Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivlocket som försvann

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbhead

Aktiv medlem
Javisst, något så trivialt som ett tappat objektivlock.

Så.. nu skulle jag köpa mig ett nytt, och lyckas inte hitta ett som jag vill ha.

Jag hade en gång ett Tamron-objektiv och det hade ett lock där man satte fingrarna innanför yttre kanten på locket och klämde ihop det så att säga .. detta gjorde att locket var väldigt enkelt att sätta dit och ta bort även med ett tajt motljusskydd på, vilket jag har stora problem med på båda mina sigmaobjektiv (28-70 & 70-200)...

SÅ! Är det någon som vet om ett objektivlock i 77mm som fungerar på det sättet ?

Du kanske kan få tag på ett nytt!

Focus Trading i Partille distribuerar Tamrons produkter i Sverige.

Mer info: Focus Tradings Per Skog 070-5226480.

Jahapp, det hade kanske varit ett alternativ ja ! ..

Men är det verkligen bara jag som har problem med kombinationen objektivlock och motljusskydd ?

Nej..jag gillar oxå tamrons objektivlock..de är mycket bra.

Det är ett litet he****e att ta bort/sätta ditt de andra när motljusskyddet är på.

Är inte Nikons likadana?

Jag kanske har helt fel, men om jag inte missminner mig så har jag sett ett Nikon-lock som lossas från mitten...

Nikons lock av både nya plasttypen och äldre med metallinnandöme har greppet om utsidan.

Jeppe skrev:
Är inte Nikons likadana?

Jag kanske har helt fel, men om jag inte missminner mig så har jag sett ett Nikon-lock som lossas från mitten...

Jo. De nya Nikonlocken lossas från mitten. Vet inte om alla Nikonlinser kommer med de nya locken än, men min 24-85AFS (67mm) och min 80-400VR (77mm) har den nya typen, även 24-120VR tror jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto