Annons

Sigma 17-70 objektivlock

Produkter
(logga in för att koppla)

ogren

Aktiv medlem
Jag har stora problem att ta ut objektivlocket på min Sigma 17-70 när motljusskyddet är monterat. Mina fingrar är tydligen större än Sigma-ingenjörernas.

Finns det någon enkel lösning på problemet? Tamron har ju bra objektivlock ("öppningsanordningen" sitter mitt i locket i stället för i kanten), finns det något sådant som passar till Sigma-objektivet?
 

Per

Aktiv medlem
Sigmas lock är helt enkelt skandalöst dåliga, jag fattar inte hur de kan leva med sig själva som skickar med sånt skräp till och med till sina mer påkostade objektiv!

Som tur är kan du använda vilket lock som helst, så länge det är avsett för 72mm; Tamron som du nämner har bra lock, Nikon likaså. Hama har oxå lock med 'innergrepp'. som är billigare men betydligt sämre.

/Per
 

emcalk

Ny medlem
Svårt att hantera objektivlocket

Hej,

Jag har samma problem med Tamron 90/2.8 och Sigma 150/2.8.
Min ide är att köpa ett större lock med klämfäste som passar längst fram i motljusskyddet. Mina motljusskydd har spår på insidan som liknar en grov filtergänga där locken borde ta tag. Om det fungerar blir det mycket mer snabbjobbat och mindre risk att repa filter/objektiv.

Ett klumpigare alternativ är att kapa en bit rör som passar på utsidan av motljusskyddet. Papprör har ofta ett plastlock som ger skydd framifrån.

Lycka till

emcalk
 

PMD

Aktiv medlem
Som tur är kan du använda vilket lock som helst, så länge det är avsett för 72mm; Tamron som du nämner har bra lock, Nikon likaså. Hama har oxå lock med 'innergrepp'. som är billigare men betydligt sämre.
Jag skulle inte betala 189 kronor för ett originallock när det finns "noname"-lock för ett par tior. Jag har inte märkt någon jätteskillnad i funktionalitet mellan märkeslock och icke-märkeslock.
 

bildsten

Aktiv medlem
Det allra enklaste är att inte använda objektivlock alls när motljusskyddet sitter på rättvänt. Så har jag gjort i i över fem decennier med mina objektiv, så också med mitt nuvarande 17 - 70 och har aldrig några problem med det. Men om jag tar av objektivet från kameran och vänder på motljusskyddet för att förvara objektivet så sätts det på. Jag är också mycket noga med att sätta på bakre locket när objektivet inte sitter på kameran.
 
ANNONS