan jag slå ett slag för, skarpt, håller vattnet på utsidan och känns rejält att använda. Dessutom rejält prisvärt.
 
Jag köpte ett EF 70-200/4 L för 2 veckor sen på Media Markt för 5490:- och Canons cashback på det är 490:- . Är väldigt nöjd med det och kan varmt rekommendera det.
 
Visst är det så men jag tycker att ett svar typ: "Jag har ??????? och jag är otroligt nöjd!" är föga upplysande för en osäker person. Han vet inte vem Du är och varför Du är nöj. Han borde ha mer nytta av att förstå vad han köper! Tycker att den som frågar ska ha chansen att förstå ungefär vad han kan förväntra sig.
 
Visst är det så men jag tycker att ett svar typ: "Jag har ??????? och jag är otroligt nöjd!" är föga upplysande för en osäker person. Han vet inte vem Du är och varför Du är nöj. Han borde ha mer nytta av att förstå vad han köper! Tycker att den som frågar ska ha chansen att förstå ungefär vad han kan förväntra sig.

Tipsade honom om ett prisvärt objektiv som han kan ta en titt på om det önskas som ligger inom hans budget och inte upp i 20000:- klassen.
 
Ok, fast det går inte att jämföra dessa när budgeten ligger betydligt lägre. Finns ju supertele objektiv om man får drömma. Däremot så är ju canons 70-200 f4 utan is ett bra tips från Media markt som nån skrev men undrar själv hur det funkar utan IS på 200 i sport sammanhang, spelas ju oftast i dagsljus så det funkar det väl bra antar jag?
 
Ok, fast det går inte att jämföra dessa när budgeten ligger betydligt lägre. Finns ju supertele objektiv om man får drömma. Däremot så är ju canons 70-200 f4 utan is ett bra tips från Media markt som nån skrev men undrar själv hur det funkar utan IS på 200 i sport sammanhang, spelas ju oftast i dagsljus så det funkar det väl bra antar jag?
Jag håller med till alla delar men att jämföra med toppobjektiven är ett sätt att bedömma hur bra ett tilltänkt objektiv är, tycker jag.
 
Jag omformulerar mig, jag tror inte du hittar ett skarpare objektiv till kameran för de pengarna än 70-200/4 om det är tele som ska köpas. Jag lever på min fotografering och har hunnit testa mig fram ganska mycket bland de billigare objektiven och jag anser att 70-200 är det bästa objektivet för de pengarna, både byggkvalite samt optik.
 
ANNONS